Η ενασχόληση της Audi με την υβριδική τεχνολογία φαίνεται σχετικά πρόσφατη αλλά τα φαινόμενα απατούν. Έχουν περάσει περισσότερα από 20 χρόνια -το 1989- από την πρώτη απόπειρα της γερμανικής φίρμας να συνδυάσει κινητήρα εσωτερικής καύσης με ηλεκτροκινητήρα -σε ένα concept car βασισμένο στο Audi 100 Avant, με πεντακύλινδρο μοτέρ βενζίνης που κινούσε τους μπροστινούς τροχούς και ένα ηλεκτρικό μοτέρ 12 ίππων που κινούσε τους πίσω. Η προσθήκη στην τεχνολογική συνάρτηση και του συστήματος τετρακίνησης quattro, δημιούργησε το 1991 το υβριδικό 100 Avant quattro.

Εξι χρόνια αργότερα -το 1997- η Audi γίνεται η πρώτη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που κατασκευάζει ένα υβριδικό μοντέλο περιορισμένης παραγωγής, βασισμένο στο, τότε, A4 Avant. Ενθαρρυμένη από την πρόοδο της τεχνολογίας diesel, η εταιρεία συνδυάζει σε αυτό ένα μοτέρ 1,9 λίτρων TDI, ισχύος 90 ίππων και έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 29 ίππων.

Τα θεμέλια για την εμφάνιση της “plug-in hybrid” τεχνολογίας στη φίρμα του Ingolstadt είχαν ήδη τεθεί, οι μπαταρίες του υβριδικού A4 Avant φόρτιζαν και από την πρίζα και κατά την διαδικασία της επιβράδυνσης, ενώ η ταχύτητα κίνησης με αποκλειστική χρήση του ηλεκτροκινητήρα, άγγιζε τα 80 χλμ./ώρα.

Το πείραμα θεωρήθηκε πετυχημένο αλλά πολύ μπροστά για την εποχή του, σε μια αγορά διόλου ώριμη για τέτοιες προτάσεις.

Δεκατρία χρόνια μετά, η υβριδική τεχνολογία επιστρέφει για τα καλά στην Audi. Το Q5 hybrid quattro κινείται στα μονοπάτια του μέλλοντος συνδυάζοντας τον γνωστό βενζινοκινητήρα 2.0 TFSI και ένα ηλεκτροκινητήρα 33 kW. Στους 211 ίππους του πρώτου προστίθενται οι 45 του δεύτερου, αλλά το τελικό αποτέλεσμα είναι όπως πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις συνδυαστικό και όχι αθροιστικό.

Η τελική ισχύς αγγίζει τους 245 ίππους, η ροπή εκτοξεύεται στα 480 Nm, η επιτάχυνση από στάση προσδιορίζεται στα 7,1 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 222. Αν συγκρίνετε αυτές τις επιδόσεις με εκείνες της συμβατικής έκδοσης των 211 ίππων με το επτάρι S-tronic κιβώτιο (7,2 δευτερόλεπτα για τα «0-100 χλμ./ώρα» και ίδια τελική ταχύτητα) θα καταλάβετε ότι τα επιπλέον 130 κιλά του υβριδικού συστήματος δεν «θόλωσαν» καθόλου το προφίλ του μικρότερου -έως την έλευση του Q3- SUV της Audi.
{{{ moto }}}
Η διαφορά ανάμεσα στις δύο εκδόσεις γίνεται χαώδης στον τομέα της κατανάλωσης καυσίμου. Θεωρητικά το συμβατικό Q5 απαιτεί για μια απόσταση 100 χλμ. σχεδόν 1,5 λίτρο περισσότερη βενζίνη από το υβριδικό (8,5 λίτρα έναντι λιγότερων από επτά για το Q5 hybrid).

Η διαφορά κατανάλωσης μένει να αποδειχθεί στην πράξη αλλά ακούγεται εντυπωσιακή αν αναλογισθείς ότι δεν έγιναν εκπτώσεις στην παρουσία του συστήματος τετρακίνησης. Μια σημαντική ωστόσο διαφορά εντοπίζεται στο κιβώτιο ταχυτήτων το οποίο είναι μεν αυτόματο tiptronic αλλά διαθέτει οκτώ σχέσεις χωρίς μετατροπέα ροπής.

Αποσκοπώντας στην καλύτερη κατανομή του βάρους και με δεδομένη την ύπαρξη περισσότερων υποσυστημάτων στο υβριδικό Q5, οι μπαταρίες λιθίου-ιόντων ζυγίζουν 38 κιλά και έχουν τοποθετηθεί σε ασφαλές σημείο κάτω από τον χώρο αποσκευών. Ψύχονται μάλιστα με δύο διαφορετικούς τρόπους, ανάλογα με τις ανάγκες που υφίστανται.

Πέρα από το hardware της όλης κατασκευής, εκείνο που αναμένεται να κάνει την διαφορά στο δρόμο είναι το software μέσω του οποίου ο οδηγός του Q5 hybrid quattro θα καθορίσει τις προτεραιότητες, έχοντας στην διάθεση του τρία διαφορετικά προγράμματα κίνησης.

Το πρώτο, με τα διακριτικά EV, δίνει προτεραιότητα στην κίνηση με τον ηλεκτροκινητήρα, εκμεταλλευόμενο την θεωρητική αυτονομία των 3 χιλιομέτρων με ταχύτητα έως 60 χλμ./ώρα, αν και ο κατασκευαστής δηλώνει ότι μπορείς να κινηθείς «ηλεκτρικά» ακόμη και αν οδηγείς με ταχύτητα έως 100 χλμ./ώρα.

Η επιλογή D ενδείκνυται αν αναζητάς τον αποδοτικότερο, από πλευράς οικονομίας, συνδυασμό λειτουργίας του υβριδικού συστήματος ενώ απάντηση στις σπορτίφ αναζητήσεις του οδηγού δίνει η επιλογή S, η οποία εξασφαλίζει την μέγιστη ισχύ.

Με χρονικό ορίζοντα έλευσης στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2011, το Q5 hybrid δεν διαφοροποιείται αισθητικά από τις συμβατικές εκδόσεις αλλά διαθέτει περισσότερο αλουμίνιο στο αμάξωμα και τα μηχανικά του μέρη, ενώ στο εσωτερικό την διαφορά κάνει ο ανασχεδιασμένος πίνακας οργάνων με τις πρόσθετες πληροφορίες για την λειτουργία του υβριδικού συνόλου και την συμμετοχή των τεχνολογικών συνισταμένων στο τελικό αποτέλεσμα.

To Audi Q5 hybrid quattro σε αριθμούς

Διαστάσεις (μέτρα): Μ/Π/Υ: 4,629 / 1,880 / 1,653

Μεταξόνιο (μέτρα): 2,807

Κινητήρας (κ.εκ.): 1.984 + Ηλεκτροκινητήρας 33 kW

Ισχύς (Ιπποι): 211 + 45 (συνδυαστική ισχύς 245 ίπποι)

Ροπή (Nm): 350 + 211 (συνδυαστική ροπή 480 Nm)

Βάρος (κιλά):
Από 1.825

Κατανάλωση (λίτρα καυσίμου/100 χλμ. στο μικτό κύκλο): < 7,0

Επιτάχυνση (0-100χλμ./ώρα): 7,1΄΄

Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 222

Στην Ελλάδα:
Οκτώβριος 2011
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ