«Ασπρο πάτο» («Druk», Δανία, 2020) του Τόμας Βίντερμπεργκ

Κάτι το βαθιά ανθρώπινο και απολύτως ειλικρινές κυριαρχεί στην τελευταία ταινία του Δανού δημιουργού της «Οικογενειακής γιορτής» και του «Κυνηγιού» όπου παρακολουθούμε στιγμές από την ζωή τεσσάρων καθηγητών, οι οποίοι βρίσκονται – στη κυριολεξία – στον πάτο του μπουκαλιού. Δεν θα τους έλεγες losers, όμως κάπως έτσι νιώθουν, ειδάλλως ποιος ο λόγος να το ρίξουν στο ποτό και να είναι ημιμεθυσμένοι ή ολοκληρωτικά μεθυσμένοι κάθε μέρα; Το ποτό τους τονώνει το ηθικό.

Με κέντρο βάρους έναν από την παρέα (Μαντς Μίκελσεν) ο Βίντερμπεργκ ερευνά κάθε σπιθαμή της ψυχής τους, αφουγκράζεται  την απελπισία τους, μοιράζεται μαζί μας την ζωή τους. Τα καταφέρνει έξοχα ποτίζοντας την ιστορία με τις απαραίτητες στάλες πικρού χιούμορ, χρησιμοποιεί ακόμα και το στοιχείο του ντοκιμαντέρ (βλέπε αναφορά σε έναν διάσημο μπεκρή, τον Ουίνστον Τσόρτσιλ). Το τραγικό και το κωμικό καταλήγουν σε ένα εύγευστο κοκτέιλ συμπεριφορών, νοοτροπιών και διαλόγων σε μια ταινία που δεν αναφέρεται στον αλκοολισμό αλλά μοιάζει με στοχασμό πάνω στην προσπάθεια των απεγνωσμένων να μην χάσουν το μόνο όπλο που τους έχει απομείνει: την ελπίδα.

Για την Ιστορία αυτή η ταινία γυρίστηκε υπό τραγικές συνθήκες (αρχές γυρισμάτων η κόρη του Βίντερμπεργκ σκοτώθηκε σε τροχαίο) και  έκλεισε τον κύκλο της με ένα Οσκαρ καλύτερης διεθνούς ταινίας φέτος.

Βαθμολογία: 3 ½

ΑΘΗΝΑ: ΑΘΗΝΑΙΑ – ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ (εκτός Τρίτης) – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ –

ΑΝΕΣΙΣ – ΛΙΛΑ – ΦΙΛΟΘΕΗ – ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ – ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ – ΑΝΟΙΞΙΣ – ΑΛΣΟΣ – ΑΡΤΕΜΙΣ – ΛΑΟΥΡΑ – ΦΙΛΙΠ – ΒΟΤΣΑΛΑΚΙΑ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΑΛΕΞ (Δευτέρα 5/7) – ΠΑΝΟΡΑΜΑ

——————————————–

«Ο προστάτης» («The marksman», ΗΠΑ, 2020) του Ρόμπερτ Λόρενζ.

Μετά τον «Εντιμο κλέφτη» που είδαμε σχετικά πρόσφατα, ο Λίαμ Νίσον και πάλι στις αίθουσες, με μια ακόμη δυναμική περιπέτεια. Εν προκειμένω ο ήρωάς του είναι ένας άσσος στο σημάδι πρώην στρατιωτικός και νυν αγρότης με οικονομικά προβλήματα στα σύνορα ΗΠΑ/ Μεξικού. Ένα αγοράκι από την γειτονική χώρα θα γίνει (παρά την θέληση και των δύο) ο προστατευόμενος του, αποστολή του Νίσον είναι να τον μεταφέρει στους συγγενείς του βόρεια. Ενώ κακοποιοί τους καταδιώκουν (το καρτέλ των ναρκωτικών δεν θα μπορούσε να λείπει από το σενάριο), ο προστάτης θα βάλει σε λειτουργία όλη την εμπειρία του για να πετύχει τον σκοπό του, αυτό το ταξίδι εξάλλου τον «επαναφέρει στην ζωή», τον βγάζει από το λήθαργο.

Όπως και στην «Γκλόρια» του Τζον Κασαβέτις, το παιδάκι δεν είναι και το συμπαθέστερο του κόσμου, γεγονός που κάνει το ταξίδι ακόμα πιο ενδιαφέρον, πάντα μέσα στο πλαίσιο μιας προβλέψιμης αλλά εύπεπτης περιπέτειας, ιδανικής για χαλάρωση σε θερινό σινεμά.

Βαθμολογία: 2 ½

ΑΘΗΝΑ: VILLAGE MALL – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE ΠΑΓΚΡATI – TOWN CINEMAS – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ – ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: VILLAGE COSMOS – CINEMA ONE

——————————————–

 

«Πώς να σκοτώσεις τον πρωταγωνιστή σου» («The Comeback Trail», ΗΠΑ, 2021) του Τζορτζ Γκάλο

Ο αρχικός …τρόμος που νιώθεις βλέποντας τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο να μοιάζει με τον Μπαρμπα Γιώργη του Καραγκιόζη σ’ αυτή την ταινία, σύντομα μετατρέπεται σε συμπάθεια απέναντι στον ήρωα που ο ηθοποιός υποδύεται αλλά και στη νοσταλγία που αποπνέει το ίδιο το θέμα της ταινίας. Ο Ντε Νίρο υποδύεται έναν πονηρό αλλά ξεπεσμένο παραγωγό του Χόλιγουντ ο οποίος στα μέσα της δεκαετίας του 1970, δεν μπορεί να «σταυρώσει» επιτυχία αλλά το παλεύει. Βέβαια, η  ανάγκη χρημάτων είναι επιτακτική (χρωστά σε έναν σινεφίλ γκάνγκστερ – υπέροχος ο Μόργκαν Φρίμαν) επομένως σκαρφίζεται την ιδέα του δυστυχήματος ενός γερασμένου σταρ των γουέστερν (Τόμι Λι Τζόουνς) εν ώρα γυρισμάτων της τελευταίας ταινίας του.

Ετσι, ο παραγωγός θα καρπωθεί ο ίδιος τα λεφτά της ασφάλειας. Όμως ο γερο καουμπόι δεν λέει με τίποτα να πεθάνει ενώ με την ατσαλένια συμπεριφορά του, δηλώνει ότι το αποτέλεσμα της ταινίας ίσως να είναι πολύ καλό. Εχουμε λοιπόν μια «μικρή» αλλά διασκεδαστική σάτιρα πάνω στο ίδιο το Χόλιγουντ, ίσως όχι αυτό που ξέρουμε σήμερα αλλά εκείνο παλαιότερων εποχών,  όταν τα πράγματα γινόντουσαν πιο δύσκολα ίσως αλλά και πιο ζωντανά, πιο οργανικά, πιο παθιασμένα.

Βαθμολογία: 2 ½

ΑΘΗΝΑ: ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΙΓΛΗ ΣΑΡΩΝΙΔΑ – ΑΛΙΚΗ – ΚΗΠΟΣ  –

COOL ΤΥΜΒΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ – ΑΛΕΞ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΠΑΝΟΡΑΜΑ

——————————————–

Επανεκδόσεις

«Ο τρελός Πιερό» («Pierrot le fou», Γαλλία, 1965) του Ζαν Λικ Γκοντάρ. 

Αν στο σινεμά τα πάντα μπορούν να συμβούν, τότε ο «Τρελός Πιερό» είναι η πιο τρελή, η πιο ποιητική απόδειξη. Ολα εδώ είναι χαοτικά και χύμα αλλά αυτό το χύμα ελκύει. Υπάρχει ο ωραίος γκόμενος, ο Ζαν Πολ Μπελμοντό, υπάρχει η νόστιμη κοπέλα,  Ανα Καρίνα ,σύζυγος τότε του Γκοντάρ. Υπάρχει το έγκλημα, η φυγή,  η περιπλάνηση και υπάρχει το θεμέλιο _το αστυνομικό μυθιστόρημα του Λάιονελ Γουάιτ «Obsession». Να όμως, που ως δια μαγείας δεν υπάρχει… πλοκή!  Κάθε τι στον «Πιερό», εξυπηρετεί την αστείρευτη όρεξη του (νεότατου τότε) Γκοντάρ για αναζήτηση και διερεύνηση του ιδίου του κινηματογραφικού μέσου.

Βαθμολογία: 4

ΑΘΗΝΑ: ΘΗΣΕΙΟΝ – ΕΛΛΗΝΙΣ – ΡΙΒΙΕΡΑ

 

«Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ» («Howards End», Αγγλία, 1992) του Τζέιμς Αϊβορι. 

Οι διασταυρούμενες ιστορίες τριών οικογενειών που προέρχονται από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις, δίνουν την ευκαιρία στον Τζέιμς Αίβορι να ρίξει το βλέμμα του στην Αγγλία των μεγάλων κοινωνικών αλλαγών στην αυγή του 20ού  αιώνα. Εκτακτη απόδοση  για τον κινηματογράφο του ομότιτλου μυθιστορήματος του Ε. Μ. Φόρστερ και με ένα πολύ δυνατό καστ στους πρώτους ρόλους: Αντονι Χόπκινς, Εμα Τόμπσον, Ελενα Μπόναμ Κάρτερ, Βανέσα Ρέντγκρεϊβ κ.α. Εννέα υποψηφιότητες στα  Οσκαρ 1993 – ανάμεσά τους  οι καλύτερης ταινίας, καλύτερης σκηνοθεσίας – κέρδισε μόνο στην κατηγορία Α γυναικείου ρόλου (Τόμσον).

Βαθμολογία: 3 ½

ΑΘΗΝΑ: ΟΑΣΙΣ – ΖΕΦΥΡΟΣ

 

2046 (Χονγκ Κονγκ, 2005) του Γουόνγκ Καρ Βάι. 

Μια ταινία που μοιάζει με μελαγχολικό λεύκωμα διάχυτο από μνήμες, ερωτικές επιθυμίες, όνειρα, φαντασιώσεις. Η πλοκή (αν μπορούμε να την αποκαλέσουμε έτσι) μεταφέρεται σαν σβούρα από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 στο 2046 και από τις διάσπαρτες ερωτικές σχέσεις ενός συγγραφέα (Τόνι Λέουνγκ) στα άδυτα της φαντασίας του. Που τελειώνει όμως η πραγματικότητα και που αρχίζει η φαντασία; Αυτές οι πανέμορφες γυναίκες που περιφέρονται (Ζανγκ Ζιγί ,Φέι Γουόνγκ, Γκονγκ Λι) είναι άραγε υπαρκτές; Η πιο φιλόδοξη ταινία του πρίγκιπα του ασιατικού κινηματογράφου Γουόνγκ Καρ Βάι έχει την όψη μιας από της καλλωπισμένες σπαζοκεφαλιές στην ιστορία του κινηματογράφου.

Βαθμολογία: 3

ΑΘΗΝΑ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΦΛΕΡΥ κ.α.

——————————————–

Επίσης στις αίθουσες

«Λούκα» («Luca», ΗΠΑ, 2021) του Ενρίκο Καζαρόσα. 

Στο τελευταίο επίτευγμα της PIXAR ένα υδρόβιο πλάσμα που στη στεριά μεταμορφώνεται σε άνθρωπο θα ζήσει την μεγάλη περιπέτεια της ζωής ξεφεύγοντας από το νερό και αποκτώντας μια θέση ανάμεσα στο περιβάλλον ενός ιταλικού χωριού. Το μήνυμα που υπάρχει πίσω από κάθε ταινία της PIXAR είναι ότι η διαφορετικότητα δεν πρέπει να μας τρομάζει, όλοι είμαστε ίδιοι, όλοι έχουμε τις ίδιες ανάγκες. Ατού της ταινίας το ιταλικό φόντο της, αν και η ελληνική μεταγλώττιση, αναπόφευκτα αδυνατεί να ακολουθήσει με στέρεα βήματα το πνεύμα της ιστορίας.

Βαθμολογία: 3

(Η ταινία προβάλλεται μεταγλωττισμένη σε περισσότερες από 60 αίθουσες σε όλη την Ελλάδα)

Ενδιαφέρουσες στιγμές που άπτονται της τραγικής επικαιρότητας των ημερών μας βρίσκεις στην ταινία «Το νησί των ψεμάτων» («La isla de las mentiras», Ισπανία/ Αργεντινή/ Πορτογαλία, 2020), που αναφέρεται στο πραγματικό περιστατικό του πνιγμού των επιβατών ενός πλοίου που μετέφερε μετανάστες από την Ισπανία και ναυάγησε στις ακτές του νησιού Σαλβόρα. Εκτακτο ντεμπούτο στην σκηνοθεσία μεγάλου μήκους από την Πάουλα Κονς, μια ατμοσφαιρική ταινία με πολιτικό υπόβαθρο καθώς όλα δείχνουν ότι το δυστύχημα δεν ήταν αποτέλεσμα της μοίρας αλλά δόλου.

Βαθμολογία: 2 ½

ΑΘΗΝΑ:  ΚΑΡΜΕΝ – ΣΤΕΛΛΑ – ΔΑΦΝΗ κ.α.

Στο τρίτο μέρος του franchise τρόμου «Το κάλεσμα», «Το κάλεσμα 3» («Τhe Conjuring 3», ΗΠΑ, 2021) του Μάικλ Τσάβες, ο Πάτρικ Γουίλσον και η Βέρα Φαρμίγκα επιστρέφουν στους ρόλους των ερευνητών /ντετέκτιβ μεταφυσικής Εντ και Λορέιν Γουόρεν. Χαρακτηριστικό του εδώ σεναρίου είναι ότι για  πρώτη φορά στην αμερικανική ιστορία ένας ύποπτος δολοφονίας ισχυρίζεται ότι τον έχουν κυριεύσει δαίμονες προκειμένου να αποδείξει την αθωότητά του.

Βαθμολογία: _

ΑΘΗΝΑ: VILLAGE MALL ΜΑΡΟΥΣΙ – VILLAGE PARK – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ  – TOWN CINEMAS – ΑΡΙΑΝ – ΦΛΟΙΣΒΟΣ – ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ – ΑΛΕΚΑ – ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ – ΕΛΛΗΝΙΣ – ΑΕΛΛΩ κ.α.

ΘΕΣ/ΚΗ : VILLAGE COSMOS – CINEMA ONE – ΕΛΛΗΝΙΣ