«Εμείς οι δυό», πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Φίλιπo  Μενεγκέτι, ύμνος για την ουσία της αγάπης και η μόνη νέα ταινία που αξίζει να της αφιερωθεί χρόνος. Αρκετές επαναλήψεις κλασικών ταινιών όμως, αποτελούν εξίσου καλές προτάσεις στην τρέχουσα κινηματογραφική εβδομάδα.

  

Βαθμολογία

5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1 : μέτρια, 0: απαράδεκτη

————————————————

«Εμείς οι δυό» («Deux», Γαλλία/ Βέλγιο/ Λουξεμβούργο, 2019)

Σε κάποια πόλη της Γαλλίας, δυο γυναικες περασμένης σχετικά ηλικίας, γειτόνισσες στην ίδια πολυκατοικία, προσπαθούν να ζήσουν την ερωτική σχέση που έχουν συνάψει μεταξύ τους. Η Γαλλίδα Μαντλέν (Μαρτέν Σεβαλιέ) έχει τις επιφυλάξεις της, ίσως μέσα της να πιστεύει ότι αυτό που κάνει δεν είναι σωστό. Υπήρξε δασκάλα, παντρεμένη, έχει δύο παιδιά που σίγουρα δεν πρόκειται να καταλάβουν, εγγόνια επίσης.  Από την άλλη πλευρα, η Νίνα (Μπάρμπαρα Σούκοβα) που δεν είναι Γαλλίδα αλλά ξένη, δείχνει αποφασιστική. Πιστεύει στην σχέση, θέλει να την επικοινωνήσει, αδιαφορεί για τις προκαταλήψεις του περίγυρου τους. Κάποια στιγμή όμως τα πάνω θα’ ρθουν κάτω: η Μαντλέν παθαίνει εγκεφαλικό  και η Νίνα θέλει να της προσφέρει την φροντίδα της.

 

Αυτό είναι το πλαίσιο μέσα στο οποίο ο Φίλιπo Μενεγκέτι, νέος Ιταλός σκηνοθέτης με πολύ ταλέντο και βέβαιο κινηματογραφικό μέλλον, στήνει την θαυμάσια πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του. Υπάρχουν σκηνές που σου τσακίζουν την ψυχή με την ειλικρίνειά τους, άλλες σε αφήνουν παγωμένο με την ακρίβειά τους. Ο σκηνοθέτης δεν κρίνει, λαμβάνει υπόψη του όλες τις πλευρές ενός πολύ σοβαρού ζητήματος και δημιουργεί  μια ταινία που μιλά κατευθείαν στην καρδιά για την ουσιαστική έννοια της αγάπης. Μας παρασύρει άνευ όρων και σε αυτό συμβάλουν οι έκτακτες ερμηνείες από τις δύο ηθοποιούς του, την θεατρική κυρίως Σεβαλιέ και της Σούκοβα.

Βαθμολογία: 4

AΘΗΝΑ: ΤΡΙΑΝΟΝ – ΑΝΕΣΙΣ – ΑΚΤΗ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ

—————————————–

 

«Η παρθένος του Αυγούστου» («La virgen de Agosto», Ισπανία, 2019)

Στην ταινία του Χονάς Τρουέμπα παρακολουθούμε στιγμές από την καθημερινότητα μιας Ισπανίδας (Ιτσάσο Αράνα) στην Μαδρίτη τον Αύγουστο. Νοικιάζει ένα σπίτι για το οποίο πολλή φασαρία γίνεται επειδή το άνοιγμα της εξώπορτας της αυλής είναι προβληματικό, κάνει περιπάτους στους δρόμους, φλερτάρει, πίνει, χορεύει, κάνει έρωτα. Ο φακος την παρακολουθεί με υπομονή ενώ λαμβάνει μέρος στις πολιτιστικές εκδηλώσεις που κατακλύζουν την ισπανική πρωτεύουσα τον Αύγουστο αλλά εν τέλει, όλο αυτό το οδοιπορικό σε αφήνει κάπως ξεκρέμαστο, σαν να έχεις παρακολουθήσει μια ταινία του Τζιμ Τζάρμους, όχι όμως σκηνοθετημένη από τον Τζιμ Τζάρμους. Μια συμπαθής προσπάθεια.

Βαθμολογία: 2

ΑΘΗΝΑ: ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΛΑΙΣ

 

«Οι δολοφόνοι του Γκόγια» («El Asesino de los Caprichos», Ισπανία, 2019)

Στιγμιότυπο από το θρίλερ «Οι δολοφόνοι του Γκόγια

Από την Ισπανία προέρχεται και αυτό το αστυνομικό θρίλερ του Χεράρδο Χερέρο στο οποίο δύο γυναίκες αστυνομικοί αναλαμβάνουν την υπόθεση αναζήτησης μιας σειράς δολοφονιών που κάπως σχετίζονται με το έργο του διάσημου ζωγράφου Φρανθίθκο Γκόγια. Ο διαφορετικός χαρακτήρες των δύο αστυνομικών, η μια έμπειρη, «περπατημένη», αθυρόστομη (Μαριμπέλ Βερντού), η άλλη νεότερη, συνεσταλμένη, με οικογένεια (Αουρα Γκαριντό) υποτίθεται ότι είναι ο παλμός της ταινίας και μέχρι ενός σημείου, όντως είναι. Ωστόσο η ταινία δείχνει τόσο πολύ επηρεασμένη από την λογική των αστυνομικών σειρών του NETFLIX που προσωπικά έπιασα τον εαυτό μου να προτιμά να την παρακολουθήσει στον καναπέ του σπιτιού μου. Θα μπορούσες να την χαρακτηρίσει μεγάλο επεισόδιο μιας τέτοιας σειράς

Βαθμολογία: 2

ΑΘΗΝΑ:  ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ – ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ – ΦΙΛΟΘΕΗ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΔΙΟΝΥΣΙΑ – ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΙΣ – ΦΙΛΙΠ – ΑΡΙΑΝ – ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ – ΡΙΑ – VILLAGE MALL κ.α.  ΘΕΣ/ΚΗ: VILLAGE COSMOS – AΛΕΞ κ.α.

 

Η «Γάτα στον τοίχο» («Cat in the wall», Βουλγαρία/ Γαλλία/ Αγγλία, 2020) που γυρίστηκε από το σκηνοθετικό ντουέτο Βεσέλα Καζάκοβα, Μίνα Μίλεβα (είναι βουλγάρες) πραγματεύεται με διακριτικό χιούμορ τα προβλήματα μιας οικογένειας μεταναστών στο σύγχρονο Λονδίνο. Η εμφάνιση μιας γάτας είναι η καταλυτική σπίθα στην ιστορία μιας ταινίας που χωρίς να γίνεται καταθλιπτική, σου αφήνει μια δυσάρεστη  γεύση – όχι χωρίς ειλικρίνεια.

Βαθμολογία: 2

ΑΘΗΝΑ:  ΦΛΕΡΥ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΝΑΤΑΛΙ κ.α.

 

——————————————-

Επαναλήψεις

Ο καλός, κλασικός κινηματογράφος συνεχίζεται με ενδιαφέρουσες επαναλήψεις, ανάμεσα στις οποίες και το γουέστερν του Φρεντ Τσίνεμαν «Τα τρένο θα σφυρίξει τρεις φορές» («High Noon», ΗΠΑ, 1952). Ο Γκάρι Κούπερ απέσπασε το Οσκαρ Α ρόλου για τον ρόλο του σερίφη ενός μικρού χωριού της Αγριας Δύσης, ο οποίος την ημέρα της παραίτησής του αποφασίζει να αντιμετωπίσει, μόνος τους τέσσερις παρανομους που θέλουν να τον εκδικηθούν. Με διάρκεια μόλις 85’, η ταινία είναι υπόδειγμα κινηματογραφικής οικονομίας, καθώς μέσα σε αυτό το διάστημα ο Τσίνεμαν πλάθει έναν κόσμο από τον οποίο δεν λείπει απολύτως τίποτα. Με μια λέξη αριστούργημα. Συμπρωταγωνιστεί η Γκρέις Κέλι στον ρόλο της γυναίκας του σερίφη.

Μόνος εναντίον όλων ο Γκάρι Κούπερ στο Τρένο θα σφυρίξει τρεις φορές»

Βαθμολογία: 5

ΑΘΗΝΑ: ΘΗΣΕΙΟ – ΕΛΛΗΝΙΣ – ΑΡΚΑΔΙΑ – ΑΕΛΛΩ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΝΑΤΑΛΙ – ODEON ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 

 

Ξεκαρδιστικά γέλια υπόσχεται η κλασική βρετανική κωμωδία «Η συμμορία των εντιμότατων» («The Lavender Hill Mob», Αγγλία, 1951) γυρισμένη από τον Τσαρλς Κράιτον που χρόνια αργότερα θα μας έδινε το «Ένα ψάρι που το έλεγαν Γουάντα». Ο Αλεκ Γκίνες είναι όπως πάντα θαυμάσιος παίζοντας τον αρχηγό μιας ιδιόρρυθμης σπείρας που βάζει στο στόχαστρό της την ληστεία μιας τράπεζας, η εξέλιξη της οποίας είναι άκρως απρόβλεπτη. Ο ρόλος οδήγησε τον Γκίνες στα Οσκαρ. Για το ίδιο βραβείο προτάθηκε το σενάριο Τ.Ε. ΜΠ. Κλαρκ που τελικά κέρδισε.

Βαθμολογία: 3 ½

ΑΘΗΝΑ: ΕΚΡΑν – ΑΜΙΚΟ

 

Η «Χρονιά με τα δεκατρία φεγγάρια» («In einem jahr mit 13 monden», Δυτική Γερμανία, 1978) του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, είναι το θλιβερό οδοιπορικό σε μια ψυχρή, απάνθρωπη Φρανκφούρτη, της Ελβίρα (Φόλκερ Σπένγκλερ) μιας τρανσέξουαλ που έκανε εγχείρηση αλλαγής φύλου στη Καζαμπλάνκα. Συναντά πρόσωπα και χώρους που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη ζωή της (το ορφανοτροφείο, το σφαγείο όπου κάποτε δούλευε) το γραφείο του εραστή, της, το σπίτι της πρώην γυναίκας και κόρης του. Ολοι στρέφουν την πλάτη τους στην Ελβίρα, το χωρίς αμφιβολία τραγικότερο πρόσωπο που βρέθηκε ποτέ σε ταινία του γερμανού σκηνοθέτη. Η κραυγή  ενός απελπισμένου ανθρώπου, λίγο πριν το κατώφλι της καταστροφής.

Βαθμολογία: 3 ½

ΑΘΗΝΑ: ΑΘΗΝΑΙΑ

 

Με το «Inception» (ΗΠΑ, 2010) που επαναπροβάλλεται επετειακά δέκα χρόνια μετά την Α’ προβολή του, ο Κρίστοφερ Νόλαν κάνει μια βουτιά στον κόσμο των ονείρων με πρωταγωνιστή τον Λεονάρντο ντι Κάπριο, στο ρόλο ενός επιδέξιου ληστή πολύτιμων μυστικών από τα βάθη του υποσυνείδητου. Η σπάνια ικανότητά του τον έχει καταστήσει πολύτιμο παίκτη στην επικίνδυνη σκακιέρα της εταιρικής αντικατασκοπίας και θα βρεθεί αντιμέτωπος με όλους τους «δαίμονες» που τον στοιχειώνουν, ανάμεσα στους οποίους και η γυναίκα του την οποία υποδύεται η Μαριόν Κοτιγιάρ δίνοντας την πιο ζεστή ερμηνεία σε αυτό το δαιδαλώδες, δυσνόητο αλλά εμπνευσμένο σε αισθητική θρίλερ στο οποίο συμπρωταγωνιστούν οι Κεν Γουατανάμπε, Γκόρντον Τζόζεφ Λέβιτ, Ελεν Πέιτζ.

Ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο στον δαίδαλο του «Inception»

Βαθμολογία: 2

ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΛΙΚΗ ΔΡΟΣΙΑ – ΣΙΝΕ ΠΑΛΛΗΝΗ – ΑΕΛΛΩ – ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ – ΑΡΤΕΜΙΣ – ΛΙΛΑ – ΚΑΤΕΡΙΝΑ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: VILLAGE COSMOS – ODEON ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ κ.α.

 

———————————————

Προβάλλεται τέλος και το κινούμενο σχέδιο «Οι ευχούληδες 2: Παγκόσμια περιοδεία» («Trolls World Tour», ΗΠΑ, 2020) των Γουόλτ Ντορντ ,Ντέιβιντ Σμιθ.