Και ξαφνικά το – κατά παράδοση – «ισχυρό» φύλο κάνει μια βουτιά στον ντελικάτο, εύθραυστο και ροζ κόσμο της ομορφιάς. Παλαιότερα το ανδρικό ενδιαφέρον γύρω από ζητήματα ομορφιάς ήταν «ένοχο ως δηλωτικό… θηλυπρέπειας. Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Τα προϊόντα ομορφιάς έχουν πάψει εδώ και καιρό να ανήκουν αποκλειστικά στην δικαιοδοσία των γυναικών, αφού ολοένα και περισσότεροι άντρες χρησιμοποιούν διαφόρων ειδών και τύπων καλλυντικά καταρρίποντας ταμπού δεκαετιών. Είτε για το δέρμα είτε για το σώμα, η αγορά ανδρικών καλλυντικών αυξάνεται και διευρύνεται συνεχώς στην Ελλάδα ακολουθώντας, ως συνήθως, την τάση που επικρατεί στο εξωτερικό. Ο άνδρας μάλιστα δεν είναι παθητικός αποδέκτης προϊόντων περιποίησης αλλά έχει άποψη για το ποια από αυτά τού ταιριάζουν και ποια όχι. Σύμφωνα με τις δηλώσεις συνεργατών της εταιρείας Clarins στο αεροδρόμιο «Ελευθέρικος Βενιζέλος», οι άντρες έρχονται μόνοι τους και διαλέγουν τα προϊόντα που θα αγοράσουν.

Τι οδήγησε σε αυτή τη μεταστροφή; Η ολοένα και μεγαλύτερη ενασχόληση με την εξωτερική εμφάνιση, όπως αυτή καλλιεργείται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έπαιξε σίγουρα καθοριστικό ρόλο. Οι άνδρες, όπως και οι γυναίκες, επηρεάζονται από τα πρότυπα που αποθεώνει η σύγχρονη κοινωνία του λάιφστάιλ και αισθάνονται την πίεση της σύγκρισης. Ολοι θέλουμε να μείνουμε για πάντα νέοι: κι αν οι γυναίκες το παλεύουν εδώ και καιρό, πρόσφατα συνειδητοποίησαν και οι άνδρες ότι πρέπει να δραστηριοποιηθούν αν θέλουν να μη χάσουν το παιχνίδι (και τις γυναίκες).

Αύξηση πωλήσεων

Οι εταιρείες προσανατολίζονται πλέον και στο ανδρικό κοινό αφού το γυναικείο φαίνεται να έχει καλυφθεί από την πληθώρα των προϊόντων αλλά και τον έντονο ανταγωνισμό των εταιρειών και των τιμών τους. Οι άνδρες εξάλλου έχουν ορισμένα «πλεονεκτήματα» ως καταναλωτές τα οποία επιθυμούν να αξιοποιήσουν οι εταιρείες καλλυντικών: είναι πολύ πιο ξεκάθαροι ως προς το τι θέλουν, καταλήγουν σε ένα προϊόν και παραμένουν πιστοί σε αυτό χωρίς να αλλάζουν εύκολα συνήθειες.

Τα αποτελέσματα της έρευνας αγοράς που διενεργήσαμε σε επιλεγμένα καταστήματα Hondos και φαρμακεία της Αθήνας – βάσει των στοιχείων που δίνουν εταιρείες προϊόντων αντρικής περιποίησης – είναι δηλωτικά των παραπάνω. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι εταιρείες Vichy, Korres, Apivita, Avene, LRP και Rock έχουν σημειώσει στα καταστήματα Hondos στον τομέα των αντρικών καλλυντικών το πρώτο πεντάμηνο του 2010 άνοδο πωλήσεων της τάξεως του 25% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009. Οι ίδιες εταιρείες στα φαρμακεία της Αθήνας έχουν σημειώσει στον συγκεκριμένο τομέα άνοδο πωλήσεων της τάξεως του 5%. Οι αντρικές σειρές των εταιρειών Clarins, Biotherm, Lancome και Dior, που την τελευταία τριετία έχουν μεγάλη ανοδική πορεία, το συγκεκριμένο διάστημα κινούνται σταθερά σε πωλήσεις λόγω της οικονομικής κρίσης. Οι αντρικές σειρές, τέλος, των «δυνατών» εταιρειών στον χώρο κρεμών και after shave L’ Oreal, Nivea, Gilette – που επίσης την τελευταία τριετία παρουσιάζουν μεγάλη άνοδο πωλήσεων – έχουν σημειώσει το πρώτο πεντάμηνο του 2010 αύξηση της τάξεως του 5%.

Ανδρες της διπλανής πόρτας
«Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι στον δερματολόγο δεν απευθύνονται σήμερα μόνο άντρες που ασχολούνται με τον χώρο του θεάματος και των μίντια, οι οποίοι, όπως είναι φυσικό, δίνουν βάρος στην εμφάνισή τους. Απευθύνονται άνθρωποι της διπλανής πόρτας σε ποσοστό ολοένα και μεγαλύτερο σε σχέση με παλαιότερα» μας λέει η επίκουρη καθηγήτρια Δερματολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κυρία Λία Παπαδαυίδ. Σύμφωνα με την ίδια, τα ταμπού που εξακολουθούσαν να υπάρχουν μόλις προ μερικών ετών έχουν εξαλειφθεί. «Σήμερα κανένας πελάτης μου που ενδιαφέρεται για την εμφάνισή του δεν νιώθει ότι κινδυνεύει να χαρακτηριστεί θηλυπρεπής» μας λέει η ίδια. Το ηλικιακό εύρος των ανδρών πελατών της κυρίας Παπαδαυίδ είναι μεγάλο. Στο ιατρείο της μπορεί να δει κανείς από εφήβους 18 χρόνων ως κυρίους 65 χρόνων. «Οι απαιτήσεις τους βέβαια είναι διαφορετικές. Οι νεότεροι ζητάνε συμβουλές, θεραπείες και προϊόντα για την καταπολέμηση της ακμής, των κηλίδων, των ελιών και βεβαίως της τριχόπτωσης, ενώ οι μεγαλύτεροι θέλουν κυρίως να αντιμετωπίσουν τη φωτογήρανση του δέρματος που κάνει την εμφάνισή της κυρίως από τα 50 έτη και μετά». Το αμέσως επόμενο βήμα είναι οι μη επεμβατικές αισθητικές επεμβάσεις που γίνονται με λέιζερ και άλλα μέσα. «Το ποσοστό των ανδρών που κάνουν τέτοιου είδους επεμβάσεις ανέρχεται στο 20% της πελατείας μας και ολοένα μεγαλώνει» καταλήγει η ίδια.