Κάποιες φορές οι εξελίξεις σε έναν τομέα είναι τόσο καταιγιστικές που καταλήγουν να προκαλούν ίλιγγο όταν προσπαθείς να τις παρακολουθήσεις στενά. Αυτό συμβαίνει το τρέχον διάστημα στο πεδίο εφαρμογών της τεχνητής νοημοσύνης. Πριν από περίπου δύο εβδομάδες η Microsoft αποκάλυψε το σχέδιό της να εφαρμόσει την τεχνολογία πίσω από το μοντέλο ChatGPT της OpenAI στη δική της μηχανή αναζήτησης, ονόματι Bing, ένα search engine που θεωρείται εδώ και χρόνια αρκετά ντεμοντέ. Σύμφωνα με την εταιρεία, το νέο εργαλείο θα αλλάξει ολοκληρωτικά τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ψάχνουν κάτι στο Διαδίκτυο. Oπως έδειξε δημοσίως ένας πρώτος δοκιμαστής, το ερώτημα «Βρείτε μου εισιτήρια για μια συναυλία της Beyoncé στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου δεν θα χρειαστώ σακάκι το βράδυ» προτρέπει την τεχνητή νοημοσύνη να εκτιμήσει με τι καιρό χρειάζεται κανείς σακάκι, να συγκεντρώσει τις ημερομηνίες της τουρνέ και, στη συνέχεια, να τσεκάρει με βάση αυτές τις ημερομηνίες τη μέση θερμοκρασία στις τοποθεσίες όπου δίνονται οι συναυλίες, καταλήγοντας σε μια σύντομη απάντηση. Αν θέλετε να είστε από τους πρώτους που θα κάνουν δοκιμή, μπορείτε να μπείτε σε λίστα αναμονής. Μία ημέρα μετά τη συγκεκριμένη παρουσίαση η Google βγήκε στην αντεπίθεση με το Bard, άλλη μία μηχανή αναζήτησης με chatbot που χρησιμοποιεί generative AI, αυτή τη φορά όμως εκείνοι που θα δοκιμάσουν τις δυνατότητές της θα έχουν επιλεγεί από την εταιρεία.

AI παντού

Τα πράγματα αλλάζουν ραγδαία εδώ και μήνες. Το περασμένο καλοκαίρι λανσαρίστηκαν τα εργαλεία DALL-E 2, Midjourney και Stable Diffusion που δημιουργούν ολοζώντανες εικόνες πυροδοτώντας τη συζήτηση για την τέχνη που δεν έχει δημιουργηθεί από ανθρώπινο χέρι. Τον Νοέμβριο του 2022 η OpenAI έκανε διαθέσιμο το πολυσυζητημένο ChatGPT προκαλώντας παγκόσμια φρενίτιδα, καθώς μέσα σε πολύ μικρό διάστημα απέκτησε περισσότερους από 30 εκατομμύρια χρήστες. Δέχεται μάλιστα περίπου πέντε εκατομμύρια επισκέψεις την ημέρα. Αυτά τα δεδομένα το καθιστούν ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα προϊόντα λογισμικού. Το Instagram, για παράδειγμα, χρειάστηκε σχεδόν έναν χρόνο για να αποκτήσει τους πρώτους 10 εκατομμύρια χρήστες του. Η τόσο ταχεία ανάπτυξη έφερε προκλήσεις. Το ChatGPT είχε συχνές διακοπές λειτουργίας, καθώς εξαντλείται η ισχύς επεξεργασίας του, και οι χρήστες βρήκαν τρόπους να παρακάμψουν ορισμένες από τις λειτουργίες ασφαλείας του bot. Ορισμένοι παραπονέθηκαν επίσης ότι είναι επιρρεπές στο να δίνει μεροληπτικές ή εσφαλμένες απαντήσεις. Αλλοι έχουν εκφράσει φόβους ότι τέτοιες εφαρμογές θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για λογοκλοπή, απάτη και διάδοση παραπληροφόρησης.

Δεν έχουν καταφέρει φυσικά όλοι οι κολοσσοί του tech industry να εντάξουν την τεχνητή νοημοσύνη στις δραστηριότητές τους. Η Meta, φέρ’ ειπείν, έχει δοκιμάσει την τύχη της με δύο διαδοχικά chatbots, το BlenderBot και το Galactica, τα οποία και κατήργησε πολύ γρήγορα. Η Google την πάτησε επίσης στην παρουσίαση του Bard, καθώς το search engine έδωσε μια απάντηση την οποία πολλοί θεώρησαν λάθος (αν και δεν έχει διασαφηνιστεί ακόμη αν ήταν έτσι τα πράγματα), οδηγώντας τη μετοχή της εταιρείας σε απώλεια του 9% της αξίας της – μιλάμε για δισεκατομμύρια δολάρια και όχι για ψίχουλα. Αυτά τα χρήματα είναι και ο βασικός λόγος για τον οποίο έχει ξεκινήσει με τέτοιον δυναμισμό αυτή η μάχη. Η Google γνωρίζει καλά πως αν αγνοήσει τις τεχνολογικές καινοτομίες μπορεί να βρεθεί ουραγός ακόμη και σε έναν τομέα όπου κατέχει χρόνια την κυρίαρχη θέση. Αξίζει να πούμε πως σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών τα παγκόσμια έσοδα από διαφημίσεις αναζήτησης ανήλθαν πέρυσι σε 260 δισ. δολάρια και θα μπορούσαν να φτάσουν τα 400 δισ. μέχρι το 2026. Προς το παρόν, πάντως, το ChatGPT δεν είναι κερδοφόρο, παρ’ όλο που η λειτουργία του κοστίζει εκατομμύρια δολάρια. H Microsoft ωστόσο προσβλέπει σε μελλοντικά κέρδη, εξ ου και συνεχίζει να επενδύει στο εγχείρημα. Πάντως σύντομα θα υπάρξει συνδρομητική εκδοχή, το ChatGPT Plus, που η χρήση του θα κοστίζει 20 δολάρια τον μήνα. Ισως αυτή η αλλαγή να συμπέσει με το λανσάρισμα του μοντέλου GPT-4, το οποίο φημολογείται έντονα ότι θα δώσει άπειρες νέες δυνατότητες στο ChatGPT. Ούτως ή άλλως, η ισχύς των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης διπλασιάζεται κάθε έξι με δέκα μήνες χάρη στις αστραπιαίες τεχνολογικές εξελίξεις, επομένως βρισκόμαστε μόνο στην αρχή.

Οσο συναρπαστικά φυσικά και να μοιάζουν όλα αυτά, άλλη είναι η συζήτηση που θα έπρεπε να κάνουμε: μπορούν οι εταιρείες να πειραματίζονται χωρίς κανένα απολύτως όριο πάνω σε ζητήματα που προκαλούν τόσο κατακλυσμιαίες αλλαγές στη ζωή και την καθημερινότητά μας; Αυτός ο προβληματισμός φαίνεται να απασχολεί την Ευρωπαϊκή Ενωση, η οποία έχει βάλει στο μικροσκόπιο τις σχετικές τεχνολογίες ΑΙ, σε μια προσπάθεια να αρχίσει να εκπονεί ρυθμιστικό πλαίσιο καθώς οι προκλήσεις είναι μεγάλες. Ο επικεφαλής του τεχνολογικού κλάδου της ΕΕ, Τιερί Μπρετόν, επεσήμανε μάλιστα πριν από λίγες ημέρες ότι οι νέοι προτεινόμενοι κανόνες που έχουν τεθεί υπό διαβούλευση στις σχετικές επιτροπές των Βρυξελλών θα στοχεύουν στην αντιμετώπιση των ανησυχιών σχετικά με τους κινδύνους που μπορεί να προκληθούν από το ChatGPT και την τεχνολογία AI. Ενας γενναίος νέος κόσμος ανοίγεται μπροστά μας. Τι θα κάνουμε με αυτόν; Οψόμεθα.