Την πλήρη αντίθεση της Νέας Δημοκρατίας με τις καταλήψεις στα σχολεία και την αποδοκιμασία για όσους τις υποκινούν ή τις ενθαρρύνουν εκφράζει μιλώντας στο «Βήμα» η Νίκη Κεραμέως. Η τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ επισημαίνει πως τα σχολεία πρέπει «να μένουν ανοιχτά», διευκρινίζοντας ωστόσο ότι αυτή η θέση δεν αναιρεί τη διαφωνία του κόμματός της με τη συμφωνία των Πρεσπών. Η κυρία Κεραμέως παρουσιάζει τα βασικά στοιχεία των αλλαγών που υπάρχουν στο πρόγραμμα της ΝΔ για την Παιδεία, οι οποίες περιλαμβάνουν παρεμβάσεις όπως το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας και πληροφορικής, η διασύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας, η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων κ.ά. Σημειώνει επίσης ότι το σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων θα διατηρηθεί ως έχει για δύο χρόνια ώστε να μην αιφνιδιαστεί η μαθητική κοινότητα και δεσμεύεται ότι θα προχωρήσει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών χωρίς τιμωρητικό χαρακτήρα.

Η Νέα Δημοκρατία παρουσίασε προσφάτως το πρόγραμμά της για την Παιδεία. Ποιες είναι οι μεγάλες καινοτομίες της πρότασής σας;

«Παρουσιάσαμε ένα συνεκτικό, καινοτόμο και υλοποιήσιμο πρόγραμμα που εκτιμούμε ότι υπηρετεί τις αρχές της αξιοκρατίας, της αριστείας και της ισότητας στην πρόσβαση όλων σε μια δημόσια ποιοτική εκπαίδευση. Από τις καινοτομίες που εισάγουμε, θα έδινα ιδιαίτερη έμφαση στην εισαγωγή νέων εκπαιδευτικών θεματικών στο σχολείο (π.χ. εθελοντισμός, οδική συμπεριφορά, πρόληψη και προφύλαξη από φυσικές καταστροφές), στη μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας, στην ενίσχυση του επαγγελματικού προσανατολισμού, στη δημιουργία ενός τουλάχιστον πρότυπου και ενός πειραματικού σχολείου σε κάθε περιφερειακή ενότητα, στη δυνατότητα απόκτησης κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας και πληροφορικής εντός του σχολείου. Στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, εισάγουμε τον θεσμό των Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων με καίρια συνδρομή εκπροσώπων των κοινωνικών εταίρων. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προτείνουμε, ενδεικτικά, την αξιοποίηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, την απόδοση αρμοδιότητας στα Ιδρύματα ως προς τον καθορισμό αριθμού και βάσης εισακτέων, τη σύνδεση αξιολόγησης των Ιδρυμάτων με την κρατική χρηματοδότησή τους, την κατάργηση του ασύλου και των «αιώνιων» φοιτητών».

Μιλήσατε και για την ανάγκη καλλιέργειας ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Γιατί δίνετε έμφαση σε αυτό;

«Γιατί οι δεξιότητες αυτές θα επιτρέψουν στα παιδιά μας να προσαρμόζονται ευκολότερα και αποτελεσματικότερα σε ένα γρήγορα μεταβαλλόμενο εργασιακό και κοινωνικό περιβάλλον. Σε ένα σύστημα έντασης γνώσης, όπου πληροφορίες και δεδομένα αναπαράγονται ταχύτατα και είναι άμεσα διαθέσιμα, η έμφαση μετατοπίζεται πλέον στην αποτελεσματικότερη ανάλυση, επεξεργασία και εφαρμογή πληροφοριών. Με άλλα λόγια, στην αξιοποίηση της γνώσης. Ετσι και η εκπαίδευση εντοπίζεται περισσότερο στην καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων, που ενισχύουν και συμπληρώνουν τις εγκύκλιες σπουδές, αλλά και στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, όπως δημιουργικότητα, ερευνητική σκέψη, ομαδική δουλειά, συνθετική ικανότητα. Η στείρα μετάδοση γνώσεων θα έχει εκ των πραγμάτων ολοένα και πιο περιορισμένη χρησιμότητα στο μέλλον».

  Λέτε ότι θα καταργήσετε τον νόμο Γαβρόγλου για την Παιδεία, ωστόσο θα διατηρήσετε το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων ανέπαφο για δύο χρόνια. Πώς το εξηγείτε;

«Υπολαμβάνετε μία αντίφαση, που όμως δεν υπάρχει. Εχουμε πράγματι εξαγγείλει την κατάργησή του, γιατί έπληξε καίρια την ανώτατη εκπαίδευση, καταδίκασε τα τριτοβάθμια ιδρύματα σε οπισθοδρόμηση και εσωστρέφεια, εισήγαγε ένα υπερσυγκεντρωτικό ρυθμιστικό πλαίσιο για τα μεταπτυχιακά προγράμματα, ενώ επανέφερε το πανεπιστημιακό άσυλο με δραματικές συνέπειες. Ουσιαστικές αλλαγές στο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων, αν και έχουν εξαγγελθεί κατά αντικρουόμενο τρόπο αμέτρητες φορές από τον υπουργό Παιδείας και τον Πρωθυπουργό, δεν έχουν υλοποιηθεί. Εμείς έχουμε δεσμευθεί να μην αιφνιδιάσουμε στο ζήτημα της εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και να διατηρήσουμε για τουλάχιστον δύο χρόνια το ισχύον σύστημα, το οποίο αν μη τι άλλο διασφαλίζει το αδιάβλητο των εξετάσεων και την αξιοκρατική επιβράβευση των μαθητών. Θεμελιώδης στόχος μας είναι οι αναγκαίες τροποποιήσεις στον πολύπαθο τομέα της Παιδείας να εκκινήσουν από τη βάση της εκπαιδευτικής πυραμίδας, τις ηλικίες 0-6, και εν συνεχεία να προχωρήσουν προς τις ανώτερες βαθμίδες εκπαίδευσης».

Ο κ. Μητσοτάκης δεσμεύθηκε ότι θα καταργήσει τον νόμο για το άσυλο. Πώς θα αντιμετωπίσετε τις καταλήψεις στα πανεπιστήμια;

«Η θέση μας είναι ξεκάθαρη και, θεωρούμε, αυτονόητη: αυτεπάγγελτη επέμβαση των Αρχών για κάθε αξιόποινη πράξη που λαμβάνει χώρα στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η έννοια του ασύλου έχει πλέον διαστρεβλωθεί πλήρως, με αποτέλεσμα να παρεμποδίζεται η πρόσβαση στην έρευνα και στη μάθηση, όπως και η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση ιδεών. Η ΝΔ είναι αποφασισμένη να εφαρμόσει στο ακέραιο τον νόμο, προκειμένου να μπει φρένο στη ραγδαία υποβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου».

 Αυτό το διάστημα υπάρχει ένα κύμα καταλήψεων στα σχολεία κυρίως της Βόρειας Ελλάδας κατά της συμφωνίας των Πρεσπών και μια απόπειρα της Ακροδεξιάς να το καπηλευθεί. Πώς το σχολιάζετε;

«Είμαστε κάθετα αντίθετοι στις καταλήψεις των σχολείων και αποδοκιμάζουμε σε όλους τους τόνους όσους τις υποκινούν ή τις ενθαρρύνουν. Τα σχολεία πρέπει να μένουν ανοιχτά, υπηρετώντας τη γνώση και την ελευθερία διακίνησης ιδεών. Η θέση μας αυτή κατά των σχολικών καταλήψεων δεν αναιρεί βεβαίως τη διαφωνία μας με τη συμφωνία των Πρεσπών και την ειλημμένη μας απόφαση να την καταψηφίσουμε οποτεδήποτε αυτή έρθει προς ψήφιση στη Βουλή».

Αναβάθμιση των δημόσιων ΑΕΙ και ίδρυση ιδιωτικών

Εχει υπερτονιστεί η θέση σας για την αναθεώρηση του άρθρου 16, αλλά το δημόσιο πανεπιστήμιο αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα. Τι θα κάνετε με την κατάργηση των ΤΕΙ και την ενσωμάτωσή τους στα ΑΕΙ;

«Πρώτο μέλημά μας είναι σαφώς η αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου, γεγονός που δεν αποκλείει την ύπαρξη ενός παράλληλου στόχου, που είναι η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, ώστε να μπορούν να ιδρυθούν και μη κρατικά και ιδιωτικά πανεπιστήμια. Η συγχώνευση ΑΕΙ και ΤΕΙ, όπως δρομολογείται από την κυβέρνηση, εξυπηρετεί μικροκομματικά συμφέροντα, λειτουργώντας εν τέλει διαβρωτικά ως προς το περιεχόμενο και την ποιότητα της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη προϋποθέτει αξιολόγηση, διαφάνεια, σαφή ακαδημαϊκά κριτήρια, μελέτες βιωσιμότητας και σκοπιμότητας, συνεκτικό, μακρόπνοο σχεδιασμό. Οταν αναλάβουμε τη διακυβέρνηση της χώρας, θα εξετάσουμε τα δεδομένα που θα μας παραδοθούν. Αν έχουν υλοποιηθεί οι συγχωνεύσεις, δεν θα αντιστρέψουμε την πρωτοβουλία αυτή, ως ελάχιστο δείγμα σοβαρότητας, συνέχειας του κράτους και σεβασμού σε φοιτητές και εργαζομένους, που δεν μπορούν να μετατρέπονται σε πειραματόζωα. Θα προσπαθήσουμε όμως να ενισχύσουμε το περιεχόμενο των σπουδών και τον τεχνολογικό τους χαρακτήρα, π.χ. εισάγοντας περισσότερα εργαστηριακά μαθήματα».

Μιλάτε για σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας. Τι θα γίνει με τα πτυχία που δεν έχουν αντίκρισμα στην αγορά εργασίας;

«Στην αντιμετώπιση αυτής ακριβώς της παθογένειας αποσκοπούν οι προτάσεις μας για την αποτελεσματικότερη διασύνδεση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Γι’ αυτό και υποστηρίζουμε σθεναρά, μεταξύ άλλων, τον επαναπροσανατολισμό των προγραμμάτων σπουδών, τη διεύρυνση του θεσμού της πρακτικής άσκησης, τη μεγαλύτερη διάδραση των ιδρυμάτων με τις επιχειρήσεις, ταχύρρυθμα προγράμματα κατάρτισης και επανειδίκευσης με πιστοποίηση βάσει των αναγκών της αγοράς, την έμφαση στον επαγγελματικό προσανατολισμό, όπως και την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες. Οι έρευνες δείχνουν ότι η Ελλάδα παραμένει ουραγός στην καλλιέργεια των κατάλληλων προσόντων και δεξιοτήτων και στην αντιστοίχιση αυτών με την αγορά εργασίας. Είναι μονόδρομος να το αλλάξουμε».