Εχουν περάσει περίπου τέσσερα χρόνια από τότε που η γερμανική ταινία «Οι ζωές των άλλων» έγινε παγκόσμιο φαινόμενο φέρνοντας και πάλι στην επικαιρότητα τον Ψυχρό Πόλεμο μέσα από μια ανθρώπινη ιστορία που συγκίνησε εκατομμύρια θεατές και ολοκλήρωσε την πορεία της με ένα ξενόγλωσσο Οσκαρ. Από τότε όμως το όνομα του σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ δεν ακούστηκε ξανά. Ως σήμερα. Ο αριστοκρατικής καταγωγής γερμανός δημιουργός «προήχθη» σε σκηνοθέτη υπερπαραγωγής του Χόλιγουντ με το «Τhe tourist», μια κοσμοπολίτικη περιπέτεια γυρισμένη σε ειδυλλιακά μέρη της Ευρώπης και με δύο από τα πιο λαμπερά πρόσωπα του παγκόσμιου σινεμά σε πρώτο πλάνο: τον Τζόνι Ντεπ και την Αντζελίνα Τζολί.

Από τη μια μέρα στην άλλη «Οι ζωές των άλλων» ανέβασαν σε τρελά ύψη τη δημοτικότητα του Φον Ντόνερσμαρκ. Το ένα ραντεβού του σκηνοθέτη με διευθύνοντα στελέχη στούντιο του Χόλιγουντ ακολουθούσε το άλλο. «Οταν γυρίζεις μια ταινία με προϋπολογισμό 2 εκατ.δολάρια και αυτή φέρνει 80 εκατ.σε παγκόσμια κλίμακα, θες δεν θες, το Χόλιγουντ θα σε προσέξει» σχολιάζει ο σκηνοθέτης. Η ειρωνεία είναι ότι αρχικώς κανείς δεν ήθελε να διανείμει τις «Ζωές των άλλων» στις ΗΠΑ. Κάποιος το τόλμησε και έκτοτε η ζωή του Φον Ντόνερσμαρκ άλλαξε για πάντα.

Ενας από τους ανθρώπους που επίσης πλησίασαν τον Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ ήταν ο Μπραντ Πιτ, ο οποίος είχε δει τις «Ζωές των άλλων» μαζί με τη γυναίκα του, την Τζολί, στο σπίτι τους. Η εμπειρία υπήρξε και για τους δύο συγκλονιστι- κή. Ο Πιτ έγραψε ένα γράμμα θαυμασμού προς τον γερμανό σκηνοθέτη. Στη συνέχεια μέσω του Πιτ ο Φον Ντόνερσμαρκ γνώρισε την Τζολί, στα χέρια της οποίας είχε πέσει το σενάριο του «Τhe tourist» την εποχή που βρισκόταν στη Νέα Υόρκη ολοκληρώνοντας την περιπέτεια κατασκοπείας «Salt».

Εκείνη είπε αμέσως το «ναι» μόνο και μόνο επειδή το «Τourist» θα γυριζόταν στη Βενετία. Ηξερε όμως ότι το σενάριο χρειαζόταν πολλή δουλειά. Ηξερε επίσης ότι όλα θα κρίνονταν από τον σκηνοθέτη και το πρόσωπο που θα συμπρωταγωνιστούσε. Η τύχη παίζει ρόλο σε αυτά τα πράγματα. Αυτή έφερε την Τζολί και τον Φον Ντόνερσμαρκ στο ίδιο τραπέζι με τον παραγωγό Γκρέαμ Κινγκ, στη φιλμογραφία του οποίου βρίσκονται οι ταινίες του Μάρτιν Σκορσέζε «Ο πληροφοριοδότης» και «Αviator». Τυχαία ο Κινγκ ανέφερε ότι σε μερικές ημέρες θα δειπνούσε με τον Τζόνι Ντεπ. Η αναφορά του ονόματος του «Πειρατή της Καραϊβικής» προκάλεσε αμέσως το ενδιαφέρον της Τζολί και του Φον Ντόνερσμαρκ. Ο Ντεπ δελεάστηκε. Του άρεσε η ιδέα ότι για μία από τις ελάχιστες φορές στην καριέρα του θα υποδυόταν έναν… κανονικό άνθρωπο, έναν μαθηματικό από την Κεντροδυτική Αμερική που άθελά του μπλέκει σε μια απίστευτη περιπέτεια στην Ευρώπη.

Ωστόσο ο βασικότερος ίσως λόγος για τον οποίο ο Ντεπ δέχθηκε να παίξει στο «Τourist» ήταν επειδή επιτέλους θα είχε την ευκαιρία να βρεθεί στο ίδιο σετ με μια ηθοποιό που ανέκαθεν θαύμαζε. Το αποτέλεσμα αυτής της συνάντησης έγινε πράξη έπειτα από μια πολύωρη συνάντησή τους στο γραφείο του Ντεπ στο Δυτικό Χόλιγουντ, όπου οι δύο ηθοποιοί ανέλυσαν τα πάντα για τα πιο πολύτιμα πλάσματα της ζωής τους, τα παιδιά τους.

ΕΝΑΣ «ΑΛΛΟΣ» ΚΑΖΑΝΟΒΑΣ

Ο Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ καθοδηγεί την Αντζελίνα Τζολί στη Βενετία, στα γυρίσματα της κοσμοπολίτικης περιπέτειας «The tourist»

Τα γυρίσματα του «Τhe tourist» πραγματοποιήθηκαν σε 50 διαφορετικά σημεία της Βενετίας,μεταξύ των οποίων η πλατεία Σαν Μάρκο, η αγορά Ριάλτο, η Αρσενάλε και το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.Επιπλέον,η ομάδα του Φον Ντόνερσμαρκ έφτιαξε τρία μεγαλόπρεπα σκηνικά χρησιμοποιώντας διάσημους χώρους της πόλης,όπως το περίφημο ξενοδοχείο «Ντανιέλι» αλλά και η Scuola Grande Della Μisericordia, ένα τυπικό δείγμα βενετσιάνικης αρχιτεκτονικής του 18ου αιώνα στην περιοχή Κανερέτζιο.

Οι ιδιαιτερότητες της Βενετίας φάνηκαν χρήσιμες και στη χορογράφηση των σκηνών δράσης, υπό την επίβλεψη του υπεύθυνου των κασκαντέρ Σάιμον Κρέιν.Για παράδειγμα,όταν κάποια στιγμή ο ήρωας του Ντεπ προσπαθεί να ξεφύγει από τους διώκτες του διασχίζοντας τις στέγες της Βενετίας η σκηνή παραπέμπει στον Καζανόβα όταν προσπαθούσε να ξεφύγει από τους οργισμένους συζύγους των ερωμένων του (ο Φον Ντόνερσμαρκ μάλιστα είπε ότι εμπνεύστηκε τη σκηνή διαβάζοντας τον «Καζανόβα»).

Μια άλλη δύσκολη σκηνή όπου φάνηκε η μοναδικότητα αυτής της πόλης είναι αυτή με το κυνηγητό στα κανάλια,για την κινηματογράφηση της οποίας χρησιμοποιήθηκε πλειάδα καμερών επί επτά βραδιές.Η πρόκληση ήταν μεγάλη όχι μόνο λόγω των νυχτερινών λήψεων, αλλά και επειδή δεν υπήρχε καμία δυνατότητα για πρόβες σε ένα τόσο τουριστικό μέρος. «Η Βενετία έδωσε στην ταινία μια πολύ ιδιαίτερη, ζωντανή και όμορφη διάσταση»σημειώνει ο σκηνοθέτης,καθώς,όπως αναφέρει ο συν-σεναριογράφος Τζούλιαν Φέλοους,η συγκεκριμένη πόλη«συνδυάζει μια θελκτική ομορφιά με μια επίγευση πολιτισμικής παρακμής».

«Οι κάτοικοι της Βενετίας είναι αυτοί που μας προσέλαβαν»σχολίασε με τη σειρά του ο Τζόνι Ντεπ όταν ρωτήθηκε για τα γυρίσματα της ταινίας. «Βρισκόμασταν εκεί χάρη στους Βενετσιάνους».

ΠΟΤΕ & ΠΟΥ
Η ταινία «Τhe tourist» θα προβάλλεται στις αίθουσες από την Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2011