Ενα χλιαρό βήμα – όπως μάλλον αναμενόταν – έκανε η ΕΕ για την τουριστική επανεκκίνηση της Ευρώπης, με το μπαλάκι πια να περνάει με τις… ευλογίες της στις διακρατικές συμφωνίες. Το χρονοδιάγραμμα όμως για να πάρουν μπρος οι μετακινήσεις εντός ΕΕ παραμένει ασαφές, ενώ ο ορίζοντας για το «άνοιγμα» των ευρωπαϊκών συνόρων στους μη Ευρωπαίους παραπέμπεται… σε δεύτερη φάση.
Οι γενικότητες στις οποίες αρκέστηκε η Κομισιόν στο θέμα της υγειονομικής ασφάλειας δημιουργούν πονοκέφαλο στους ιθύνοντες, που καλούνται να μη σπαταλήσουν το σημαντικό κεφάλαιο που «χτίστηκε» με την καλή διαχείριση της κρίσης. Η Ελλάδα θα αρχίσει να ζεσταίνει τις μηχανές από τις αρχές Ιουνίου με την άρση σχεδόν όλων των περιορισμών. Το στοίχημα για τον ελληνικό τουρισμό, πλην της Βόρειας Ελλάδας που δέχεται οδικές αφίξεις από τις γειτονικές χώρες, είναι αεροπορικό, με 70% των επισκεπτών να φτάνουν από αέρος.
Ηδη Aegean, Air France και Lufthansa επανεκκινούν από τον Μάιο λίγες συνδέσεις δίνοντας το σήμα ότι ανοίγουν και πάλι «φτερά». Οι παράγοντες των αερομεταφορών βλέπουν το ενδιαφέρον Γερμανών, Γάλλων και Βρετανών να έχει ουσιαστικά αναζωπυρωθεί για διακοπές στην Ελλάδα. Επίσης, αεροπορικές εταιρείες από τη Μέση Ανατολή, τις ΗΠΑ και τον Καναδά παραμένουν stand by για να ξεκινήσουν εκ νέου πτήσεις προς τη χώρα. Ο Ιούλιος είναι μέχρι στιγμής η πιο ασφαλής πρόβλεψη για την επανεκκίνηση με συστηματικές ροές, αν και γίνονται προσπάθειες και για τις τελευταίες εβδομάδες του Ιουνίου.

Ευρω-ανταγωνισμός
δισεκατομμυρίων
Η μάχη του ανταγωνισμού πάντως στην Ευρώπη προμηνύεται σκληρή. Για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο η αξία του τουρισμού στην Ευρώπη ανέρχεται σε 150 δισ. ευρώ. Η απροθυμία της Κομισιόν να προχωρήσει σε συγκεκριμένες συστάσεις για διαγνωστικά τεστ (τα εναποθέτει στην ευχέρεια των κρατών) και μέτρα καραντίνας αφήνει περιθώρια ευελιξίας στα κράτη-μέλη, αλλά και «κενά» ασφαλείας καθώς όλοι αναζητούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση των κατευθυντήριων γραμμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο ιταλός πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε προειδοποίησε ότι η χώρα του δεν αποδέχεται τις διμερείς συμφωνίες εντός της ΕΕ, που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν προνομιακούς τουριστικούς διαύλους. «Αυτό θα μας έθετε εκτός της ΕΕ και κάτι τέτοιο δεν θα το επιτρέψουμε ποτέ» είπε.
Η στρατηγική της Ελλάδας πάντως κινείται σε αυτή την κατεύθυνση, προκειμένου να εξαργυρώσει και να ενισχύσει τη θετική εικόνα που έχτισε με τη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης, καλύπτοντας μέρος των τεράστιων απωλειών του κλάδου που στηρίζει το 21% του ΑΕΠ. Η οριστικοποίηση της φόρμουλας που θα συγκεράσει την υγειονομική ασφάλεια με την άρση μη «ελκυστικών» μέτρων περιορισμού για τους ταξιδιώτες, όπως η 14ήμερη απομόνωση, αποτελεί σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες.
Οι διακρατικές συμφωνίες ήδη βρίσκονται υπό επεξεργασία από το κυβερνητικό επιτελείο. Ιχνηλατώντας το μονοπάτι της ανάκαμψης, η ΕΕ συνέστησε την άρση των περιορισμών μεταξύ περιοχών ή κρατών-μελών που βρίσκονται σε παρόμοια επιδημιολογική κατάσταση. Στην πρώτη γραμμή για την Ελλάδα βρίσκονται Κύπρος, Βουλγαρία και Ισραήλ, με το οποίο υπάρχει κατ’ αρχήν συμφωνία για την υποδοχή ακόμα και 1 εκατ. ταξιδιωτών όταν επιτραπούν εκ νέου οι πτήσεις μεταξύ των δύο χωρών.
Προς αυτή την κατεύθυνση έχει αρχίσει ήδη από νωρίτερα να κινείται η ελληνική κυβέρνηση, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να έχει προχωρήσει σε συζητήσεις με τις ηγεσίες Αυστρίας, Δανίας, Νορβηγίας, Τσεχίας, Σιγκαπούρης και Αυστραλίας.

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω