Για τους χειρότερους μήνες των τελευταίων ετών ετοιμάζονται οι αεροπορικές εταιρίες, καθώς η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των ελλήνων καταναλωτών, η πολιτική ρευστότητα, το κακό όνομα της χώρας, αλλά και τα ανελαστικά κόστη του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών δημιουργούν αρνητικό κλίμα και χαμηλές προσδοκίες για την λειτουργία της αγοράς.
Ήδη, ελληνικές και ξένες αερογραμμές αλλάζουν τις κινήσεις τους στη σκακιέρα της πτητικής εκμετάλλευσης, τείνοντας προς μία λειτουργία περισσότερο συνδεδεμένη με τον τουρισμό και πιο εποχική και ρίχνουν το βάρος τους στο καλοκαίρι. Παράλληλα, όμως, καταγράφονται και μειώσεις των θερινών δρομολογίων προς Αθήνα από ξένες εταιρίες, καθιστώντας – προς στιγμήν – την Ελληνική πρωτεύουσα τον χαμένο αυτής της υπόθεσης.

Αφήνει Βερολίνο, κερδίζει Ντίσελντορφ η Aegean
Από τις 8 Ιανουαρίου η Aegean Airlines σταματά, έπειτα από 2,5 χρόνια την σύνδεση της Αθήνας με το αεροδρόμιο Τέγκελ του Βερολίνου, το οποίο μέχρι πρότινος συνδεόταν με την Ελληνική πρωτεύουσα από την εταιρία με τέσσερις πτήσεις την εβδομάδα. Έτσι, εάν δεν καλυφθεί το κενό από κάποιον άλλον αερομεταφορέα, τότε θα απομείνει στην γραμμή Αθήνας – Βερολίνου μόνο η Easyjet, η οποία επιχειρεί από τον αερολιμένα Σόνενφελντ.

Ωστόσο, η Aegean θα μείνει μόνη της στο δρομολόγιο Αθήνα – Ντίσελντορφ, το οποίο θα εγκαταλείψει στις 21 Ιανουαρίου η Lufthansa, που εκτελεί πέντε πτήσεις ανά εβδομάδα. Το κενό θα καλύψει η Aegean, η οποία έχει «φορτώσει» στις μηχανές αναζήτησης εισιτηρίων επτά δρομολόγια ανά εβδομάδα τόσο για την χειμερινή όσο και για την θερινή περίοδο.

Επίσης, η Aegean βάζει στο αεροπορικό της «μείγμα» πιο εποχικά, αλλά συνδεδεμένα με τον τουρισμό – και άρα πιο «σίγουρα»-, δρομολόγια, όπως για παράδειγμα η σύνδεση Κέρκυρας – Βρυξελλών, η οποία θα ξεκινήσει την 1η Ιουνίου και θα λήξει στις 30 Σεπεμβρίου και προβλέπεται να είναι καθημερινή. Αντίστοιχα, ενισχύεται και η σύνδεση Ηρακλείου – Βρυξελλών, η οποία θα ξεκινήσει στις 28 Μαρτίου, θα διαρκέσει έως τα τέλη Οκτωβρίου και θα είναι καθημερινή, σύμφωνα με το πτητικό της πρόγραμμα.

Μειώνει η KLM – Αυξάνει η Olympic
Στους προορισμούς της Δυτικής Ευρώπης, η Olympic Air έχει διατηρήσει μόνο το δρομολόγιο Αθήνα – Άμστερνταμ, στο οποίο ανταγωνίζεται την KLM και την Transavia. Η Olympic θα διπλασιάσει για την καλοκαιρινή περίοδο τις συχνότητες μεταξύ των δύο πρωτευουσών, καθώς αντί μίας πτήσης την ημέρα, θα εκτελούνται δύο καθημερινά.

Και αυτό διότι η KLM, η οποία επιχειρεί δύο φορές την ημέρα από την Αθήνα προς το Άμστερνταμ και αντίστροφα, θα μειώσει τις πτήσεις σε μία ανά ημέρα. Παράλληλα, την θερινή περίοδο η low cost Transavia, θα συνδέει Αθήνα και Άμστερνταμ καθημερινά, αντί τριών πτήσεων ανά εβδομάδα την χειμερινή περίοδο.

Επίσης, για την καλοκαιρινή περίοδο η Olympic θα αυξήσει τις συχνότητες προς από και προς Βουκουρέστι σε εννέα την εβδομάδα, γραμμή στην οποία θα ανταγωνιστεί – με το πλεονέκτημα του καλύτερου brand- την Tarom.

Ακόμη, το καλοκαίρι η Olympic θα αυξήσει κατά μία τις πτήσεις για Κάιρο, φτάνοντας τις επτά ανά εβδομάδα, σε μία γραμμή, όπου ανταγωνίζεται σταθερά την Egypt Air. Μάλιστα, η Egypt Air θα αυξήσει τις πτήσεις προς Αθήνα από επτά σε 10 για την θερινή περίοδο.

Ελληνορωσική «μάχη»
«Σφήνα» στον ανταγωνισμό μεταξύ της Aegean και της Aeroflot στη σύνδεση Αθηνών – Μόσχας θα μπει το καλοκαίρι και η Siberia Airlines, γνωστότερη ώς S7 Airlines, η οποία θα εκτελεί από ένα δρομολόγιο την εβδομάδα. Η Aegean, σύμφωνα με το θερινό της πρόγραμμα θα διατηρήσει τις τέσσερις πτήσεις ανά εβδομάδα, όπως κάνει άλλωστε και τον χειμώνα.

Ωστόσο, θα βιώσει και τον ανταγωνισμό της Aeroflot, η οποία θα αυξήσει τα θερινά της δρομολόγια προς Αθήνα από επτά σε 11, όμως η Aegean θα ενισχύσει το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Μόσχα, καθώς η εταιρία ποντάρει στην Ρωσική «κάθοδο» προς την Χαλκιδική.

Επίσης, πτήσεις προς Αθήνα θα μειώσει το καλοκαίρι και η Austrian Airlines, καθώς από 11 πτήσεις την εβδομάδα το θέρος του 2011, θα εκτελεί επτά. H Aegean, η οποία ανταγωνίζεται την Austrian στο συγκεκριμένο δρομολόγιο θα αυξήσει το καλοκαίρι τις πτήσεις της προς Βιέννη σε επτά ανά εβδομάδα αντί πέντε (κι έξι) την χειμερινή περίοδο.

Λιγότερα δρομολόγια προς Αθήνα οι ξένες εταιρίες
Η Φινλανδική Blue1 θα εκτελεί ένα απ’ευθείας δρομολόγιο την εβδομάδα στη γραμμή Αθήνας – Ελσίνκι το διάστημα από 5 Μαίου έως 29 Σεπτεμβρίου και τρεις πτήσεις την εβδομάδα μεταξύ 5 Ιουλίου και 4 Αυγούστου. Ωστόσο, ακόμη και στην περίοδο αιχμής οι πτήσεις θα είναι μειωμένες κατά μία την εβδομάδα, καθώς στο θέρος του 2011 ήταν τέσσερις..

Επίσης, σε μείωση δρομολογίων από τρία σε δύο θα προχωρήσει η Croatia Airlines στη γραμμή Αθήνα- Ντουμπρόβνικ. Όμως η ίδια εταιρία θα ξεκινήσει τον Απρίλιο το δρομολόγιο Αθήνα – Ζάγκρεμπ δύο φορές την εβδομάδα, το οποίο θα διαρκέσει έως το τέλος του καλοκαιριού.

Σε μείωση των πτήσεών της θα προχωρήσει το καλοκαίρι και η Aerosvit, καθώς θα κρατήσει μόλις μία πτήση ανά εβδομάδα αντί δύο πέρυσι για την διαδρομή Οδησσός – Αθήνα, ενώ η Air Baltic θα διατηρήσει μόνο τέσσερις από τις πέντε πτήσεις ανά εβδομάδα που εκτελούσε το καλοκαίρι του 2011.

Στη διαδρομή Μόντρεαλ – Αθήνα η Air Canada θα μειώσει τα θερινά δρομολόγια σε δύο ανά εβδομάδα αντί τριων το 2011, ενώ δεν θα αυξήσει τις πτήσεις από Τορόνο, όπως αρχικά σχεδίαζε, διατηρώντας τες σε τέσσερις ανά εβδομάδα.

Επίσης, ακύρωσε τα απ’ευθείας θερινά δρομολόγια προς Αθήνα η αμερικανική United, τα οποία σχεδίαζε νωρίτερα το 2011. Οι πτήσεις προς την Ελληνική πρωτεύουσα θα γίνονται με ανταπόκριση μέσω ευρωπαϊκών πόλεων από άλλες αερογραμμές.

Όμως προγραμματίζονται και κάποιες νέες αερογραμμές. Η ιταλική Air One θα ξεκινήσει τον Μάιο τρία δρομολόγια την εβδομάδα για Αθήνα από την Βενετία, ενώ η MEA (Middle East Airlines) θα αυξήσει το καλοκαίρι τις πτήσεις από Βηρυτό για Αθήνα σε οκτώ ανά εβδομάδα, αντί έξι το 2011.