O Kρις Λόου ακούγεται ήρεμος. Μιλάει σιγά, με το χαρακτηριστικό φλεγματικό χιούμορ των Βρετανών, και γελάει συχνά. Την Τρίτη 16 Ιουλίου θα επισκεφθεί την Αθήνα στο πλαίσιο του Ejekt Festival. Παρ’ ότι σε λίγες ώρες θα ανέβει στη σκηνή για να δώσει μια συναυλία στη Γερμανία, στο Φράιμπουργκ, δεν έχει άγχος ούτε νιώθει κουρασμένος. Εδώ και χρόνια, μαζί με τον Νιλ Τέναντ, τον μπλαζέ εκκεντρικό τραγουδιστή και συνεργάτη του στους Pet Shop Boys, ζουν μια παρόμοια ρουτίνα: γράφουν συνεχώς μουσική και περιοδεύουν ανά τον κόσμο. Πέρυσι εμφανίστηκαν και στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου για να ερμηνεύσουν το «West End Girls». Είναι δύο άνθρωποι που ξέρουν να διασκεδάζουν, ξέρουν να κρίνουν καταστάσεις από απόσταση, ξέρουν να παρατηρούν. Και τους αρέσει να μιλούν για αυτό.

Οι Γκίλμπερτ και Τζορτζ της μουσικής

Γνωρίστηκαν πριν από 30 χρόνια σε ένα μαγαζί με ηλεκτρονικά είδη στο King’s Road. To πρώτο τους όνομα ήταν West End, λόγω της αγάπης τους στη συνοικία του Λονδίνου, στην πορεία όμως το άλλαξαν σε Pet Shop Boys, θέλοντας να κάνουν πλάκα σε κάποιους φίλους τους που δούλευαν σε μαγαζί με κατοικίδια. Τα πράγματα, ωστόσο, «σοβάρεψαν» στη συνέχεια σε ό,τι αφορά την καλλιτεχνική τους εξέλιξη.

Το 1983, προτού ακόμη γνωρίσουν την επιτυχία, τότε που πίστευαν ότι θα ζήσουν ακούγοντας αλλά όχι παίζοντας μουσική, ο Τέναντ δούλευε ως συνεργάτης του μουσικού περιοδικού «Smash Hits». Τον έστειλαν στη Νέα Υόρκη για να πάρει συνέντευξη από τους Police. Πήρε την πρωτοβουλία να δώσει μια κασέτα με τα δοκιμαστικά του γκρουπ στον παραγωγό Μπόμπι Ορλάντο.

Ο δρόμος προς την επιτυχία ξεκίνησε. Σήμερα έχουν πουλήσει πάνω από 50 εκατομμύρια δίσκους παγκοσμίως και θυμίζουν μια ποπ εκδοχή των Γκίλμπερτ και Τζορτζ, ένα δίδυμο γεμάτο μυστήριο, διαστροφικές ατάκες και ακόρεστη δίψα για δημιουργία. Ο Λόου, στα 53 του, είναι πιο ήσυχος, επιφυλακτικός και εσωστρεφής. Ο Τέναντ, που πρόσφατα έκλεισε τα 59, είναι γεμάτος ενέργεια και όρεξη για κουτσομπολιό, ένας εκδηλωτικός τύπος που απολαμβάνει τη ζωή. Οπως έχει σχολιάσει η «Daily Mail», ο Τέναντ αποφάσισε το 1994 να ανακοινώσει στον κόσμο ότι είναι ομοφυλόφιλος. Ο Λόου αποφεύγει να σχολιάσει το ζήτημα.

«Είστε παθιασμένοι»

Ο Κρις Λόου είναι ενθουσιασμένος που θα έρθει στην Ελλάδα: «Ανυπομονώ να παίξω στην Αθήνα» εξηγεί. «Κατ’ αρχάς, εσείς οι Ελληνες είστε πολύ παθιασμένοι ως άνθρωποι και μου αρέσει η κουλτούρα σας. Την τελευταία φορά που είχαμε έρθει, τον Νοέμβριο του 2009, θυμάμαι πως ήταν κάπως ζόρικα τα πράγματα για εσάς και επικρατούσε αναταραχή στους δρόμους. Μέναμε σε ένα ξενοδοχείο στο κέντρο και δεν βγήκαμε πολύ από το δωμάτιο. Δεν μείναμε και πολλές ημέρες βέβαια. Τώρα εικάζω πως τα πράγματα θα είναι κάπως διαφορετικά. Επικρατεί αυτή η ύφεση παντού, αλλά θέλω να έρθει πολύς κόσμος στη συναυλία, να διασκεδάσει, να χορέψει και να τραγουδήσει μαζί μας. Ωστόσο, για να είμαι ειλικρινής, μετά την εμφάνιση στη χώρα σας θα έχουμε στη διάθεσή μας δύο εβδομάδες στις οποίες δεν έχουμε προγραμματίσει συναυλίες και είναι η ιδανική ευκαιρία για να κάνω διακοπές» λέει γελώντας χαμηλόφωνα.

Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη η μεγάλη περιοδεία τους στο πλαίσιο προώθησης της νέας δισκογραφικής δουλειάς τους, «Electric». Ο Λόου την απολαμβάνει: «Το διασκεδάζουμε αφάνταστα. Κάθε βράδυ που παίζουμε νιώθουμε σαν να βρισκόμαστε σε πάρτι το βράδυ του Σαββάτου. Ετσι ακριβώς νιώθω αυτές τις μέρες και είμαι πολύ χαρούμενος επειδή το κοινό που μας έχει ακούσει μέχρι στιγμής νιώθει κάτι ανάλογο. Η εφετινή περιοδεία μας βασίζεται κυρίως στον ειδικό φωτισμό και στα ειδικά λέιζερ που χρησιμοποιούμε, ενώ και τα τραγούδια που παίζουμε σε αυτή την περιοδεία είναι από τα αγαπημένα μας. Παίξαμε τις προάλλες στη Φινλανδία, σε ένα μέρος που δεν νυχτώνει αυτή την εποχή και, παρ’ όλο το άγχος που είχαμε για το πώς θα βγει όλο αυτό με τα φώτα και τα λέιζερ, το αποτέλεσμα ήταν απίστευτο».

Παρατηρητές της ζωής

Στο ξεκίνημα της μουσικής πορείας τους οι περισσότεροι θεωρούσαν ότι πρόκειται για άλλο ένα από αυτά τα γκρουπ της μίας επιτυχίας. «Εμείς, όμως, δεν νιώθαμε έτσι. Πιστεύαμε ότι είμαστε κάτι ξεχωριστό. Αλλωστε, αυτό που κάναμε δεν το είχε επιχειρήσει κανείς άλλος. Οταν ξεκινούσαμε, κανείς δεν είχε στο μυαλό του εναλλακτικό σχέδιο. Αυτό ίσως είναι και μια χρήσιμη συμβουλή: όταν κάνεις κάτι που σου αρέσει πολύ, είναι καλύτερο να μην έχεις σκεφτεί εναλλακτική λύση. Πρέπει να διοχετεύεις όλη σου την ενέργεια στο αρχικό σχέδιο, έτσι θα πετύχεις».

Tριάντα χρόνια μετά, παραμένουν σημαντικοί παρατηρητές της βρετανικής ζωής. Είναι ήρεμοι και έξυπνοι. Συνδυάζουν το χιούμορ με την εκλεπτυσμένη επίγνωση του να μην παίρνουν τον εαυτό τους στα σοβαρά. Είναι φουτουριστικοί, αλλά και νοσταλγικοί. Ρομαντικοί και προσεκτικοί. Και λίγο κουρασμένοι από την παγκόσμια πολιτική κατάσταση. Το διάστημα μεταξύ 1997 και 2001 ο Τέναντ ενίσχυε τακτικά με χιλιάδες δολάρια το Εργατικό Κόμμα. «Ενιωθα ότι αυτό το κόμμα και όλα όσα πρέσβευε με εκπροσωπούσαν. Δεν νιώθω πλέον το ίδιο. Οι πολιτικοί δείχνουν λιγότερο έξυπνοι και η Βρετανία μοιάζει να υπνοβατεί προς μια διαρκή κουλτούρα επιτήρησης…» λέει σήμερα.

Βερολίνο, η Νέα Υόρκη τού σήμερα

Το τελευταίο άλμπουμ τους, το «Εlectric», γράφτηκε στο Λονδίνο, στο Βερολίνο και στο Λος Αντζελες. Ο Κρις Λόου εξηγεί γιατί: «Θέλαμε να έχουμε ξεχωριστές παραστάσεις και να αφήσουμε την κάθε πόλη να μας επηρεάσει με τον δικό της τρόπο. Για παράδειγμα, το Βερολίνο τού σήμερα μάς θυμίζει τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’80. Tα νοίκια είναι πιο φθηνά από άλλες μητροπόλεις του κόσμου, υπάρχει τρομερή έξαρση στη μουσική, στις τέχνες, στο clubbing. Στο Βερολίνο κάναμε πολύ clubbing. Πηγαίναμε σε μεγάλα clubs, όπως το Watergate και το Panorama, τα Σαββατοκύριακα. Είναι το δικό μας Μανχάταν πλέον. Στο Λος Αντζελες δεχτήκαμε επιρροές από ισπανόφωνους ραδιοφωνικούς σταθμούς που δεν υπάρχουν στην Ευρώπη. Στο Λονδίνο ζούμε, εκεί μένουμε. Μοιραία, μας επηρεάζει και αυτό. Βγαίναμε στην περιοχή του Ντάλστον, στο Ανατολικό Λονδίνο, σε μέρη όπου κάτι κινείται και όπου σήμερα γίνονται πράγματα τα οποία αλλάζουν την Ιστορία, σε μέρη που είναι φορείς νέων ιδεών, οι οποίες με τη σειρά τους γίνονται παγκόσμιες. Εκεί από όπου ξεκινούν οι τάσεις».

H αγάπη τους για το Λος Αντζελες τους φέρνει συχνά στην ηλιόλουστη Καλιφόρνια. Ηχογράφησαν το περυσινό τους άλμπουμ, «Elysium», στα Capital Studios, εκεί όπου κάποτε ηχογραφούσε τις επιτυχίες του ο Φρανκ Σινάτρα. Τώρα, όμως, στο L.A. βλέπουν το παρόν της ηλεκτρονικής μουσικής να αλλάζει. «Η ηλεκτρονική μουσική πάντα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Είχε καινούργιους ήχους, φρέσκες ιδέες, σου άνοιγε μια πόρτα στο μέλλον και στον τρόπο με τον οποίο θα εξελιχθούν τα πράγματα. Πλέον βρίσκεται παντού. Για να καταλάβετε τι ακριβώς εννοώ, στο Λος Αντζελες, στη Sunset Boulevard, σε σημεία όπου παραδοσιακά έβλεπες πινακίδες με διαφημίσεις για συναυλίες διάσημων καλλιτεχνών στα φημισμένα καζίνο της περιοχής, τώρα βλέπεις διαφημίσεις με διάφορους djs».

H νέα «ηλεκτρονική» εποχή

Το «Electric» είναι ένα καθαρά ηλεκτρονικό και χορευτικό άλμπουμ. Σκοπός τους όταν το έγραφαν ήταν να ωθήσουν όσους το ακούν στις πίστες για να χορέψουν. Τραγούδια με αμίμητο στυλ, που σε κάνουν να νιώθεις πολύ καλός χορευτής ακούγοντάς τα. Ομως, για να βγει αυτό το άλμπουμ, έγιναν και οι απαραίτητες μικρές και μεγάλες αλλαγές. Μικρές για τον ακροατή, μεγάλες για τους ίδιους. Κατ’ αρχάς, μαζί στο στούντιο ήταν ο πολύς Στιούαρτ Πράις, παραγωγός της Μαντόνα και υπεύθυνος για την «ανάσταση» του 2005 με το «Confessions on a DanceFloor». Οι PSB ήθελαν πάρα πολύ να συνεργαστούν μαζί του. «Θέλαμε να δουλέψουμε μαζί του και στόχος μας ήταν τα εννέα τραγούδια που θα περιείχε το άλμπουμ να είναι εννέα χορευτικά τραγούδια. Του είχαμε στείλει demos με πρόχειρες ηχογραφήσεις των τραγουδιών για να δούμε πώς θα του φανούν. Συνδύασε μοναδικά το μοντέρνο, το νέο, με το παλιό και το διαχρονικό».

Στη συνέχεια, για πρώτη φορά μετά το 1986, άλλαξαν δισκογραφική εταιρεία. Από την Parlophone μεταπήδησαν στην πιο μικρή Κοbalt Music. O Λόου εξηγεί πως ήταν η κατάλληλη στιγμή για αλλαγές. Ηθελαν να νιώσουν ξανά αρεστοί. Παρομοιάζει τη νέα δισκογραφική στέγη τους με μια νέα σχέση.

Το κόλπο της επιτυχίας

Η δική τους σχέση, όμως, δεν έχει αλλάξει με την πάροδο του χρόνου. Είναι πάρα πολλά χρόνια μαζί, πολλοί από τους θαυμαστές τους δεν είχαν καν γεννηθεί όταν αυτοί ξεκινούσαν. «Παραμένουμε ίδιοι: ο τύπος στα πλήκτρα που δεν γελάει ποτέ και ο τραγουδιστής που φαίνεται να νιώθει άβολα», έχει πει ο Τέναντ, «αυτό είναι το κόλπο μας».

Το μυστικό της μακροβιότητας της μπάντας και της επιτυχίας τους μας το αποκαλύπτει στο φινάλε ο Κρις Λόου: «Είναι μια απλή, καθημερινή εικόνα: οι δυο μας σε ένα στούντιο και ως το τέλος της ημέρας να έχουμε φτιάξει κάτι. Εκεί είναι το ωραίο. Οσο απλό κι αν ακούγεται, αυτό ακριβώς είναι που μας αρέσει. Πάντα αυτό κάναμε. Επίσης, δύναμη μας δίνουν τα ταξίδια και οι νέοι άνθρωποι που γνωρίζουμε. Ολοι μάς λένε ότι μεγαλώνουμε. Μερικοί ταξιτζήδες, όταν με αναγνωρίζουν, με ρωτούν πώς τα περνάω ως συνταξιούχος. Σίγουρα όλα μοιάζουν καλύτερα όταν είσαι νέος, αν και τώρα απολαμβάνουμε περισσότερο την επιτυχία. Δεν περίμενα σε αυτή την ηλικία να κάνω ποπ μουσική, αλλά γιατί όχι; Είναι σημαντικό ότι εξακολουθώ να το απολαμβάνω». Και πώς να μην είναι, άλλωστε, σημαντικό όλο αυτό; Να πας σε συναυλία των Pet Shop Boys και να μη χορέψεις ή να διασκεδάσεις; Αμαρτία είναι…

* Οι Pet Shop Boys θα εμφανιστούν στο Ejekt Festival, στον Ολυμπιακό Πόλο Φαλήρου την Τρίτη 16 Ιουλίου. To άλμπουμ «Electric» κυκλοφόρησε στην Ελλάδα στις 15 Ιουλίου από τη FeelGood Records.

** Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 14 Ιουλίου 2013