Την προσδοκία του για μία ακόμη θετική χρονιά στον τουρισμό, στην Ελλάδα και παγκοσμίως μεταφέρει ο γενικός γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (ΠΟΤ) κ. Ταλέμπ Ριφάι. Μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Ριφάι επισημαίνει την ισχυρή ανάπτυξη του τομέα τα τελευταία χρόνια εκτιμώντας ότι τα τρομοκρατικά γεγονότα αλλά και η αναταραχή στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου δεν θα επηρεάσουν την κίνηση των ταξιδιωτών τη χρονιά που ξεκινά. Αναφερόμενος στην Ελλάδα, υποστηρίζει ότι είναι καιρός η χώρα να εμβαθύνει και να διαφοροποιήσει την ανάπτυξη του τομέα και να παίξει έναν πιο ενεργό ρόλο στο παγκόσμιο τουριστικό γίγνεσθαι.
Ποια είναι η πρόβλεψή σας για το 2016;
«Τις τελευταίες έξι δεκαετίες ο τουρισμός γνώρισε διαρκή επέκταση και διαφοροποίηση και σήμερα είναι ένας από τους μεγαλύτερους και ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς της οικονομίας στον κόσμο. Οι διεθνείς αφίξεις τουριστών αυξήθηκαν από 25 εκατ. παγκοσμίως το 1950 σε 278 εκατ. το 1980, 527 εκατ. το 1995 και 1,133 δισ. το 2014 και ο αριθμός αυτός θα συνεχίσει να αυξάνεται. Επομένως ο τουρισμός είναι ιδιαίτερα ανθεκτικός τομέας και με ισχυρή ικανότητα ανάκαμψης. Τα οριστικά στοιχεία για το 2015 θα ανακοινωθούν στα μέσα Ιανουαρίου, ωστόσο, με δεδομένη την αύξηση 4% που σημειώθηκε ως τον Οκτώβριο στις διεθνείς τουριστικές αφίξεις, εκτιμώ ότι η χρονιά θα κλείσει με ένα πολύ θετικό πρόσημο. Για το 2016 είμαστε στο στάδιο της ολοκλήρωσης των προβλέψεων, αλλά δεν περιμένουμε ότι οι πρόσφατες τρομοκρατικές επιθέσεις που δυστυχώς συνέβησαν σε διάφορες περιοχές τους τελευταίους μήνες –κάτι που δείχνει ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια παγκόσμια απειλή, η οποία και πρέπει να αντιμετωπιστεί ως τέτοια –θα έχουν σημαντική επίπτωση στον αριθμό των διεθνών τουριστών σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σε ό,τι αφορά τώρα την περιοχή που ηγείται της ανάπτυξης, η Ευρώπη εξακολουθεί να είναι η ήπειρος με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στον κόσμο. Πρέπει όμως να έχουμε κατά νου την τεράστια πρόοδο που έχουν καταγράψει οι αναδυόμενοι προορισμοί, οι οποίοι προσελκύουν όλο και περισσότερους επισκέπτες κάθε χρόνο. Τα στοιχεία για τους πρώτους δέκα μήνες του 2015 δείχνουν ότι η μεγαλύτερη ανάπτυξη προήλθε από την Ευρώπη, την Αμερική και τη Μέση Ανατολή».
Ποια είναι η εικόνα σας για τον ελληνικό τουρισμό το 2015 και ποιες οι προσδοκίες σας τη νέα χρονιά;
«Η Ελλάδα έχει παρουσιάσει εξαιρετικά αποτελέσματα σε διεθνείς τουριστικές αφίξεις τα τελευταία τρία χρόνια. Μετά από μια αύξηση της τάξεως του 15% και του 23% το 2013 και το 2014 αντίστοιχα, τα στοιχεία για το 2015 δείχνουν ότι η χώρα έχει τη δυνατότητα να ενισχύσει τα αποτελέσματα αυτά με μια επιπλέον διψήφια αύξηση. Το πιο σημαντικό είναι ότι ο τουρισμός υπήρξε θεμελιώδης για τη στήριξη της ελληνικής οικονομίας. Για παράδειγμα, η συμβολή του τουρισμού στο ισοζύγιο πληρωμών έφτασε στα 13,4 δισ. ευρώ το 2014».
Θα επηρεάσει τον τουρισμό το πρόβλημα των προσφύγων στην Ελλάδα;
«Είμαστε αντιμέτωποι με μια ανθρωπιστική κρίση και μια τραγωδία χωρίς προηγούμενο, με αντίκτυπο σε πολλές χώρες του κόσμου. Ως παγκόσμια πρόκληση, αυτό είναι ένα ζήτημα που απαιτεί παγκόσμια αντίδραση και μια ενιαία δράση. Οσο για τον τουρισμό, δεν προβλέπω σημαντικό αντίκτυπο στον τομέα».

Θα υπάρξει «ξεχείλισμα» του προβλήματος από Τουρκία και Αίγυπτο; Τι θα συμβεί με τη ρωσική αγορά;
«Η ρωσική αγορά έχει επηρεαστεί από πολλούς παράγοντες που έχουν εμποδίσει την ανάπτυξή της τα τελευταία χρόνια και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι εξερχόμενες ροές έχουν επηρεαστεί κυρίως από την επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης και την υποτίμηση του ρωσικού ρουβλίου. Οσο για την Τουρκία και την Αίγυπτο, είναι σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί και θα συνεχίσουν να είναι τέτοιοι».
Ποια θα πρέπει να είναι η στρατηγική στη χώρα σε σχέση με τις παραδοσιακές και αναδυόμενες αγορές, την εποχικότητα και τον μαζικό τουρισμό;
«Οπως όλοι οι προορισμοί, μιλώντας για τη Μεσόγειο, η Ελλάδα αντιμετωπίζει τις προκλήσεις της εποχικότητας, τη διαφοροποίηση των προϊόντων και των αγορών. Στην περίπτωση της Ελλάδας, η χώρα έχει αποδειχθεί ότι είναι αρκετά ώριμη για να αποτελέσει σημείο αναφοράς σε σχέση με τον παγκόσμιο τουρισμό. Οι θετικές αντιλήψεις που παράγει η χώρα είναι χτισμένες με την καλή δουλειά της στον τομέα του τουρισμού.
Η εποχικότητα είναι μια κοινή πρόκληση για τους περισσότερους προορισμούς και ένα θέμα για το οποίο ο ΠΟΤ έχει ασχοληθεί σε διάφορα φόρα. Η λύση βρίσκεται στη δημιουργία νέων προϊόντων και στην προσέλκυση νέων τμημάτων της αγοράς, όπως οι γηραιότερες ηλικίες και οι νέοι, σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, για την ανάπτυξη ειδικών πακέτων κατά τη διάρκεια της χαμηλής περιόδου, αλλά και στην υποστήριξη της προώθησης εξειδικευμένων αγορών, όπως η βιομηχανία των συνεδρίων».

Πού θα πρέπει να εστιάσει η πολιτική ηγεσία για να στηρίξει τον τομέα;
«Η Ελλάδα είναι μια άκρως διαφοροποιημένη χώρα, με πολλά να προσφέρει στους επισκέπτες: τον πολιτισμό, την ιστορία, τις παραδόσεις, τη γαστρονομία, την περιπέτεια και τα σπορ. Στο πλαίσιο αυτό, ο τομέας του τουρισμού μπορεί να δημιουργήσει εύκολα νέα προϊόντα και να αυξήσει το ενδιαφέρον του νεανικού κοινού. Η προσβασιμότητα, ένα πεδίο που αποτελεί βασική προτεραιότητα για τον ΠΟΤ και το θέμα της Παγκόσμιας Ημέρας Τουρισμού το 2016, θα πρέπει να είναι επίσης σημαντικό στοιχείο για όλες τις χώρες, ιδιαίτερα εκείνες με ολοκληρωμένο τομέα τουρισμού, ο οποίος μπορεί να γίνει παράδειγμα για τους άλλους. Τέλος, η ανάπτυξη ικανοτήτων, η καινοτομία και οι αρχές της αριστείας είναι θέματα που μπορούμε πάντα να τονίσουμε ως εργαλεία που μπορούν να βοηθήσουν στη διαχείριση του τουρισμού και να αυξήσουν την αντίληψη της μοναδικότητας».

Νέες τάσεις
Βιωματικό ταξίδι και νέοι προορισμοί

Ποιες είναι οι αναπτυσσόμενες τάσεις στον τουρισμό;

«Το βιωματικό ταξίδι σήμερα αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία και αυτό είναι ίσως μία από τις σημαντικότερες τάσεις που παίζουν ρόλο στην επιλογή ενός προορισμού. Μία ακόμη τάση δείχνει ότι οι νέοι προορισμοί σε όλον τον κόσμο έχουν ανοιχτεί στον τουρισμό, μαζί με τους παραδοσιακά δημοφιλείς, την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. Οι διεθνείς αφίξεις τουριστών σε όλον τον κόσμο αναμένεται να αυξηθούν κατά 3,3% ετησίως το 2030, για να φθάσουν τα 1,8 δισ. έως τότε. Τις επόμενες δεκαετίες περιμένουμε ότι οι αφίξεις στους αναδυόμενους προορισμούς θα αυξηθούν με διπλάσιο ρυθμό από ό,τι στις προηγμένες οικονομίες. Αυτό θα δείξει και τις τεράστιες δυνατότητες του τουριστικού τομέα σε κοινωνίες που μετασχηματίζονται».

Σένγκεν
Διευκόλυνση της χορήγησης θεωρήσεων

Ποιες είναι οι σκέψεις σας για τη ζώνη Σένγκεν;

«Η Σένγκεν αποτελεί παράδειγμα στον κόσμο για το πώς η διευκόλυνση της χορήγησης θεωρήσεων στο πλαίσιο ενός περιφερειακού μπλοκ μπορεί να γίνει ένα αποτελεσματικό εργαλείο ανάπτυξης. Η Σένγκεν έχει συμβάλει στην ολοκλήρωση της Ευρώπης αλλά και στην οικονομική της ανάπτυξη και κατά συνέπεια στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Η ασφάλεια αποτελεί προτεραιότητα για όλους. Ωστόσο, η ασφάλεια και η διευκόλυνση της έκδοσης θεωρήσεων μπορούν να πάνε χέρι-χέρι μέσω διακρατικής συνεργασίας και της εφαρμογής των νέων τεχνολογιών. Πρέπει να εργαστούμε προς αυτή την κατεύθυνση. Από αυτή την άποψη, θα ήθελα να τονίσω ότι όχι μόνο μπορεί να διευκολυνθεί η θεώρηση υπό αυτές τις συνθήκες, αλλά θα πρέπει να διευκολύνεται για να κατηγοριοποιήσει επαρκώς αυτούς που ονομάζουμε ταξιδιώτες εμπιστοσύνης».
Θα επηρεάσουν οι τρομοκρατικές ενέργειες και η αναταραχή στη Μέση Ανατολή;
«Προς το παρόν, η Μεσόγειος είναι η περιοχή του κόσμου με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα. Λόγω των βέλτιστων πρακτικών που εφαρμόζονται από τις κυβερνήσεις αλλά και από τους φορείς του τουρισμού, οι χώρες της λεκάνης της Μεσογείου αναπτύσσουν τον τουριστικό τομέα με έναν ανεπανάληπτο τρόπο την τελευταία δεκαετία. Οπως προανέφερα, ο τουρισμός έχει μια τεράστια ικανότητα επαναφοράς και ανάκαμψης και δεν περιμένω τα πρόσφατα γεγονότα να έχουν αντίκτυπο στα αποτελέσματα του τουρισμού στην Ευρώπη».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ