Τον τελευταίο μήνα, μια νέα τάση έχει κάνει την εμφάνισή της στο TikTok, η οποία ανατρέπει τα μέχρι τώρα δεδομένα για την προώθηση προϊόντων μέσω των Social Media και γενικώς τον τρόπο λειτουργίας του influencing.

Ο λόγος για το de-influencing.

Η τρέχουσα παγκόσμια οικονομική κατάσταση έχει ωθήσει πολλούς ανθρώπους να επαναξιολογήσουν ριζικά τις δαπάνες τους σε προϊόντα, γεγονός που απορρέει από τις ολοένα και αυξανόμενες τιμές στα αγαθά.

Ο περιορισμός που δέχονται πλέον οι καταναλωτές όσον αφορά στο περιθώριο που έχουν σε οικονομικό επίπεδο για την αγορά προϊόντων, τους ωθεί να αξιολογούν περισσότερο τα προϊόντα που πρόκειται να καταλήξουν στο καλάθι αγορών τους, ενώ επανεκτιμούν και τις αποφάσεις που έχουν πάρει για ορισμένα από αυτά, κατόπιν συστάσεων στα Social Media.

Μήπως τα προϊόντα που αγόρασαν επειδή ένα εντυπωσιακό μοντέλο του Instagram εγγυήθηκε για το αποτέλεσμά τους, δεν ήταν τελικά και τόσο αποδοτικά;

Το de-influencing βασίζει τον πυρήνα του ακριβώς σε αυτό το στοιχείο. Ουσιαστικά, αποτελεί μια προσπάθεια απελευθέρωσης από τον κύκλο της υπερκατανάλωσης στον οποίο οι influencers ενθαρρύνουν τους ακολουθουν τους να συμμετάσχουν και να αγοράσουν τυφλά τα προϊόντα που προωθούν.

Πως ξεκίνησε το trend

Ενώ πάντοτε υπήρχε στο πίσω μέρος του μυαλού του καθενός η υποψία ότι ίσως τα προϊόντα που προωθούν τα «είδωλα» του Instagram και του TikTok να μην είναι και τόσο αποδοτικά όσο τα περιγράφουν, ένα σκάνδαλο έδωσε την απαραίτητη ώθηση που χρειαζόταν το trend για να γίνει viral.

Η beauty influencer, Mikayla Nogueira με 14 εκατομμύρια ακολούθους, δημοσίευσε στο λογαριασμό της στο TikTok ένα review σχετικά με ένα προϊόν μακιγιάζ για τις βλεφαρίδες, του οποίου,-σύμφωνα με την ίδια- η εφαρμογή προσέφερε θεαματικά αποτελέσματα. Όμως, πολλοί χρήστες παρατήρησαν ότι τα εν λόγω αποτελέσματα που παρουσίαζε η γνωστή influencer οφείλονταν σε ψεύτικές βλεφαρίδες και όχι στον προϊόν που παρουσίαζε.

@mikaylanogueira THESE ARE THE LASHES OF MY DREAMS!! @lorealparisusa never lets me down 😭 #TelescopicLift #LorealParisPartner #LorealParis @zoehonsinger ♬ original sound – Mikayla Nogueira

Ακολούθησε, φυσικά, σωρεία αντιδράσεων από το κοινό της καθώς και από άλλους influencers που χαρακτήρισαν το βίντεο ως «παράξενο». Μάλιστα, πολλοί ήταν αυτοί που ήθελαν να την κάνουν “cancel”. Οι ακόλουθοί της, και όχι μόνο, ένιωσαν προδομένοι με την εμπιστοσύνη τους κλονισμένη και με τα ερωτηματικά γύρω από το influencing να αυξάνονται.

@kel_zeenon #mikaylanogueira #liesweretold #deinfluencing ♬ what the fuck was that – champagnemami

Μήπως τα άτομα που εμπιστεύονται για την αγορά ρούχων, τροφίμων, ποτών και προϊόντων περιποίησης δεν είναι και τόσο ειλικρινείς όσο θέλουν να δείχνουν.

Οι de-influencers του TikTok

Τα βίντεο με το hashtag #deinfluencing έχουν συγκεντρώσει πάνω από 150 εκατομμύρια προβολές σε διάστημα λίγων μηνών.

Αρκετοί TikTokers ενημερώνουν πλέον τους ακολούθους τους για προϊόντα που δεν αξίζουν τα λεφτά τους, ή τους ενθαρρύνουν να αντισταθούν στον πειρασμό της αγοράς ενός προϊόντος.

@michelleskidelsky Replying to @canxd97 🫡🫡 back again to hate on things for the purpose of saving all our bank accounts #deinfluencing ♬ original sound – michelle

Ορισμένοι προειδοποιούν για προϊόντα ομορφιάς που δεν προσφέρουν όσα υπόσχονται, άλλοι λένε στους οπαδούς τους να αποφύγουν τα χτενίσματα και τα μοδάτα παγούρια που έγιναν τάση από το ίδιο το TikTok.

@overcoming_overspending What else am I missing? Things that social media convinced us are normal but aren’t. #overconsumption #impulsebuying #implusebuyer #deinfluencing #spendingproblems #creditcarddebt #overspendingmoney #overspender #influencedbytiktok #influenced ♬ original sound – Paige | Spending Coach


Όμως, υπάρχει αρνητική διαφήμιση ή πολύ περισσότερο, μπορεί κανείς να εμπιστευτεί με κλειστά τα μάτια του de-influencers.

Ένα προϊόν που γίνεται viral, ακόμα και για τους λάθος λόγους, μπορεί να δει τις πωλήσεις του να εκτοξεύονται, από καταναλωτές που θέλουν να διαπιστώσουν ιδίοι όμμασι τους λόγους για τους οποίους έχει γίνει διάσημο.

Ακόμα, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος αν η αποδόμηση ενός προϊόντος από έναν de-influencers είναι αντικειμενική ή είναι αποτέλεσμα χρηματισμού μιας ανταγωνιστικής εταιρείας. Ουσιαστικά, ακόμα και το de-influencing δεν πρέπει να ακολουθείται με «κλειστά τα μάτια»

Η επιρροή, όμως, δεν αλλάζει

Το μόνο σίγουρο: Η επιρροή παραμένει ίδια.

Είτε influencer είτε de-influencer, η επιρροή παραμένει. Είτε γίνεται για λόγους απόκτησης είτε αποφυγής ενός αγαθού. Ίσως, αυτό που θα πρέπει να κρατήσει κανείς από το εν λόγω trend είναι η αντίδραση στον υπερκαταναλωτισμό καθώς και η αναζήτηση πολλών και διαφορετικών γνωμών για την απόκτηση κάποιου προϊόντος.