Διεθνής ομάδα ερευνητών εντόπισε περισσότερες από 20 νέες περιοχές του γενετικού κώδικα οι οποίες συνδέονται με την υψηλή αρτηριακή πίεση. Σύμφωνα με δύο διαφορετικές μελέτες που δημοσιεύονται στις επιθεωρήσεις «Nature» και «Nature Genetics» σχεδόν όλοι οι άνθρωποι φέρουν τουλάχιστον μια από τις γενετικές παραλλαγές που εντοπίστηκαν. Τα καινούργια ευρήματα αναμένεται να ρίξουν φως στις προσπάθειες ανάπτυξης πιο αποτελεσματικών θεραπειών για την υπέρταση.

Η υπέρταση έχει γονιδιακό υπόβαθρο αλλά η εμφάνισή της επηρεάζεται επίσης από τον τρόπο ζωής – παχυσαρκία, έλλειψη άσκησης, διατροφή πλούσια σε αλάτι. Αν και οι εξωγενείς παράγοντες που αφορούν τις συνήθειες του κάθε ανθρώπου και επιδρούν στα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης είναι γνωστοί επί μακρόν, οι γενετικές ρίζες της υπέρτασης παραμένουν σε μεγάλο βαθμό στο σκοτάδι.

Οι γενετικές ρίζες

Τώρα οι επιστήμονες εκτιμούν ότι έκαναν ένα μεγάλο βήμα προς την κατανόηση του ρόλου που διαδραματίζουν τα γονίδια στην εμφάνιση υπέρτασης.

Στο πλαίσιο της πρώτης μελέτης που δημοσιεύεται στο «Nature» επιστήμονες από 24 χώρες ανέλυσαν στοιχεία που αφορούσαν το DNA περισσότερων από 200.000 ανθρώπων. Εντόπισαν 16 νέες περιοχές του γονιδιώματος οι οποίες συνδέονται με την αρτηριακή πίεση. Όπως ανέφερε ο καθηγητής Μαρκ Κόλφιλντ από την Ιατρική Σχολή Barts and The London που ήταν εκ των κύριων ερευνητών της μελέτης, καθεμία από τις νέες γενετικές παραλλαγές εντοπίζεται σε τουλάχιστον το 5% του πληθυσμού.

Σημαντική επίδραση στον πληθυσμό

Ωστόσο ορισμένες από αυτές είναι ακόμη πιο κοινές. «Αυτό μαρτυρεί ότι υπάρχει σημαντική γενετική επίδραση στον γενικό πληθυσμό σε ό,τι αφορά την υπέρταση» είπε ο καθηγητής και προσέθεσε ότι η αποκάλυψη της γενετικής βάσης της υψηλής αρτηριακής πίεσης μπορεί να δείξει καινούργιους θεραπευτικούς στόχους. «Για παράδειγμα πιθανό στόχο θα μπορούσε να αποτελεί μια σειρά από χημικές αντιδράσεις στις οποίες εμπλέκεται το μονοξείδιο του αζώτου που προκαλεί διαστολή των αιμοφόρων αγγείων».

Στο πλαίσιο της δεύτερης μελέτης η οποία παρουσιάζεται στο «Nature Genetics» εντοπίστηκαν έξι επιπλέον περιοχές του γενετικού κώδικα που εμπλέκονται στην υπέρταση.

Μεταφορά των ευρημάτων στην κλινική

Σύμφωνα με τον καθηγητή Κόλφιλντ «υπάρχει μεγάλη δυναμική σε ό,τι αφορά τη μεταφορά αυτών των ευρημάτων από το εργαστήριο στην κλινική. Και αυτό διότι υπάρχουν φάρμακα που είτε κυκλοφορούν ήδη είτε αναπτύσσονται τα οποία θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε».

Σε κάθε περίπτωση πάντως οι ερευνητές και των δύο μελετών σημειώνουν ότι έχουν αποκαλύψει μόλις το 1% της γενετικής συνεισφοράς στην εμφάνιση υπέρτασης. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ακόμη ερευνητικό πεδίο δόξης λαμπρό και …μακρό.