Είναι ευρέως γνωστό ότι οι ψηφιακές πλατφόρμες της Meta δυσκολεύονται λίγο να προσελκύσουν χρήστες που ανήκουν στις νεότερες γενιές – ειδικά το ηλικιακό γκρουπ 18-25 προτιμά εν πολλοίς το TikTok. Σύμφωνα με τη «Wall Street Journal», ο τεχνολογικός κολοσσός του Μαρκ Ζάκερμπεργκ θα λανσάρει σταδιακά αυτές τις ημέρες, με αφορμή και το συνέδριο Meta Connect που πραγματοποιήθηκε στις 27 και 28 Σεπτεμβρίου, κάποια chatbots που θα λειτουργούν με τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης και που σκοπό έχουν τη διάδραση με τα μέλη της Gen-Z.

Η έμπνευση φυσικά έχει έρθει από την τεράστια επιτυχία που είχε η εφαρμογή ChatGPT της Microsoft, όμως τα συγκεκριμένα bots θα έχουν ακόμη πιο διασκεδαστικό χαρακτήρα και ορισμένα από αυτά έχουν ήδη δοκιμαστεί στο περιβάλλον του Instagram.

H Meta εξετάζει το ενδεχόμενο να δημιουργήσει εργαλεία που θα επιτρέπουν σε διασημότητες να φτιάξουν AI avatars ώστε να αλληλεπιδρούν με τους θαυμαστές τους

Πηγές μέσα από την εταιρεία αναφέρουν ότι τα στελέχη της έχουν ήδη τεστάρει μια περσόνα που θυμίζει το αυθάδικο ρομπότ Μπέντερ Μπέντινγκ Ροντρίγκεζ από την τηλεοπτική σειρά «Futurama» και τον Alvin the Alien, ένα εξωγήινο chatbot που κάνει πάρα πολλές ερωτήσεις γιατί προσπαθεί να καταλάβει την ανθρωπότητα και τον πολιτισμό της.

Οι δοκιμές δεν προχώρησαν εντελώς απρόσκοπτα και χωρίς προβλήματα, καθώς κάποια από τα bots κατέληξαν να λένε εντελώς ανάρμοστα πράγματα ανταποκρινόμενα στις προκλήσεις των νεαρών χρηστών τους. Υποτίθεται ωστόσο ότι έγιναν εν τω μεταξύ οι απαιτούμενες προσαρμογές ώστε να αποφευχθούν αυτά τα φαινόμενα.

Τα νέα chatbots της Meta έχουν κάτι από τον χαρακτήρα του Μπέντερ Μπέντινγκ Ροντρίγκεζ από την τηλεοπτική σειρά «Futurama»

Η Meta σκοπεύει πάντως να δημιουργήσει δεκάδες τέτοια bots και εξετάζει το ενδεχόμενο να δημιουργήσει εργαλεία που θα επιτρέπουν σε διασημότητες να φτιάξουν AI avatars ώστε να αλληλεπιδρούν με τους θαυμαστές τους. Δεν θα είναι όλη αυτή η δραστηριότητα προσανατολισμένη στην ψυχαγωγία, καθώς μερικά από αυτά θα βοηθούν σε πρακτικά ζητήματα, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με την εξοικείωση με τη νέα τεχνολογία ή τη μελέτη (τα συγκεκριμένα chatbots θα απευθύνονται κυρίως σε μαθητές και φοιτητές).

Αλλες AI πρόσφατες δραστηριότητες της Meta περιλαμβάνουν, σύμφωνα με τα ξένα Μέσα, την ανάπτυξη ενός πιο ισχυρού γλωσσικού μοντέλου για να ανταγωνιστεί την πιο πρόσφατη δουλειά της OpenAI με το GPT-4, καθώς και ένα μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης που έχει κατασκευαστεί μόνο και μόνο για να μπορέσουν τα άβαταρ του ψηφιακού σύμπαντος Horizon Worlds να αποκτήσουν κάτω άκρα – κάτι που δεν ήταν δυνατόν να συμβαίνει μέχρι τώρα.

Νέοι διεκδικητές

Η κούρσα ανταγωνισμού των μεγάλων παικτών του tech industry στο πεδίο του AI συνεχίζεται φυσικά με αμείωτη ένταση. Πρόσφατα μάθαμε ότι η Amazon σχεδιάζει να επενδύσει κολοσσιαία ποσά στη startup Anthropic, η οποία έχει δημιουργήσει ένα αντίπαλο δέος του ChatGPT που ονομάζεται Claude. Ο γίγαντας της Σίλικον Βάλεϊ επιδιώκει απεγνωσμένα να κερδίσει έδαφος αφού έχει μείνει πίσω σε σχέση με ανταγωνιστές όπως η Microsoft και η Google.

Σύμφωνα λοιπόν με τους όρους της συμφωνίας, η Amazon θα επενδύσει ένα αρχικό ποσό ύψους 1,25 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Anthropic, η οποία ιδρύθηκε πριν από περίπου δύο χρόνια από πρώην στελέχη της OpenAI, και θα αποκτήσει μειοψηφικό μερίδιο στην επιχείρηση.

Οπως αποκαλύπτουν ωστόσο πηγές της εφημερίδας «The Guardian», η επένδυση της Amazon στην Anthropic, η οποία ανακοίνωσε πρόσφατα και το νέο της chatbot με το όνομα Claude 2, μπορεί να φτάσει και τα 4 δισεκατομμύρια δολάρια. Η κίνηση της Amazon να συνάψει στρατηγική συνεργασία με μια επιτυχημένη startup τεχνητής νοημοσύνης αντιγράφει επί της ουσίας τη συμφωνία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων που έκανε η Microsoft με την OpenAI τον περασμένο Ιανουάριο και η οποία περιλάμβανε τον όρο να γίνει η εταιρεία που ίδρυσαν ο Μπιλ Γκέιτς και ο Πολ Αλεν ο αποκλειστικός πάροχος υπηρεσιών cloud στην αναδυόμενη δύναμη της παγκόσμιας τεχνολογικής βιομηχανίας.

Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας της Amazon, η Anthropic θα χρησιμοποιήσει το Amazon Web Services ως τον κύριο πάροχο cloud για την «πλειονότητα των εργασιών της», αν και δεν υπάρχει αποκλειστικότητα στη συνεργασία τους, και επιπλέον θα χρησιμοποιήσει μικροτσίπ σχεδιασμένα από το AWS στα foundation models που στηρίζουν τις εφαρμογές AI της. Αυτά τα μοντέλα είναι μεγάλα προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης που εκπαιδεύονται σε τεράστιες ποσότητες δεδομένων, έτσι ώστε να μπορούν να προσαρμόζονται για να αναλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα εργασιών.

Η Amazon επιδιώκει να καταστήσει τα τσιπ Trainium και Inferentia ως τις βασικές εναλλακτικές επιλογές σε εκείνα που αναπτύχθηκαν από τη Nvidia, τον πρώιμο ηγέτη της αγοράς στον χώρο παραγωγής τεχνητής νοημοσύνης, για μοντέλα εκπαίδευσης και λειτουργίας. Ως μέρος της συμφωνίας, η Anthropic θα παρέχει στους πελάτες που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες AWS της Amazon έγκαιρη πρόσβαση σε μοναδικές δυνατότητες για «προσαρμογή μοντέλων και δυνατότητες φινιρίσματος μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια».

Η Anthropic είναι ένας από τους κύριους ανταγωνιστές του OpenAI στον νεοσύστατο αλλά ταχέως αναπτυσσόμενο τομέα της τεχνητής νοημοσύνης. Πέρυσι, η Google επένδυσε 300 εκατομμύρια δολάρια στην Anthropic και η εταιρεία είπε ότι θα εκπαιδεύσει τα μοντέλα της στα τσιπ της Google και θα χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες cloud της. Τώρα βλέπουμε ότι αυτή η σύμπραξη ανετράπη. Τον περασμένο Ιούνιο, ένας έτερος ανταγωνιστής τους, η μόλις ενός έτους startup Inflection ΑΙ με βάση τη Silicon Valley, συγκέντρωσε 1,3 δισ. δολάρια σε χρηματοδότηση με επικεφαλής τη Microsoft και τη Nvidia.

Το ChatGPT της OpenAI πρόλαβε όμως τον ανταγωνισμό και μπορεί πλέον «να βλέπει, να ακούει και να μιλάει» ή, τουλάχιστον, να κατανοεί προφορικές λέξεις, να ανταποκρίνεται με συνθετική φωνή και να επεξεργάζεται εικόνες, ανακοίνωσε η εταιρεία την περασμένη Δευτέρα. Η ενημέρωση του chatbot – η μεγαλύτερη της OpenAI από την εισαγωγή του GPT-4 – επιτρέπει στους χρήστες να επιλέγουν φωνητικές συνομιλίες στην εφαρμογή για κινητά του ChatGPT και να επιλέγουν μεταξύ πέντε διαφορετικών συνθετικών φωνών (που όμως δεν ακούγονται τρομακτικά «ρομποτικές») για να απαντήσει το bot.

Οι χρήστες θα μπορούν επίσης να μοιράζονται εικόνες με το ChatGPT και να επισημαίνουν περιοχές εστίασης ή ανάλυσης. Οι αλλαγές θα είναι διαθέσιμες στους χρήστες που πληρώνουν συνδρομή, στους πελάτες του ChatGPT Plus δηλαδή, τις επόμενες δύο εβδομάδες. Η φωνητική λειτουργία θα περιορίζεται στις εφαρμογές iOS και Android, ενώ οι δυνατότητες επεξεργασίας εικόνας θα είναι διαθέσιμες σε όλες τις πλατφόρμες. Επίσης, μάθαμε πριν από λίγες ημέρες πως τεχνολογία της OpenAI μεταφράζει στο Spotify podcasts σε διάφορες γλώσσες, και μάλιστα με τη φωνή του οικοδεσπότη. Προς το παρόν περιορίζεται σε επιλεγμένους οικοδεσπότες, επεισόδια και γλώσσες.

Αλλες πρόσφατες εξελίξεις που είχαμε την προηγούμενη εβδομάδα σχετίζονται με την εφαρμογή Bard της Google, έναν ακόμη ανταγωνιστή του ChatGPT, η οποία υπέστη μια σοβαρή αναβάθμιση και απέκτησε ένα νέο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό που ονομάζεται Bard Extensions και επιτρέπει στο chatbot τεχνητής νοημοσύνης να συνδέεται με τους λογαριασμούς Gmail, Google Docs και Google Drive ενός χρήστη. Η Google έδωσε επίσης στο Bard τη δυνατότητα αναζήτησης στο YouTube, στους Χάρτες Google και σε μερικές άλλες υπηρεσίες της και εισήγαγε ένα εργαλείο που επιτρέπει στους χρήστες να ελέγχουν τις απαντήσεις του.

Το Bard Extensions έχει σχεδιαστεί για να αντιμετωπίσει ένα από τα πιο ενοχλητικά προβλήματα σχετικά με τις εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίες δεν έχουν πρόσβαση μέχρι τώρα στα data που είναι πραγματικά αναγκαία για να φανούν πρακτικά χρήσιμες στις καθημερινές εργασίες των χρηστών. Η Google βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση για να κλείσει αυτό το χάσμα διότι κατέχει ήδη δισεκατομμύρια εισερχόμενα email, ιστορικά αναζήτησης, φωτογραφίες και βίντεο και λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τη διαδικτυακή δραστηριότητα αμέτρητων χρηστών.

Πολλοί άνθρωποι έχουν «εκχωρήσει» το μεγαλύτερο μέρος της ψηφιακής τους ζωής στις εφαρμογές της Google και θα μπορούσαν να επωφεληθούν από AΙ εργαλεία που τους επιτρέπουν να χρησιμοποιούν αυτά τα δεδομένα πιο εύκολα. Σύμφωνα ωστόσο με ρεπορτάζ των «New York Times», η εφαρμογή αυτή δεν έχει φτάσει ακόμη σε επίπεδο να εκτελεί με ιδιαίτερη ευστοχία ή αποτελεσματικότητα τις εντολές των χρηστών της. Ο δρόμος προς τον ψηφιακό παράδεισο είναι ακόμη μακρύς και ακανθώδης.