«Παίρνω ένα ποδήλατο και φεύγω για τ’ αδύνατο…» τραγουδούσε το 1996 ο Κώστας Μακεδόνας, παρουσιάζοντας το ποδήλατο ως το απόλυτο μέσο διασκέδασης και μετακίνησης για πολλούς Έλληνες ανά την Ελλάδα. Στα χρόνια που πέρασαν όμως ο αριθμός όσων το χρησιμοποιούσαν ως μέσο μετακίνησης μειώθηκε, μέχρι που η χώρα περιδινίστηκε για τα καλά στην οικονομική κρίση. Έτσι, ελλείψει χρημάτων για μετακίνηση και συντήρηση, αρκετοί θυμήθηκαν τα παιδικά τους χρόνια, κλείδωσαν τα ΙΧ και έπιασαν το πετάλι ξανά.
Η χρήση ποδηλάτου στην Ελλάδα του σήμερα πάντως κέντρισε το ευρωπαϊκό ενδιαφέρον στο Συνέδριο ποδηλάτου που πραγματοποιήθηκε στη Βιέννη. Εκεί, η μελέτη για τον σχεδιασμό μητροπολιτικού δικτύου ποδηλατοδρόμων της Αθήνας, που εκπόνησαν η Μονάδα Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΕΜΠ σε συνεργασία με τους «Ποδηλάτες της Αθήνας», απέσπασε για την καινοτομία της το τρίτο βραβείο στην κατηγορία «Επιστήμη, Έρευνα, Ανάπτυξη» των «Ποδηλατικών οραμάτων».
Το project αυτό προβλέπει την ύπαρξη ποδηλατοδρόμων 230 χιλιομέτρων με 36 λωρίδες ταχείας κυκλοφορίας, οι οποίοι θα συνδέουν τα προάστια με το κέντρο της Αθήνας, δίνοντας την ευκαιρία για εναλλακτικό και οικονομικό τρόπο μετακίνησης. «Η υλοποίηση του σχεδίου αυτού θα τοποθετούσε την Αθήνα στις 10 καλύτερες ποδηλατουπόλεις της Ευρώπης και θα συνέβαλε στις πιο βιώσιμες μετακινήσεις στην κορεσμένη από τα ΙΧ πρωτεύουσα» υπογραμμίζει ο κ. Θάνος Βλαστός, καθηγητής στο ΕΜΠ και επιστημονικός υπεύθυνος της μελέτης.
«Στην Ελλάδα υπάρχει εμπειρία από δίκτυα ποδηλατοδρόμων, τα οποία όμως καλύπτουν λίγα χιλιόμετρα του οδικού δικτύου και δεν επαρκούν ώστε να κυκλοφορήσει κάποιος με ασφάλεια» δηλώνει στο «Βήμα» ο κ. Βλαστός. «Στόχος μας είναι να υπάρξει ένα δίκτυο ποδηλάτων, όπως και στις άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, έστω και στο επίπεδο του σχεδιασμού, το οποίο στη συνέχεια θα ενταχθεί στο ρυθμιστικό σχέδιο της πόλης για να υλοποιηθεί στο μέλλον» συμπληρώνει.
Εν αντιθέσει με ορισμένους που δεν αποχωρίζονται σχεδόν ποτέ το αυτοκίνητό τους, το ποδήλατο είναι δημοφιλές, ειδικά τα τελευταία χρόνια, τόσο επειδή είναι οικονομικό σε σχέση με τα άλλα μέσα αλλά και γιατί είναι ιδιαίτερα φιλικό για το περιβάλλον. «Ακόμα και η εγκατάσταση σταθμών ενοικίασης ποδηλάτων είναι ένα καλό σημάδι ότι η Ελλάδα αρχίζει να κάνει πετάλι» υπογραμμίζει ο κ. Βλαστός.
Το ερώτημα όμως που τίθεται είναι αν η ελληνική πολιτεία έχει φροντίσει για την ασφαλή κυκλοφορία των ποδηλάτων στους δρόμους της Αθήνας, αλλά και για την ενημέρωση των πολιτών της για την ορθή χρήση τους. «Μια πόλη που θέλει να εντάξει το ποδήλατο στη ζωή των κατοίκων της δεν μπορεί να το κάνει μέσα στη ζούγκλα της πόλης, χρειάζεται μελέτη και σχέδιο για να εξομαλυνθεί η κατάσταση στους δρόμους» τονίζει.
Η Ευρώπη βραβεύει και η Ελλάδα κλειδώνει στο ντουλάπι
Μπορεί οι Ευρωπαίοι την ίδια στιγμή που σχεδιάζουν την εγκατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων σηματοδότησης και οριοθέτησης των ταχυτήτων για τα ποδήλατα, να βραβεύουν το ελληνικό δίκτυο ποδηλάτων, η Ελλάδα το έχει κλειδωμένο στο συρτάρι εδώ και ενάμιση χρόνο. «Ύστερα από τέσσερα χρόνια έρευνας, παραδώσαμε τη μελέτη ώστε να ενταχθεί στο ρυθμιστικό σχέδιο του ΥΠΕΚΑ» εξηγεί ο κ. Βλαστός και συμπληρώνει: «Δεν έφθασε όμως ποτέ στη Βουλή για να συζητηθεί, στο πλαίσιο της προσπάθειας συγκράτησης των ορίων της πόλης».