Εζησε στη σκιά της μεγαλύτερης καλλιτέχνιδας της επιτελεστικής τέχνης, όμως ο Ουλάι δεν υπήρξε μόνο ο πρώην συνεργάτης και σύντροφος της Μαρίνα Αμπράμοβιτς ή ο άνδρας για τον οποίο δάκρυσε όταν τον αντίκρισε απρόσμενα στη μαραθώνια δράση της «The Artist is Present» στο MoMA της Νέας Υόρκης το 2010. Μολονότι το όνομά του και το πρόσωπό του συνδέθηκαν με ορισμένες από τις πιο αξιομνημόνευτες περφόρμανς στην ιστορία του μέσου που πραγματοποίησε μαζί με την εικαστικό από τη Σερβία, όπως η τιτλοφορούμενη «The Lovers», η από κοινού πεζοπορία τους κατά μήκος του Σινικού Τείχους, από διαμετρικά αντίθετα σημεία εκκίνησης ο καθένας, προκειμένου να πουν αντίο και να χωρίσουν για πάντα όταν θα συναντιόντουσαν στο μέσον της διαδρομής, έχοντας διασχίσει περισσότερα από 2.500 χιλιόμετρα έκαστος, ο Ουλάι υπήρξε ένας καλλιτέχνης που διερεύνησε σε βάθος και άλλα εκφραστικά μέσα στη διάρκεια της μακράς καριέρας του.

Οπως δείχνει και η έκθεση «Ulay Was Ηere» στο Μουσείο Stedelijk του Αμστερνταμ (προς το παρόν διαδικτυακά στο www.stedelijk.nl και προγραμματισμένη να διαρκέσει έως τις 18 Απριλίου), η μεγαλύτερη αναδρομική που έχει διοργανωθεί αφιερωμένη στον γερμανό καλλιτέχνη και η πρώτη που πραγματοποιείται μετά τον θάνατό του από καρκίνο τον περασμένο Μάρτιο, ο Ουλάι (1943-2020) υπήρξε ένας από τους πρωτοπόρους στη χρήση φωτογραφίας polaroid πέρα από την περφόρμανς και την body art. Γιατί βέβαια η χημεία που ένιωσαν όταν συναντήθηκαν με τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς δεν ήταν τυχαία, καθώς ο Ουλάι ή Φρανκ Ούβε Λαϊζίπεν είχε ήδη αρχίσει να χαράζει τη δική του καλλιτεχνική πορεία προτού συναντηθούν το 1975, ενώ συνέχισε να το πράττει και μετά τον χωρισμό τους, ερωτικό και καλλιτεχνικό, έπειτα από δώδεκα χρόνια κοινής ζωής και συνεργασίας (1976-1988). Περιλάμβανε πειραματισμούς πάνω στην περφόρμανς και στην επιτελεστική φωτογραφία, τη διερεύνηση της ταυτότητας φύλου, τη χρήση του σώματος ως εικαστικού μέσου αλλά και ένα βαθύ ενδιαφέρον για κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της εποχής του, όπως για παράδειγμα η μείωση των υδάτινων πόρων του πλανήτη. O Ουλάι είχε ξεκινήσει να ασχολείται πολύ ενεργά με πρωτοβουλίες που είχαν ως στόχο να ευαισθητοποιήσουν το κοινό πάνω σε αυτό το κρίσιμο θέμα. «Aesthetics without ethics are cosmetics» συνήθιζε να λέει στη διάρκεια της ζωής του. Δηλαδή κάτι σαν «η αισθητική χωρίς ηθική είναι απλώς ένα όμορφο περιτύλιγμα».

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω