Οι «δραματικές» για τους Γάλλους εικόνες από τη σύλληψη του Ντομινίκ Στρος Καν που έφθαναν από την Νέα Υόρκη κατά το τελευταίο τριήμερο, αύξησαν θεαματικά τα ποσοστά της τηλεθέασης στη Γαλλία, ενώ παράλληλα έχουν φέρει σε δύσκολη θέση το Ανώτατο Τηλεοπτικό Συμβούλιο (CSA).

Την εποχή της παγκοσμιοποίησης των τηλεοπτικών μέσων ενημέρωσης είναι αποδεδειγμένα πλέον πολύ δύσκολο για ένα κράτος να επιβάλει μονομερώς τη νομοθεσία του.

Αυτές τις μέρες το γαλλικό κοινό επανειλημμένα άκουσε, από πολιτικούς όλων των παρατάξεων, ότι «είναι περήφανοι που στη Γαλλία οι κατηγορούμενοι προστατεύονται, σε αυτό το αρχικό στάδιο της προανάκρισης, με νόμο που απαγορεύει την όποια φωτογράφηση».

Το παράδοξο όμως ήταν, ότι τα λεγόμενα και η αυστηρή κριτική των προσκεκλημένων περί τεκμηρίου αθωότητας στις εκπομπές συζήτησης, συνοδεύονταν πάντα και σε συνεχή ροή, από τις εικόνες που οίκτιραν.

Προς μεγάλη δε ικανοποίηση των καναλιών, τα αποτελέσματα των μετρήσεων επιβεβαίωσαν το τεράστιο άλμα των ποσοστών τηλεθέασης: Το βραδινό δελτίο του πρώτου καναλιού TF1 από το σύνηθες 1,4 εκατομμύριο των τηλεθεατών έφθασε τη Δευτέρα τα 7,3 εκατ., ενώ το δελτίο του καναλιού France 2 από σχεδόν ένα εκατ. έφθασε τα 5,9 εκατ.

Το συνεχούς ενημέρωσης πρώτο κανάλι BFM TV, από την Κυριακή το βράδυ τριπλασίασε τους τηλεθεατές του σύμφωνα με δήλωση του διευθυντή του Αλέν Βέιγ, το ίδιο και για τα δύο άλλα κανάλια συνεχούς ενημέρωσης i-Tele και LCI.

Η εν λόγω νομοθεσία που αφορά στο «τεκμήριο αθωότητας», υιοθετήθηκε τον Ιούνιο του 2000 επί πρωθυπουργίας Λιονέλ Ζοσπέν όταν υπουργός Δικαιοσύνης ήταν η Ελιζαμπέθ Γκιγκού. Βάσει του νόμου αυτού απαγορεύεται η φωτογράφηση ή η τηλεοπτική λήψη κατά τη διάρκεια της προανάκρισης αλλά και της δίκης.

Επίσης βάσει ενός πολύ παλιότερου νόμου στη Γαλλία, από τον Ιούλιο του 1881 που αφορά στην ελευθερία του τύπου, «απαγορεύεται η δημοσίευση της όποιας φωτογραφίας στην οποία θα μπορούσε να αναγνωρισθεί άτομο φέροντας χειροπέδες ή ο,τιδήποτε άλλο που υποδηλώνει την έλλειψη ελευθερίας του, εφ’ όσον δεν έχει βγει η απόφαση καταδίκης του από το δικαστήριο».

Εξ αιτίας της νομοθεσίας αυτής, ουδέποτε έχουμε φωτογραφίες κατά τη διεξαγωγή μιας δίκης, οι δε εφημερίδες περιορίζονται στα σχέδια των σκιτσογράφων τους.

Με αυτά τα δεδομένα, ο δικηγόρος του Ντομινίκ Στρος Καν στο Παρίσι, Ντομινίκ ντε Λες δήλωσε ότι «επιφυλάσσεται» να καταθέσει μήνυση για όσα κανάλια το παρατραβήξουν.

Από την πλευρά του το Ανώτατο Τηλεοπτικό Συμβούλιο CSA υποχρεώθηκε να «ανακαλέσει σε τάξη» τις τηλεοράσεις για την από εδώ και στο εξής συμπεριφορά τους.

Πολλοί Γάλλοι τρέμουν ήδη στην ιδέα μιας εικόνας του Ντομινίκ Στρος Καν την ερχόμενη Παρασκευή, με τη φόρμα φυλακισμένου.

Το CSA παροτρύνει τους διευθυντές των τηλεοράσεων «να επιδείξουν υψίστη αυτοσυγκράτηση στη μετάδοση των εικόνων που αφορούν την προανακριτική διαδικασία».

Αναγνωρίζει παράλληλα την αδυναμία του για την επιβολή κυρώσεων: «Ο ρόλος μας περιορίζεται στο να υπενθυμίσουμε τη νομοθεσία, δεν έχουμε καμιά εξουσιοδότηση ή ευθύνη για την εφαρμογή της», εξηγεί ο Ρασίντ Αράμπ, σύμβουλος του CSA.

Στην «αυτοσυγκράτηση λόγω του τεκμηρίου αθωότητας», σύσσωμα τα τηλεοπτικά δίκτυα αντιτάσσουν «το δικαίωμα για ενημέρωση».

«Αυτές οι εικόνες είναι από μόνες τους ενημέρωση», δηλώνει η Κατρίν Νάϊλ, υπεύθυνη ενημέρωσης στα κανάλια TF1 και LCI, o δε ομόλογός της στην BFM TV Γκιγιόμ Ντιμπουά υπογραμμίζει ότι, «την ώρα της παγκοσμιοποίησης των οπτικοακουστικών μέσων, η τοποθέτηση συνόρων στα μέσα ενημέρωσης δεν έχει κανένα νόημα».