Την ώρα που 57 οικογένειες αποχαιρετούν τους νεκρούς τους από την πολύνεκρη τραγωδία των Τεμπών, οι έρευνες στρέφονται στα πρόσωπα που έπαιξαν  – όπως φαίνεται – κομβικό ρόλο στην διαχείριση του δυστυχήματος, χωρίς ωστόσο να μπορέσουν να το αποτρέψουν.

Κομβικό σημείο της υπόθεσης είναι το πως λειτουργεί το σταθμαρχείο της Λάρισας, καθώς και ποιες είναι οι βάρδιες και πόσα άτομα τις στελεχώνουν.

Οι σταθμάρχες βάρδιας σε Λάρισα, Νέους Πόρους, Παλαιοφάρσαλα αλλά και εκείνος που ήταν μαζί με τον 59χρονο και αποχώρησε φαίνεται πως είναι τα πρόσωπα κλειδιά που συνθέτουν το παζλ της πολύνεκρης τραγωδίας.

Τα πρόσωπα της τραγωδίας

Ο σταθμάρχης της Λάρισας που την κρίσιμη ώρα έκανε το μοιραίο λάθος

Ο επόπτης, που επέλεξε τον 59χρονο ως επικεφαλής της βάρδιας  την νύχτα του δυστυχήματος

Ο σταθμάρχης βάριδας 14.00-23.00 που έφυγε μισή ώρα νωρίτερα

Ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων που δεν αντέδρασε στην κόνηση του τρένου στην ανοδο

«Κλειδί» στις έρευνες το χαρτί των βαρδιών

Από το χαρτί των βαρδιών του Φεβρουαρίου, το οποίο εξασφάλισε αποκλειστικά το MEGA, υπάρχουν 15 σταθμάρχες στη Λάρισα.

Οι βάρδιες είναι:

6.00-15.00

14.00-23.00

22.00-07.00 με μία ώρα κοινή σε κάθε βάρδια

Με βάση το βαρδιόχαρτο, από τις 10 μέχρι τις 7 της επόμενης μέρας, είχε βάρδια μόνος του ο μοιραίος σταθμάρχης.

Ο 2ος, (στη βάρδια 2-11) ήταν ο σταθμάρχης Χ. που άλλαξε στο «μιλητό» με τον σταθμάρχη Π.

Ο σταθμάρχης Π. έφυγε από τη βάρδια μισή ώρα νωρίτερα. Το Intercity 62 πέρασε από το σημείο στις 23.04.

Αναφορικά με τον 59χρονο σταθμάρχη, στις 22 και 23 Φεβρουαρίου, ενώ ήταν σταθμάρχης τοποθετημένος, λόγω της απειρίας του, το βαρδιόχαρτο αναγράφει πως δεν έχει βάρδια, είναι σε μαθητεία.

Φαίνεται πως όλα τα τρένα εκείνη την ημέρα, είχαν καθυστέρηση μισή ώρα.

Σημεία κλειδιά είναι 2 οδοί, η οδός Λαταμίας και η οδός Καραγάτση. Από την οδό Λαταμίας ο κλειδούχος ρώτησε τον σταθμάρχη – στη βάρδια του οποίου έγινε το δυστύχημα – να γυρίσει το κλειδί και του είπε: όχι γιατί θα ακολουθήσει η 1564 (η αμαξοστοιχία που θα πήγαινε στον Βόλο). Τα button του «αυτόματου πιλότου», επίσης, δεν είχαν πατηθεί.

Η αμαρτωλή σύμβαση για τα τυφλά τρένα είναι γνωστή από το 2017.

Η  άδεια του επόπτη

Ο επόπτης που βγάζει τις βάρδιες, μία μέρα μετά το δυστύχημα πήρε αναρρωτική άδεια, εμφανίζοντας πρόβλημα με τη μέση του. Ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης έχει διατάξει ΕΔΕ για το γεγονός.

Σύμφωνα με τον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα, εφόσον κάποιος είναι σε αναρρωτική άδεια, κανείς δεν μπορεί να τον βγάλει σε διαθεσιμότητα.

Ο ρόλος των υπόλοιπων σταθμαρχών

Οι εισαγγελείς της υπόθεσης, ψάχνουν τις στιχομυθίες με το Ρ6. Η σταθμάρχης κυρία Ζ. ενημερώθηκε από τη Θεσσαλονίκη ότι κάτι συμβαίνει στη γραμμή.

Οι αρχές αναζητούν εάν η σταθμάρχης μίλησε με τον 59χρονο και σύμφωνα με πληροφορίες μίλησαν μετά το συμβάν και της είπε: «έχω εκτροχιασμό».

«Έχω σύγκρουση του 62 με το εμπορικό… μάλλον»

Στο σταθμαρχείο, την ώρα του δυστυχήματος, δεν γνώριζε κανείς ότι έγινε ατύχημα και πού.

Ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου, Γιώργος Ζήνδρος μίλησε σχετικά με το γεγονός και το τι συνέβη.

«Εγώ κατεβαίνω να πάω στο γραφείο του να του πω ένα γεια και να φύγω στο σπίτι. Είχα σχολάσει από το Παλαιοφάρσαλο. Και εκείνη την ώρα που μπαίνω στο γραφείο μιλούσε (ο 59χρονος σταθμάρχης) με την πυροσβεστική. Και του λέω «τι έγινε, με ποιον μιλάς;» και μου λέει «με την πυροσβεστική, έχω σύγκρουση”», είπε αρχικά.

«”Τι σύγκρουση;» του λέω, και μου απαντάει «σύγκρουση του 62 με το εμπορικό, μάλλον. Το εμπορικό εκτροχιάστηκε και έπεσε το τρένο (το intercity 62) πάνω». Εννοούσε όμως όχι μετωπική. Εννοούσε ότι το τρένο το έβαλε κανονικά προς την άνοδο, το επιβατικό. Και το εμπορικό όπως κατέβαινε, εκτροχιάστηκε και συγκρούστηκαν. Αυτό εννοούσε αυτός, αλλά δεν έγινε αυτό, έγινε αλλιώς. Το έβαλε στην κάθοδο το τρένο. Από λάθος ναι, και δεν κατάλαβε τι έχει κάνει. Δεν μπορούσε να το φανταστεί τι έκανε, κατάλαβες;», συμπλήρωσε.

«Δεν μπορώ να το διανοηθώ αυτό που έγινε. Μετωπική σύγκρουση με τέτοιες ταχύτητες, τέτοιο βάρος, με 160 χλμ/ ώρα πήγαινε. Αν γινόταν σε τούνελ θα ήταν ακόμα χειρότερο. Εντάξει αυτό το είχε παρκάρει πολύ νωρίτερα. Και έπρεπε να επαναφέρει τα κλειδιά στην ευθεία. Δεν τα άλλαξε καθόλου. Του είπα: «γιατί το έκανες αυτό;». δεν κατάλαβε, τα είχε χάσει τελείως, δεν μιλούσε καθόλου δεν ήξερε τι του γινόταν. Τι να παραδεχθεί. Μετά που συνειδητοποίησε τι έκανε, δεν υπήρχε κάποιο σύστημα που  να το βλέπει αυτό. Αυτό μπορεί να το πάθει ο καθένας. Ήταν η κακιά ώρα; Δεν ξέρω…. Δεν μπορώ να το εξηγήσω πως το έκανε. Εγώ μόλις κατάλαβα ότι έκανε σύγκρουση μετωπική, μου κόπηκαν τα πόδια», είπε ο κ. Ζήνδρος.

«Ο μηχανοδηγός ήταν πολύ έμπειρος. Εγώ απορώ πως την πάτησε αυτός ο μηχανοδηγός και έφυγε ανάποδα. Εκεί «τρελαίνομαι», ήταν «ψείρας» ο μηχανοδηγός που λέμε, τα έψαχνε δεν ήταν «ζαμανφού», αποκάλυψε κλείνοντας.