• Αναζήτηση
  • Eιδική διατροφή

    Καλοκαιρινά απρόοπτα

    Βουτιές σε γαλανά νερά, χαλάρωση κάτω από την ομπρέλα και μεζέδες σε παραλιακά ταβερνάκια είναι το σκηνικό των διακοπών. Μόνο που αρκεί μια τροφική δηλητηρίαση για να το ανατρέψει. Και το καλοκαίρι κάτι τέτοιο δεν είναι σπάνιο φαινόμενο. Αρκεί να σκεφτούμε τις υψηλές θερμοκρασίες που καθιστούν πολλά τρόφιμα – όπως γαλακτοκομικά, παγωτά και θαλασσινά – ευπαθή και τα οποία μπορούν εύκολα να χαλάσουν, αν δεν τηρηθούν οι σωστές συνθήκες ψύξης και κατάψυξης. Στην εξίσωση προσθέστε τον φόρτο εργασίας, αλλά και την πιθανή έλλειψη προσωπικού στις τουριστικές περιοχές που μπορεί να οδηγήσουν σε πλημμελείς συνθήκες υγιεινής
    Αν ο μη γένοιτο

    Σε περίπτωση τροφικής δηλητηρίασης, για να αναπληρώσετε τους χαμένους ηλεκτρολύτες, φροντίστε να πίνετε πολλά υγρά (νερό, αφεψήματα, χυμούς, ακόμη και κάποιο αναψυκτικό) και ακολουθήστε μια ελαφριά διατροφή με περιορισμένα λιπαρά και φυτικές ίνες. Οταν τα συμπτώματα είναι έντονα, αποφύγετε τα λαχανικά, τα φρούτα, τα όσπρια, τα δημητριακά και τα γαλακτοκομικά. Προτιμήστε φρυγανιές, ρύζι, μακαρόνια, βραστές πατάτες τα οποία, σιγά σιγά, θα εμπλουτίζετε με λίγη άπαχη πρωτεΐνη, όπως βραστό κοτόπουλο.
    Κάλλιον το προλαµβάνειν

    Η πρόληψη των τροφικών δηλητηριάσεων εξαρτάται από μια μεγάλη αλυσίδα, η οποία ξεκινάει από την παραγωγή και φτάνει στην κατανάλωση, με πολλούς ενδιάμεσους σταθμούς. Ωστόσο, με κάποια προληπτικά μέτρα μπορείτε να περιορίσετε σημαντικά τη συχνότητά τους.

    Στο σουπερμάρκετ

    – Βάλτε στο καλάθι πρώτα τα προϊόντα που δεν αλλοιώνονται (κονσέρβες, ζυμαρικά, όσπρια, καφέ, ρύζι κτλ.) και στο τέλος τα ευπαθή, όπως γάλα, τυρί, κρέας, ψάρι, κατεψυγμένα, και φροντίστε να μπουν στο ψυγείο όσο πιο γρήγορα γίνεται μετά την αγορά τους.
    – Ελέγχετε πάντοτε τα βασικά οργανοληπτικά χαρακτηριστικά των τροφίμων (χρώμα, οσμή), καθώς και τις ημερομηνίες παραγωγής και λήξης. Αν έχετε οποιαδήποτε αμφιβολία για το προϊόν, λόγω εμφάνισης ή οσμής, αποφύγετέ το.
    – Προσέχετε ώστε η χάρτινη συσκευασία του φρέσκου γάλακτος να μην είναι φουσκωμένη. Οι διαφανείς συσκευασίες γάλακτος πρέπει επίσης να φυλάσσονται μακριά από το φως.
    – Βεβαιωθείτε ότι τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα δεν έχουν χτυπήματα και παραμορφώσεις στο κουτί.
    .
    Στο ιχθυοπωλείο

    Τα θαλασσινά, και ιδιαίτερα τα οστρακοειδή, μπορεί να περιέχουν υψηλές ποσότητες τοξινών, παρ’ ότι φαίνονται απόλυτα υγιή, καθώς οι τοξίνες δεν ανιχνεύονται εξ όψεως. Γι’ αυτό θυμηθείτε:
    – Η διατήρησή τους σε συνθήκες ψύξης να μην υπερβαίνει τις 4 ημέρες από την αλίευσή τους.
    – Να καταναλώνονται κατά προτίμηση βραστά ή ψητά, καθώς τα ωμά ή τα μη επαρκώς βρασμένα έχουν περισσότερες πιθανότητες να περιέχουν παθογόνα μικρόβια.

    Στην ταβέρνα

    Οταν δεν έχετε ξαναεπισκεφθεί κάποιο εστιατόριο ή ταβέρνα καλό είναι:
    – Να αποφεύγετε την κατανάλωση κρέατος σε μορφή κιμά, γιατί μπορεί εύκολα να νοθευτεί.
    – Να προτιμάτε την κλασική αγγουροντομάτα ή τη χωριάτικη. Είναι σαφώς πιο καλή επιλογή από το μαρούλι, γιατί, ιδιαίτερα σε τουριστικά μέρη, είναι δύσκολο το προσωπικό να δείξει την απαιτούμενη προσοχή και σχολαστικότητα στο πλύσιμό του.
    – Να ζητάτε το κρέας, το κοτόπουλο και τα ψάρια σας καλοψημένα.
    – Να προτιμάτε φαγητά της ώρας, γιατί τα μαγειρευτά μπορεί να μην έχουν παρασκευαστεί την ίδια μέρα.
    Στο σπίτι

    – Αρκετά ωμά τρόφιμα από τη φύση τους κουβαλάνε παθογόνους μικροοργανισμούς. Τέτοια τρόφιμα μπορεί να είναι το κοτόπουλο, τα αβγά, το κόκκινο κρέας. Η καλή, λοιπόν, θερμική τους επεξεργασία (ψήσιμο, βράσιμο) σκοτώνει τους μικροοργανισμούς αυτούς. Για να βεβαιωθείτε ότι το φαγητό θα είναι καλοψημένο, πρέπει να ξεπαγώσετε καλά τα κατεψυγμένα κρέατα ή ψάρια προτού τα μαγειρέψετε. Αν τα κάνετε ψητά, γυρίζετέ τα συχνά για να ψηθούν ομοιόμορφα και στο εσωτερικό τους.
    – Μη φορτώνετε με πολλά πράγματα το ψυγείο, γιατί ανεβαίνει η θερμοκρασία του και μη στοιβάζετε το ένα τρόφιμο επάνω στο άλλο, γιατί εμποδίζετε την ομοιόμορφη ψύξη τους.
    – Επειδή η ψύξη στην πόρτα του ψυγείου δεν είναι τόσο δυνατή, προτιμάτε να βάζετε εκεί τα προϊόντα μακράς διαρκείας (αναψυκτικά, μπίρες, χυμούς κτλ.) και τα πιο ευπαθή (όπως γάλα και γιαούρτι) στα ράφια.
    – Οταν τοποθετείτε στο ψυγείο μεγάλη ποσότητα ζεστού φαγητού, έχετε υπόψη σας ότι αυτό καθυστερεί να κρυώσει στο κέντρο, με αποτέλεσμα να αναπτύσσονται και να πολλαπλασιάζονται μικρόβια.
    – Αποθηκεύετε τα ευπαθή προϊόντα ή αυτά που θέλετε να διατηρήσετε περισσότερο στο ψυχρότερο μέρος του ψυγείου (στα ράφια που βρίσκονται κοντά στην κατάψυξη).
    – Το συχνό και παρατεταμένο άνοιγμα του ψυγείου μπορεί να επηρεάσει τη συντήρηση των τροφίμων.

    Αφιερώματα
    One Channel
    Ο νέος ενημερωτικός τηλεοπτικός σταθμός της Ελλάδας
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk