Το Αρχείο της ΕΡΤ τιμώντας τη μνήμη του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου Νίκου Χατζηκυριάκου – Γκίκα ο οποίος απεβίωσε στις 3 Σεπτεμβρίου του 1994 ψηφιοποίησε και παρουσιάζει μέσω των ιστοσελίδων www.ert-archives.gr & www.ert.gr το επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» με τίτλο «ΤΡΕΙΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΤΟΝ ΝΙΚΟ ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟ – ΓΚΙΚΑ», σε σκηνοθεσία Λάκη Παπαστάθη.

Πρόκειται για ένα αφιέρωμα στον Νίκο Χατζηκυριάκο – Γκίκα με βιογραφικά στοιχεία και τρεις συνεντεύξεις του που παραχωρήθηκαν από το 1991 μέχρι το 1994, στις οποίες μιλάει για τη ζωή, το έργο του και τις σχέσεις του με μεγάλους Έλληνες λογοτέχνες, εικαστικούς και ανθρώπους του πνεύματος.

Η πρώτη συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο της μόνιμης έκθεσης έργων του στην οικία του και αρχίζει με την αφήγηση των παιδικών του χρόνων. Γιος του ναυάρχου Αλέξανδρου Χατζηκυριάκου, σημαντικής πολιτικής προσωπικότητας της εποχής του Μεσοπολέμου και της Ελένης Γκίκα, μεγάλωσε σε περιβάλλον που του παρείχε οικονομική άνεση και συναναστροφή με πνευματικούς ανθρώπους της εποχής. Ιδιαίτερη αναφορά κάνει στη σχέση με τον πατέρα του, τις αντιρρήσεις για τις σπουδές του και τον πρώτο του γάμο με την Αντιγόνη Κοτζιά (Τίγκη). Στη συνέχεια, περιγράφει τους λόγους που τον ώθησαν να καταστρέψει μερικά έργα του και την επαφή του με το κίνημα του υπερρεαλισμού κατά την παραμονή στη Γαλλία. Παράλληλα, ο καλλιτέχνης μιλάει για την αδυναμία του στον ποιητή Κωνσταντίνο Καβάφη, ενώ διαβάζονται αποσπάσματα από ποιήματα του και προβάλλονται σχέδια του δημιουργού πάνω στα συγκεκριμένα ποιήματα.

Η δεύτερη συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στο ατελιέ του, όπου ο καλλιτέχνης αναφέρεται στα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής από τον Κωνσταντίνο Παρθένη, στις επιρροές του από το γάλλο ζωγράφο Τζορτζ Σερά, στη φιλία του με τον Οδυσσέα Ελύτη και το Νίκο Καζαντζάκη και στις πηγές της έμπνευσής του. Παράλληλα, διαβάζονται αποσπάσματα από την «Οδύσσεια» του Νίκου Καζαντζάκη, την έκδοση της οποίας εικονογράφησε ο Γκίκας.

Η τρίτη και τελευταία συνέντευξη ξεκινά με το ζωγράφο να απαγγέλει απόσπασμα από το ποίημα «Τρώες» του Κωνσταντίνου Καβάφη. Μιλά για την προσπάθεια του να ενώσει στοιχεία του ανατολικού και του δυτικού πολιτισμού στα έργα του, την επιρροή του από το Δημήτρη Πικιώνη και τη σχέση του με την αρχιτεκτονική. Ιδιαίτερος λόγος γίνεται για την παρουσίαση του έργου «Το Καταραμένο Φίδι» από το χορόδραμα της Ραλλούς Μανού, τα σκηνικά για το οποίο επιμελήθηκε ο ίδιος, αλλά και για τη συνεργασία του με το Μάνο Χατζιδάκι και τον Ευγένιο Σπαθάρη. Ακόμα, παρουσιάζονται τα ζωγραφικά του έργα και γλυπτά.