Χιλιάδες λέξεις διαθέτει η ελληνική γλώσσα αλλά τα τελευταία χρόνια μια λέξη ακούγεται σε διάφορες παραλλαγές, όμως με το ίδιο νόημα: «κρίση». Κρίση πολλαπλή, κρίση ηθικής, κρίση ήθους, κρίση θεσμών, κρίση οικονομική, κρίση οικογένειας, ανθρωπιστική κρίση και γενικά κρίση παντού. Διερωτώμαι: σε μια κοινωνία μαστιζόμενη από κρίση, τι μπορεί άραγε να κομίσει ως μήνυμα ένα Λύκειο της Εσπερίας Θεσσαλονίκης, μιας περιοχής των προσφυγικών οικισμών, της εργατικής τάξης, των μικρομεσαίων στρωμάτων, της εσωτερικής μετανάστευσης;

Και όμως, το Λύκειό μας, το 1ο Γενικό Λύκειο Ευόσμου, χρόνια τώρα προσφέρει στους μαθητές του απαντήσεις και στην τοπική κοινωνία αντίβαρα στην κρίση. Προσφέρει γνώση βιωματική και θεωρητική στους μαθητές του, στήριξη ηθική και πρακτική στις οικογένειές τους, γίνεται παράδειγμα και υπόδειγμα για όλους. Ακουμπά στις εφηβικές ανησυχίες, τις προσλαμβάνει και τις μετουσιώνει σε πολιτισμό, καινοτομία, γνώση, δράσεις. Υπηρετεί με συνέπεια και χωρίς αμφιταλαντεύσεις τον δημοκρατικό προσανατολισμό των μαθητών, την ενίσχυση των ήπιων δεξιοτήτων τους, τη στήριξή τους απέναντι σε φωνές που υποσκάπτουν τα ανθρώπινα δικαιώματα, ενισχύει τον πατριωτισμό τους χωρίς να διολισθαίνει σε εθνικισμό, τους συνδέει με τα γνήσια στοιχεία της ελληνικής και ορθόδοξης παράδοσης χωρίς να υποτιμά τις παραδόσεις των αλλογενών μαθητών μας, όλους τους αγκαλιάζει χωρίς να τους ποδηγετεί.

Δράσεις όπως οι αγώνες λόγου, οι ηλεκτρονικές εφημερίδες, η σχολή γονέων, η ενίσχυση στα μαθήματα εκτός ωραρίου, τα προγράμματα ευρωπαϊκά και ελληνικά, οι πολιτιστικές επισκέψεις προσιτές οικονομικά και με μεγάλο εκπαιδευτικό αποτύπωμα, οι αθλητικοί αγώνες, η κουλτούρα τέχνης, οι καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας και αξιολόγησης των μαθητών, οι διαγωνισμοί και οι προσομοιώσεις και άλλα σχετικά, διανθίζουν την καθημερινότητα του σχολείου μας και αποτελούν το παράλληλο προς το επίσημο πρόγραμμα του σχολείου.

Ολοι οι συνάδελφοι έχουν να προσφέρουν, διαφορετικά βέβαια ο ένας από τον άλλον. Και σε αυτή την περίπτωση – της δημιουργίας μιας εφημερίδας – γνωρίζοντας τα ενδιαφέροντα των μαθητών τους οι εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων αφιέρωσαν χρόνο, για να δώσουν ιδέες, να προτείνουν συνεντεύξεις, να ερευνήσουν μαζί τους και τελικά να παρουσιάσουν θέματα από όλους τους χώρους της επιστήμης και της κοινωνίας.

Ελπίζω και πιστεύω στη συνεχή και αδιάλειπτη προσπάθεια όλων των συναδέλφων μου, στη γνώση τους και στο μεράκι τους και πάνω και πέρα απ’ όλα στην αγάπη τους.

 

Ο κ. Θεόδωρος Μακάριος είναι διευθυντής
του 1ου Γενικού Λυκείου Ευόσμου Θεσσαλονίκης.