H κεντρική υπηρεσία ενέργειας της Κίνας αναγκάστηκε αυτό το καλοκαίρι να ζητήσει από τις εταιρείες Volkswagen, Sony και General Motors να διακόψουν τη λειτουργία των εργοστασίων τους στη Σανγκάη για μία εβδομάδα, λόγω ελλείψεως ηλεκτρικού ρεύματος. Σε άλλα 5.000 εργοστάσια στην ίδια περιοχή, δόθηκε εντολή να λειτουργούν μόνο τη νύχτα, που είναι χαμηλότερη η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας. Σε 24 κινεζικές επαρχίες που δεν έχουν την οικονομική ευρωστία της Σανγκάης, τα μπλακάουτ είναι φαινόμενο καθημερινό. Κάθε μήνα ο δήμος της Σανγκάης ανεβάζει το τέλος ταξινόμησης καινούργιων αυτοκινήτων σε μια άπελπι προσπάθεια μείωσης των πωλήσεων των ενεργοβόρων ιδιωτικών οχημάτων. Εις μάτην όμως: η οικονομική άνθηση συνεπάγεται πολυτέλεια και άνεση μετακίνησης για τους ευημερούντες πολίτες που πληρώνουν αγόγγυστα τέλος 10.000 δολαρίων, προκειμένου να κυκλοφορήσουν μια απαστράπτουσα Μερσέντες. H Κίνα έχει μπει σε στάδιο εκρηκτικής οικονομικής ανάπτυξης και, για να διατηρήσει τα υψηλά επίπεδα και να μην αμαυρώσει το επίτευγμα αυτό, η κυβέρνηση του Πεκίνου εισάγει όλο και περισσότερο πετρέλαιο, αγοράζοντάς το όσο όσο. Ακόμη και 50 δολάρια να φθάσει το βαρέλι, οι Κινέζοι δεν πρόκειται να πτοηθούν.



H άνοδος των τιμών αργού πετρελαίου δεν οφείλεται μόνο στην κατάσταση που επικρατεί στο Ιράκ. H τεράστια ζήτηση των Κινέζων δίνει ισχυρή ώθηση προς τα άνω. Ενας λαός 1,3 δισ. ανθρώπων απογειώνεται οικονομικώς και ανεβάζει το βιοτικό του επίπεδο, απομυζώντας τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου. Προ ημερών η κυβέρνηση του Πεκίνου έδωσε στη δημοσιότητα τα στοιχεία για την κατανάλωση καυσίμων. Μέσα σε έναν μόνο μήνα, οι εισαγωγές αργού πετρελαίου παρουσίασαν αύξηση 40%. H αύξηση της τιμής δεν ενδιαφέρει τους Κινέζους. Κατακλύζουν κυριολεκτικά με τα προϊόντα τους made in China – από ρούχα και παπούτσια ως κομπιούτερ και τηλέφωνα τελευταίας τεχνολογίας – και το εμπορικό τους ισοζύγιο είναι μονίμως ανθηρό. Γι’ αυτό δεν νοιάζονται για το πόσο θα πληρώσουν το πετρέλαιο αλλά για το πού θα το βρουν. Εξ ου και η κόντρα τους με την Ιαπωνία για τον καινούργιο αγωγό της Σιβηρίας: ποιος θα πάρει περισσότερο πετρέλαιο;


Για να εφοδιάσει την ενεργοβόρο βιομηχανία της η Κίνα προχώρησε σε κάτι αδιανόητο: ιδιωτικοποιεί 11 ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες για να κατασκευάσει με τα χρήματα που θα εισπράξει νέα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, με δυναμικό ισοδύναμο εκείνου της Βρετανίας! Αν σκεφθεί κανείς ότι πριν από το άλμα του Ιουλίου η Κίνα χρειαζόταν για τη λειτουργία των θερμοηλεκτρικών σταθμών και για καύσιμα κίνησης 800.000 βαρέλια ημερησίως, μπορεί να φαντασθεί πού θα φτάσει η κατανάλωση το 2005 και το 2006. Ευτυχώς οι Κινέζοι δεν βασίζονται μόνο στο πετρέλαιο, αλλά κατασκευάζουν και υδροηλεκτρικές μονάδες, όπως το περιλάλητο φράγμα των Τριών Φαραγγιών αλλά και πυρηνικούς σταθμούς. Και αυτό για να περιορίσουν την κατανάλωση άνθρακα, το μόνο καύσιμο που διαθέτουν σε ανεξάντλητες ποσότητες, το οποίο όμως επιβαρύνει το περιβάλλον σε αφόρητο βαθμό δημιουργώντας προβλήματα ακόμη και σε γειτονικές χώρες, από τη Νότια Κορέα ως την Ιαπωνία. Πρόσφατα μάλιστα αμερικανοί επιστήμονες εντόπισαν ίχνη τοξικής σκόνης στην ατμόσφαιρα των ανατολικών ακτών των ΗΠΑ, που προέρχονταν από τις κινεζικές καμινάδες. Εξ ου και οι πιέσεις που ασκούνται στο Πεκίνο για να περιορίσει την κατανάλωση άνθρακα. Κι οι Κινέζοι όχι μόνο συμφωνούν, αλλά κάνουν ό,τι μπορούν για να καίνε λιγότερο κάρβουνο. Αυτό όμως σημαίνει μεγαλύτερη κατανάλωση πετρελαίου για να μπορέσουν να διατηρήσουν τους ζηλευτούς ρυθμούς της εκρηκτικής ανάπτυξής τους.