Αυτοκίνητα που μπαίνουν στην πρίζα, μοντέλα με κυψέλες καυσίμου, εναλλακτικές πηγές ενέργειας, επιλογές που δείχνουν το «αύριο» της αυτοκίνησης.

Μέχρι τότε όμως αυτό που μετρά είναι το «σήμερα», στο οποίο παραδόξως πρωταγωνιστεί μια ιδέα από το παρελθόν. Ένας δικύλινδρος κινητήρας για την Fiat δεν είναι κάτι καινούριο, αρκεί ωστόσο για να φέρει την επανάσταση στους τομείς της οικονομίας καυσίμου και των εκπομπών ρύπων, στέλνοντας στη γωνία -για τιμωρία- αρκετούς diesel κινητήρες.

Ένα μοτέρ βενζίνης με χωρητικότητα χαμηλότερη των 1.000 κ.εκ. δεν είναι αρκετό από μόνο του για να φορέσει τα γυαλιά στους υπόλοιπους, χρειάζεται πάντα κάτι παραπάνω.

Αυτό το επιπλέον στοιχείο είναι η τεχνολογία Multiair η οποία παρουσιάστηκε το 2009, με το εξελιγμένο σύστημα ηλεκτροϋδραυλικού ελέγχου βαλβίδων που συνδυάζει αμεσότερη λειτουργία του κινητήρα και σημαντική μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων.

Πάνω σε αυτή χτίστηκε ο πρώτος high-tech δικύλινδρος βενζινοκινητήρας με τα διακριτικά TwinAir, κυβισμό 875 κ.εκ. και ισχύ από 65 ίππους στην ατμοσφαιρική έκδοση έως 105 ίππους με την χρήση turbo.

Το πρώτο δείγμα της ιταλικής καινοτομίας βρίσκεται ήδη κάτω από το καπό του Fiat 500 στην ενδιάμεση από πλευράς απόδοσης εκδοχή του.

Οι 85 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ. και τα 145 Nm ροπής ήδη από τις 1.900 σ.α.λ. είναι από μόνα τους εντυπωσιακά μεγέθη για ένα μοτέρ 875 κ.εκ. το οποίο οφείλει την σπιρτάδα του και στην ύπαρξη turbo, ενώ συνδυάζεται με κιβώτιο πέντε σχέσεων και σύστημα Start/Stop.

Ακόμη πιο εντυπωσιακά ωστόσο είναι τα στοιχεία των επιδόσεων, της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων που καταδεικνύουν την υπεροχή της συγκεκριμένης έκδοσης σε σύγκριση με την λιγότερο ισχυρή των 69 ίππων στα 1.200 κ.εκ. και την ισχυρότερη των 100 ίππων στα επίσης ατμοσφαιρικά 1.400 κ.εκ..

Στο σκληρό πεδίο των αριθμών η υπεροχή του 500 TwinAir μεταφράζεται σε χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου κατά 15% και 30% αντίστοιχα σε σχέση με τις εκδόσεις 1.2 και 1.4, με περισσότερη ισχύ από την μικρότερη έκδοση (85 έναντι 69 ίππων) και θεαματικά χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (95 γραμ./χλμ. στο 500 TwinAir, 119 γραμ./χλμ. στο 500 1.2 και 149 γραμ./χλμ. στο 500 1.4).

Αν σε αυτά συνυπολογίσετε την επιτάχυνση του 500 TwinAir από στάση, σε 11 δευτερόλεπτα και την τελική ταχύτητα των 173 χλμ./ώρα, οι ατμοσφαιρικές εκδόσεις μοιάζουν πια «περιττές».

Χρησιμοποιώ τη λέξη «μοιάζουν» διότι παρά το μειωμένο κόστος χρήσης του 500 TwinAir και βέβαια την απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας, λόγω των χαμηλότερων από 100 γραμ./χιλιόμετρο εκπομπών ρύπων, η συγκεκριμένη έκδοση κοστίζει περισσότερο από την 1.2 και λιγότερο από 1.4.
{{{ moto }}}
Παράλληλα υπάρχουν -ακόμα- οδηγοί οι οποίοι επικαλούμενοι τον παράγοντα «αξιοπιστία» προτιμούν μια ατμοσφαιρική έκδοση υψηλότερου κυβισμού από την προσθήκη turbo σε μοτέρ λιγότερων κυβικών εκατοστών. Χωρίς να έχω λόγο να ανησυχώ για την αξιοπιστία του αυτοκινήτου, αυτή είναι μια παράμετρος που αξιολογείται μόνο σε βάθος χρόνου.

Αυτό που καταλαβαίνεις από την πρώτη στιγμή της συνύπαρξης σου με το 500 TwinAir είναι ότι παραμένει ικανό και πολύ ευχάριστο στο δρόμο, επιβεβαιώνοντας στην πράξη την διπλή υπόσταση της ύπαρξής του.

Αξιοποιώντας στο έπακρο τις δυνατότητες του πλαισίου του, κινείται σαν σφαίρα στον αυτοκινητόδρομο, ανεπηρέαστο από παράγοντες που μπορούν να εκθέσουν άλλα μικρά αυτοκίνητα, ενώ σε κλειστές, γεμάτες στροφές, διαδρομές θυμίζει «κάτι» από τα διάσημα Abarth αδέρφια του.

Χωρίς να δημιουργεί παράπονα για την άνεση που προσφέρει στους ελληνικούς δρόμους, το 500 TwinAir είναι εξίσου αποτελεσματικό στην κίνηση της πόλης. Οι μικρές εξωτερικές διαστάσεις, η δεδομένη ευελιξία και η δυνατότητα που σου δίνει η λειτουργία ECO -στην οποία με το πάτημα ενός κουμπιού η ροπή περιορίζεται στα 100 Nm στις 1.750 σ.α.λ.- να μειώσεις την κατανάλωση καυσίμου, αναδεικνύουν τον ρόλο της συγκεκριμένης έκδοσης.

Σε ότι αφορά, τώρα, τους κραδασμούς για τους οποίους είχα ψυχολογικά προετοιμαστεί, ήταν τελικά λιγότεροι από ότι περίμενα και σχεδόν απόντες στο ωφέλιμο φάσμα στροφών του κινητήρα, στοιχείο που δείχνει ότι η προσπάθεια των Ιταλών τελικά αποδίδει.

To Fiat 500 TwinAir σε αριθμούς

Διαστάσεις (μέτρα): Μ/Π/Υ: 3,546 / 1,627 / 1,488

Μεταξόνιο (μέτρα): 2,300

Κινητήρας (κ.εκ.): 875

Ισχύς (Ιπποι/σ.α.λ.): 85 / 5.500

Ροπή (Nm/σ.α.λ.): 145 / 1.900

Βάρος (κιλά): 930

Κατανάλωση (λίτρα καυσίμου/100 χλμ. στο μικτό κύκλο): 4,1

Εκπομπή CO2 (γραμ./χλμ.): 95

Επιτάχυνση (0-100χλμ./ώρα): 11,0΄΄

Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 173

Τιμή πώλησης (ευρώ): 13.650 ευρώ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ