Από ένα νέο είδος τουρισμού προσδοκά τώρα η χώρα μας να αντλήσει κονδύλια. Πρόκειται για τον λεγόμενο «αεροπορικό τουρισμό», ο οποίος μάλιστα εντάσσεται σε νομοσχέδιο με σκοπό να προσελκύσει στα 40 ελληνικά αεροδρόμια (από τα οποία τα 34 χαρακτηρίζονται ως περιφερειακά), όσο το δυνατό περισσότερα ιδιωτικά αεροσκάφη. Πρόκειται για έναν χρυσοφόρο τουρισμό, εάν λάβει κανείς υπόψη ότι μόνον τον περασμένο Μάϊο (σύμφωνα με στοιχεία που πρώτη φορά δημοσιοποιούνται) πέρασαν πάνω από την Ελλάδα 34.000 ιδιωτικά αεροσκάφη και προσγειώθηκαν μόνον 2.500!

Εισηγήτρια του νομοσχεδίου είναι η κυρία Μάγια Τσόκλη, η οποία στην εισήγησή της αναφέρει ότι οι ταξιδιώτες του αεροπορικού τουρισμού είναι υψηλού εισοδηματικού επιπέδου, εμφανίζουν υψηλή ημερήσια τουριστική δαπάνη, επανεπισκεψιμότητα, χαμηλούς δείκτες εποχικότητας και σημειώνει: «δεν είναι μόνον ο αεροπορικός τουρισμός που θα φέρει οικονομικά οφέλη στην χώρα, είναι και οι μεγάλες πολυθενικές εταιρίες που δεν χρησιμοποιούν τα ιδιωτικά αεροπλάνα μόνο για να πετάξει ο ιδιοκτήτης, αλλά και τα πολλά ακριβοπληρωμένα στελέχη τους».

Εχει παρατηρηθεί, όπως ανφέρθηκε σε σχετική συζήτηση στη Βουλή ότι οι Αραβες επιχειρηματίες που μεταφέρονται με ιδιωτικά αεροσκάφη, συνοδεύονται συνήθως από το επιτελείο τους και που στην πραγματικότητα ενεργοποιούν ένα μεγάλο κύκλο εργασιών, με την εμπλοκή ενός ευρύτερου μηχανισμού εξυπηρέτησης, δραστηριοποιώντας πολλούς τομείς της οικονομίας, εκτός των αμιγώς αεροπορικών (επίγεια μετακίνηση, σίτιση, καθαρισμούς κτλ). Οι Αραβες επιχειρηματίες, όπως αποκαλύφθηκε, έχουν εκφράσει πολλές φορές την επιθυμία τους να πραγματοποιούν στην Ελλάδα τα mini services και τους ανεφοδιασμούς τους, αφού πρακτικά/γεωγραφικά στην Ελλάδα εξυπηρετούνται καλύτερα από κάθε άλλο τόπο και πολύ περισσότερο βέβαια από την Βόρεια Ευρώπη, όπου αναγκαστικά ταξιδεύουν τώρα.

Στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου επισημαίνονται ωστόσο ότι:

* Υπάρχει πρωτοφανείς έλλειψη αεροδρομίων προσβάσιμων στη γενική αεροπορία (ιδιωτικά αεροσκάφη).

* Το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος είναι εξαιρετικά ακριβό για τα ιδιωτικά αεροσκάφη.

*Η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιωτικών αεροσκαφών ανήκουν σε άτομα μεσαίου και υψηλού εισοδήματος με πάθος και αγάπη στην αεροπορία και τον αθλητισμό.

*Είναι διεθνής τάση η ραγδαία αύξηση της γενικής αεροπορίας με πολλαπλά και εντυπωσιακά οικονομικά και άλλα άμεσα οφέλη τόσο στα αεροδρόμια προορισμού όσο και στις αντίστοιχες τοπικές οικονομίας.. Ειναι σε βάρος της χώρας όσο συνεχίζει να αγνοεί την διεθνή αυτή πραγματικότητα.

* Οι διαδικασίες προσέγγισης στα στρατιωτικά αεροδρόμια από τα ιδιωτικά αεροσκάφη είναι εξαιρετικά χρονοβόρες και γραφειοκρατικές, σχεδόν απαγορευτικές.

*Υπάρχει ελλιπέστατο δίκτυο ανεφοδιασμού καυσίμων.

*Το φορολογικό τεκμήριο στα μικρά αεροπλάνα είναι ανασταλτικός παράγοντας.

*Υπάρχει σύγχιση αρμοδιοτήτων στις αερολέσχες, από τα διάφορα συναφή υπουργεία (Υποδομών, Αθλητισμού κτλ) και,

*Το κόστος των καυσίμων (λόγω φορολογίας) στα ιδιωτικά αεροσκάφη είναι εξαιρετικά υψηλό (περίπου 2,38 ευρώ το λίτρο), δυσανάλογα με αυτό τόσο στα αυτοκίνητα όσο και στα σκάφη θαλάσσης.

Με το νομοσχέδιο θεσπίζεται ένα θεσμικό πλαίσιο για τη δυνατότητα αξιοποίησης και ανάπτυξης των ελληνικών αεροδρομίων στην ελληνική περιφέρεια. Για τον εκσυγχρονισμό των βασικών αεροδρομίων της χώρας, το κονδύλι που απαιτείται ( σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου Υποδομών) ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ. Εν συνεχεία τα περισσότερα αεροδρόμια που θα εκσυγχρονσιθούν θα διατεθούν προς πώληση.

Απλευθερώνεται το λεγόμενο ground_handling. Με τον τρόπο αυτό θα δίνεται η δυνατότητα να δραστηριοποιύνται εταιρίες παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης, περισσότερης της μίας, στα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια. Εως το 2000 η επίγεια εξυπέτηση γινόταν αποκλεισιτκά από μία και μόνο εταιρία. Σήμερα το κόστος του handling υπολογίζεται έως και 30 ευρώ ανά επιβάτη, με την απελευθέρωσή του θα μειωθεί, όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο κατά 50%. Με τον τρόπο αυτό αναμένεται να αυξηθούν οι πτήσεις προς τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, αφού οι αεροπορικές εταιρίες θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν την πιο συμφέρουσα εταιρία επίγειας εξυπηρέτησης.