Υπηρετώντας την ιδέα των ασφαλέστερων οδικών μετακινήσεων με την εντατικοποίηση των δοκιμών του και τον εκσυγχρονισμό των κριτηρίων αξιολόγησης των καινούργιων αυτοκινήτων, ο EuroNCAP ανακοινώνει στο τέλος κάθε χρονιάς τα ασφαλέστερα στην κατηγορία τους μοντέλα. Για το 2018 τη διάκριση «Βest in  class», όπως ονομάζεται, απέσπασαν η Mercedes-Benz A-Class στην κατηγορία των μικρών οικογενειακών αυτοκινήτων, το Lexus ES στην κατηγορία των μεγάλων οικογενειακών αυτοκινήτων αλλά και σε αυτή των υβριδικών/ηλεκτρικών μοντέλων και το υδρογονοκίνητο Hyundai Nexo στα μεγάλα, εκτός δρόμου αυτοκίνητα.

«Το 2018 εισαγάγαμε νέα αυστηρότερα κριτήρια στις δοκιμές μας, εστιάζοντας την προσοχή μας στις ευπαθέστερες ομάδες χρηστών των δρόμων – στους πεζούς και στους ποδηλάτες. Οι νικητές των βραβείων «Βest in class» αποδεικνύουν ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να εξασφαλίσουν τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας για τους πελάτες τους αλλά και ότι οι αξιολογήσεις του EuroNCAP δρουν καταλυτικά για την υιοθέτηση κρίσιμων βελτιώσεων» επεσήμανε σε δηλώσεις του ο Michiel van Ratingen, γενικός γραμματέας του οργανισμού.

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι ο EuroNCAP ασχολήθηκε για πρώτη φορά το 2018 και με την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, με αποτέλεσμα τα πρώτα συμπεράσματα να βοηθήσουν στην αποσαφήνιση ορισμένων ζητημάτων που δημιουργούν σύγχυση στους καταναλωτές για τη συγκεκριμένη τεχνολογία. Τονίστηκε μάλιστα ότι τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού μπορούν να προσδώσουν περισσότερη άνεση και ασφάλεια, ωστόσο η πλήρως αυτόνομη οδήγηση απέχει ακόμη πολύ από την καθημερινότητά μας.

Η αξία των νικητών

Και τα τρία μοντέλα που διακρίθηκαν το 2018 απέσπασαν την κορυφαία διάκριση των πέντε αστέρων, ωστόσο οι επιμέρους βαθμολογίες τους ήταν αυτονόητα διαφορετικές στις τέσσερις κατηγορίες αξιολόγησης. Η Mercedes-Benz A-Class απέσπασε ποσοστά 96% για την προστασία των ενήλικων επιβατών, 91% για την προστασία των παιδιών, 92% για την προστασία πεζών και ποδηλατών και 75% για τα συστήματα υποβοήθησης.

Τα αντίστοιχα ποσοστά για το Lexus ES είναι 91%, 87%, 90% και 77% ενώ για το Hyundai Nexo 94%, 87%, 67% και 80%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ευρωπαϊκός οργανισμός δοκιμών πρόσκρουσης αξιολογεί τα αυτοκίνητα που δοκιμάζει με βάση τα στοιχεία και τα συστήματα τα οποία περιλαμβάνονται στο βασικό επίπεδο εξοπλισμού κάθε μοντέλου. Επίσης, αν και ο EuroNCAP αξιολογεί μοντέλα περισσότερων κατηγοριών από αυτές στις οποίες εντάσσονται τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα, δεν ανακοινώνει «πρωταθλητές» σε εκείνες λόγω συνήθως του μικρότερου αριθμού μοντέλων που τις αφορούν.

Στην άλλη πλευρά

Παρά, πάντως, την πρόοδο που έχει συντελεστεί και τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας που παρέχουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα, οι δοκιμές του 2018 έφεραν στο προσκήνιο και ορισμένα απογοητευτικά αποτελέσματα, όπως η αποτυχία του Fiat Panda να αποσπάσει έστω και ένα αστέρι – όπως είχε συμβεί και με τo Fiat Punto το 2017. Ενα αστέρι απέσπασε το νέο Jeep Wrangler ενώ τρία αστέρια κέρδισε το νέο Suzuki Jimny. Ολα τα υπόλοιπα μοντέλα που αξιολογήθηκαν απέσπασαν τέσσερα ή πέντε αστέρια και ποσοστά μεγαλύτερα του 85% στην κατηγορία προστασίας ενήλικων επιβατών.