Η κυβέρνηση μπορεί να θέλει ακόμη δουλειά για να καταστεί… ιπτάμενη, όμως η εξουσία δίνει φτερά και ενίοτε πετά στα σύννεφα, τουλάχιστον για τον εκάστοτε ένοικο του Μεγάρου Μαξίμου που έχει στη διάθεσή του έναν μικρό στόλο ιδιωτικών τζετ και ενός ιδιωτικού δικινητήριου ελικοπτέρου. Με το που κερδίζει τις εκλογές μια κυβέρνηση και με την εγκατάσταση του Πρωθυπουργού στο Μέγαρο Μαξίμου, οι στρατιωτικοί πιλότοι των Falcon, Εμπραέρ και Gulfstream, δηλαδή οι πιλότοι των VIP κυβερνητικών αεροσκαφών, πιάνουν αμέσως δουλειά. Υποβάλλουν σχέδια πτήσεως, δίνουν μια άτυπη υπόσχεση για πλήρη εχεμύθεια και ξεκινούν να πετούν σε κάθε γωνιά της γης, είτε μυστικά, είτε με δημόσιες ανακοινώσεις.

Το ταξίδι στην Οαση της Σίβας

Συνέβη και άλλες φορές σε πρωθυπουργούς, ακόμα και στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, να πραγματοποιούν ταξίδια που αποφεύγεται να ανακοινωθούν, ή να μεταφέρουν στα κυβερνητικά αεροσκάφη συζύγους, άτομα της οικογένειάς τους, ακόμα και στενούς φίλους τους ή… συμμαθητές τους από το Λύκειο. Να ταξιδεύουν ακόμα με τα πολυτελή αυτά τζετ μεταβαίνοντας σε διακοπές, σε «απόρρητες» (όπως καμιά φορά τις βαφτίζουν) αποστολές, αλλά σπανίως αυτές οι πτήσεις γίνονταν αντιληπτές από τα ΜΜΕ ή από την αντιπολίτευση. Στην περίπτωση όμως της μετάβασης του Πρωθυπουργού στην Οαση της Σίβας μαζί με το ζεύγος Καρατζά (συμμαθητή από το Κολλέγιο) ήταν τα πράγματα διαφορετικά. Διότι υπήρξε διαρροή από μέσα, κάποιοι από την κυβέρνηση θέλησαν να δημοσιοποιήσουν το ταξίδι αυτό, να το παρουσιάσουν ως… ιστορικό και τα έκαναν χειρότερα.

Δεν ήταν μόνον η πολιτική σκόνη που σηκώθηκε από την αντιπολίτευση για τη μετάβαση στην Οαση Σίβα, στα σύνορα της Αιγύπτου με τη Λιβύη, όπου οι αμμόλοφοι της Σαχάρας συγκατοικούν με κρύες λίμνες, ήταν και η σύνδεση του ταξιδιού αυτού με τον Μέγα Αλέξανδρο. Ειπώθηκε ότι ίσως εκεί να βρισκόταν ο τάφος του μεγάλου στρατηλάτη, ή ότι στην Οαση Σίβα λειτουργούσε το μαντείο το οποίο είχε επισκεφθεί ο Μεγαλέξανδρος και βγήκε από εκεί ημίθεος. Ετσι το θέμα πήρε και πάλι διαστάσεις και γενικά επισκίασε τις πολύ σημαντικές επισκέψεις που είχε στο Κάιρο για την ανάσχεση του Μεταναστευτικού. Και το σημαντικότερο, αυτό δηλαδή που σε καμιά περίπτωση δεν περίμενε το Μέγαρο Μαξίμου και μάλιστα σε προεκλογική περίοδο, ήταν ότι αναθερμάνθηκαν οι πληροφορίες για… Μαξίμου Travel.

Τα… Ελευσίνια μυστήρια

Αρκετές φορές κατηγορήθηκε από την αντιπολίτευση ο Πρωθυπουργός για ιδιωτικά ή καθαρά κομματικά ταξίδια με κυβερνητικά αεροσκάφη και μάλιστα σε προεκλογικές περιόδους, αλλά πάντοτε τα δικαιολογούσε ότι επρόκειτο και για κυβερνητική δουλειά, στο πλαίσιο των καθηκόντων του. Ωστόσο το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας, όπου σταθμεύουν τα κυβερνητικά VIP αεροσκάφη (μαζί με τα πυροσβεστικά και τα μεταγωγικά), είναι σημείο συχνής απογείωσης αλλά και προσγείωσης των μελών της κυβέρνησης. Ακόμα και σε μεταμεσονύκτιες πτήσεις.

Την εποχή που δεν υπήρχαν τα κυβερνητικά αεροπλάνα, οι πρόεδροι της Δημοκρατίας, οι πρωθυπουργοί και ορισμένοι προνομιούχοι υπουργοί (όπως Εξωτερικών, Αμύνης και Οικονομικών) χρησιμοποιούσαν στις μετακινήσεις τους είτε τα αεροσκάφη τής (τότε) κρατικής Ολυμπιακής, είτε τα C-130. Αλλά υπήρξαν και παράπονα, του τύπου ότι είμαστε η μοναδική χώρα στην ΕΕ που δεν διαθέτουμε πρωθυπουργικό αεροσκάφος, ή το μόνιμο παράπονο του τότε Προέδρου της Δημοκρατίας Χρήστου Σαρτζετάκη ότι τα C-130 είναι θορυβώδη, άβολα και ενεργειοβόρα, αναγκάζοντάς τον στην πτήση να χρησιμοποιήσει… ωτοασπίδες. Και μετά τα C-130 ήρθε ο… «Μέγας Αλέξανδρος». Οχι στην Οαση Σίβα, αλλά σε μια πίστα του τότε αεροδρομίου του Ελληνικού.

Ο καημός του Μητσοτάκη και το Boeing 727

Το είχε καημό ο τότε πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης να αποκτήσει η χώρα μας ένα ευπρεπές κυβερνητικό αεροσκάφος με το οποίο να μετακινούνται μέλη της κυβέρνησης αλλά και ο ίδιος στις Βρυξέλλες στις συνόδους της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Οταν πλησίαζε το ταξίδι του στο Παρίσι για να συμμετάσχει στη σύνοδο κορυφής του ΟΑΣΑ και η συνάντησή του με τον πλανητάρχη Μπους (τον πρεσβύτερο) αποφάσισε να δράσει. Δεν ήταν δυνατόν οι ηγέτες να προσγειώνονταν στο αεροδρόμιο του Ορλί με τα VIP αεροσκάφη τους, ο πλανητάρχης Τζορτζ Μπους με το Air Force One και ο Μητσοτάκης με ένα άβολο, θορυβώδες και ελικοφόρο C-130. Ετσι επιστράτευσαν ένα τρικινητήριο Boeing 727 της Ολυμπιακής, τοποθέτησαν σε αυτό γραφείο, κρεβάτι, το ονόμασαν «Μέγας Αλέξανδρος» (το ζήτημα της Μακεδονίας ήταν καυτό εκείνη την εποχή) και το μετέτρεψαν σε VIP αεροσκάφος. Αλλά μετά από μόλις δύο ταξίδια στο Παρίσι και στη Σαουδική Αραβία κρίθηκε οικονομικά ασύμφορο, η Ολυμπιακή προφανώς το ήθελε για να μεταφέρει επιβάτες και σταμάτησαν οι πτήσεις.

Ο υπουργός που μετέφερε ιταλικά έπιπλα με C-130

Ετσι ξαναγυρίσαμε στα C-130, αλλά συνέβη κάτι το εξωφρενικό – «σκάνδαλο» το ονόμασαν τότε, όταν ανακαλύφθηκε πως ένας υπουργός ταξίδευσε με τον «Ηρακλή» στη Ρώμη, παίρνοντας μαζί του τη σύζυγό του, το παιδί του και τις δύο γραμματείς του και στο αεροδρόμιο Φιουμιτσίνο κατάφερε να φορτώσει το αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας με ιταλικής σχεδίασης φινετσάτα έπιπλα, κουζίνα, ψυγείο και τηλεοράσεις. Το πήρε χαμπάρι ο Πρωθυπουργός και άρχισε πάλι η αναζήτηση πρωθυπουργικού αεροπλάνου.

Λεφτά έλεγαν όμως πως δεν υπήρχαν. Υπήρχε ωστόσο η αμαρτωλή ιστορία των «αντισταθμιστικών οφελών», που δοξάστηκαν κατά την περιβόητη αγορά του αιώνα. Ηταν τότε που όταν αγοράζαμε μαχητικά, φροντίζαμε δήθεν να αγοράσουν της ίδιας αξίας προϊόντα από μας. Για παράδειγμα, οι Γάλλοι παπούτσια, καλαμπόκι, ή οι Αμερικανοί να δημιουργήσουν offshore εταιρείες για να χτυπήσουν την ανεργία. Ηταν μια καλή μέθοδος για να πλουτίσουν κάποιοι, οι οποίοι δημιούργησαν στην Εκάλη μια ολόκληρη συνοικία, που την ονόμασαν «Συνοικία Offset». Αλλά τότε σκέφτηκαν ότι αντί να ζητάμε να μας αγοράζουν καλαμπόκι ή παπούτσια ως αντιστάθμισμα είναι καλύτερα να ζητήσουμε ένα… VIP αεροπλάνο. Αλλωστε τόσα μαχητικά έχουμε αγοράσει.

Η ευκαιρία που ξαφνικά παρουσιάστηκε ήταν μοναδική. Επρόκειτο να αγοράσουμε τέσσερα ιπτάμενα ραντάρ από τη Σουηδία, ωστόσο δεν επρόκειτο να τα μεταφέρουν στην «πλάτη» τους τα σουηδικής κατασκευής αεροσκάφη (δηλαδή τα SAAB), αλλά τα βραζιλιάνικης κατασκευής Εμπραέρ. Αποκτήθηκε λοιπόν το Embraer BJ που μπορεί να μεταφέρει μέχρι 15 άτομα και κάθε ώρα πτήσης κόστιζε τότε 3.542 ευρώ. Συνολικά με διάφορους τρόπους αποκτήσαμε δύο VIP αεροσκάφη ως «offset» από αγορά μαχητικών αεροσκαφών.Το 2003 η τότε κυβέρνηση αποφάσισε να δώσει 27 εκατ. δολάρια για να αγοράσει αεροσκάφος (Gulfstream) που μπορούσε να πραγματοποιεί υπερατλαντικά ταξίδια, χωρίς ενδιάμεσο ανεφοδιασμό.

Οι κυβερνήσεις άλλαξαν, ο Αλέξης Τσίπρας ήρθε στην εξουσία και φυσικά μία από τις πρώτες εξαγγελίες του ήταν πως ένα από τα τρία κυβερνητικά αεροπλάνα θα πρέπει να πουληθεί. Αποτέλεσμα; Το ίδιο με αυτό που είχε η προσπάθεια και του Αντώνη Σαμαρά. Το αεροπλάνο παρέμεινε στις υπηρεσίες του Μαξίμου. Με τα κυβερνητικά VIP αεροσκάφη συνέβησαν περίεργα γεγονότα.

Ο γύρος του κόσμου από τον Παπανδρέου

  • Με αυτό το αεροπλάνο, το Gulfstream V, ο πρώην πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου έκανε δύο φορές τον γύρο του κόσμου ψάχνοντας οικονομική βοήθεια μετά την έλευση του ΔΝΤ στη χώρα μας.
  • Ο Αλέξης Τσίπρας ταξίδεψε στην Κούβα στην κηδεία του Κάστρο, αλλά και στο Παρίσι για να συναντήσει τους επενδυτές της L’ Oreal και κατέληξε στην Disneyland (τότε ειπώθηκε χωρίς να διαψευσθεί πως μέσα στο αεροπλάνο ήταν και η οικογένειά του). Εκανε χωρίς ανεφοδιασμό υπερατλαντικά ταξίδια για να συναντήσει τον Τραμπ, τον Κλίντον και τους ομογενείς, πήγε στην Κίνα, γύρισε και αυτός σχεδόν όλο τον κόσμο.

Μύκονος, Βενεζουέλα με πιάτα… 5 αστέρων

  • Ο Πάνος Καμμένος που είχε ιδιαίτερη «αγάπη» για τα πτητικά (κρατικά) μέσα, το χρησιμοποιούσε συχνά. Ακόμα και στη Βραζιλία είχε πάει για να επισκεφθεί το εργοστάσιο κατασκευής των Εμπραέρ και βεβαίως δεν έλειψε από το ταξίδι του και η Μόσχα. Μάλιστα η εικόνα του κ. Καμμένου να κρατά ως λάφυρο στα χέρια του «Τα Νέα» όταν ταξίδεψε στις ΗΠΑ για την ορκωμοσία του Τραμπ ήταν από αυτές που δεν μπορούν να μην αποτυπωθούν στη μνήμη όλων.
  • Ο Νίκος Παππάς αποδείχθηκε μεγάλος θιασώτης του υπερπολυτελούς Gulfstream V. Το χρησιμοποίησε για υπερατλαντικό ταξίδι στην ορκωμοσία Τραμπ (ουδείς γνωρίζει εάν πραγματικά είχε προσκληθεί σε αυτήν) και οι φήμες έλεγαν ότι πήγε με αυτό και στη Βενεζουέλα, τότε για τα «ράφια των σουπερμάρκετ».
  • Υπουργός της τότε κυβέρνησης συνεργασίας που παραθέριζε στη Σκιάθο ζήτησε το πρωθυπουργικό αεροσκάφος για να επιστρέψει επειγόντως στην Αθήνα.
  • Καταγράφηκε μια πτήση στη Μύκονο και όπως ήταν αναμενόμενο δημιουργήθηκε σάλος, αλλά η Πολεμική Αεροπορία τη δικαιολόγησε ως εκπαίδευση πιλότων. Ετσι άλλωστε γίνεται πάντα, όταν δεν μπορείς να δικαιολογήσεις πτήσεις, τις δικαιολογείς ως εκπαίδευση πιλότων.
  • Επί ΣΥΡΙΖΑ το σέρβις μέσα στο πρωθυπουργικό αεροσκάφος αναβαθμίστηκε, πέρασε σε άλλο επίπεδο. Ανάμεσα σε άλλα προσφερόταν εξάστερο πρωινό, υπήρχαν 15 πιάτα στον κατάλογο ζεστών γευμάτων και νηστίσιμων (κρέας ή ψάρι), πιάτα ζυμαρικών κ.τ.λ. Το 2021 τον Ιούνιο ένα νέο αεροσκάφος τύπου Falcon χρησιμοποιήθηκε ως VIP κυβερνητικό και η κυβέρνηση είπε πως περιλαμβάνεται στα αντισταθμιστικά οφέλη που προτείνει η εταιρεία Dassault προκειμένου να εκπληρώσει την εναπομείνασα υποχρέωσή της από το 2000. Είναι το αεροσκάφος αυτό για το οποίο σηκώθηκε σκόνη γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγόρησε τον κ. Μητσοτάκη πως το χρησιμοποιεί για προεκλογικούς λόγους. Και είναι αυτό με το οποίο πήγε στην Οαση Σίβα ο κ. Μητσοτάκης.