Την ώρα που φορτώνονται στη φρεγάτα «Ψαρά» του Πολεμικού Ναυτικού συστήματα αντι-drones, ώστε να είναι έτοιμη να αποπλεύσει προς την Ερυθρά Θάλασσα, αντικαθιστώντας τη φρεγάτα «Υδρα», οι συνοδείες εμπορικών πλοίων από φρεγάτες της ΕΕ γίνονται καθημερινή υπόθεση. Σε κοινή συνέντευξη Τύπου στις Βρυξέλλες, μίλησαν για τα αποτελέσματα της επιχείρησης «Ασπίδες» ο ύπατος εκπρόσωπος της ΕΕ για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής Ζοζέπ Μπορέλ και ο διοικητής του Στρατηγείου Λάρισας υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης.

Ο Διοικητής Επιχειρήσεων, Υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης, έκανε λόγο για έκταση διπλάσια από το εμβαδό των 27 κρατών μελών προσθέτοντας ότι ένα πλοίο χρειάζεται δέκα ημέρες για να διασχίσει την περιοχή και σχεδόν δύο ημέρες για να διασχίσει την περιοχή υψηλού κινδύνου. «Ετοιμαζόμαστε και για την περίπτωση τυχόν επιδείνωσης της κατάστασης στην περιοχή» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα μέσα και το μέγεθος της επιχείρησης, αλλά και την εντολή για άμεση δράση προστασίας, η προτεραιότητα ήταν η εστίαση στην περιοχή υψηλού κινδύνου, διευκρίνισε. Ο Υποναύαρχος Γρυπάρης τόνισε ότι διατηρείται η αμυντική εντολή της επιχείρησης και κάθε απάντηση αποτελεί πάντα συνέπεια επίθεσης και είναι αναγκαία, αναλογική και περιορίζεται στα διεθνή ύδατα και εναέριο χώρο.

Ταυτόχρονα, ανέφερε ότι μέχρι στιγμής όλα τα προστατευόμενα σκάφη διασφαλίστηκαν με επιτυχία από επιθέσεις και όλα τα σκάφη που ζήτησαν συνοδεία προστατεύθηκαν. Τέλος, ανέφερε ότι κατά τις επτά εβδομάδες λειτουργίας της, η επιχείρηση «Ασπίδες» πέτυχε την προστασία 68 πλοίων και απέκρουσε 9 μη επανδρωμένα αεροχήματα, ένα μη επανδρωμένο πλωτό όχημα και τέσσερις βαλλιστικούς πυραύλους κατά πλοίων.

Αρχίζει τις συνοδείες

Ωστόσο η «Υδρα», μόλις λάβει εντολή από το αρχηγείο στη Λάρισα και από τον Ιταλό διοικητή εν πλω, αρχίζει αμέσως τις συνοδείες. Έως τώρα, πέραν της εξουδετέρωσης εναέριας απειλής εναντίον της και εναντίον ενός εμπορικού πλοίου ιταλικών συμφερόντων (το «Τζίνα») που συνόδευε, δεν υπήρξε άλλη εμπλοκή της ελληνικής φρεγάτας.

Άφησε όμως τότε με την εμπλοκή της ένα ιστορικό αποτύπωμα στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς ήταν η πρώτη φορά που πλοίο επιφανείας του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού άνοιγε πυρ με τον κύριο οπλισμό του από την εποχή του αρματαγωγού «Λέσβος» κατά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974.

Να σημειωθεί ότι η «Ύδρα» είχε εκείνη την ημέρα εντοπίσει δύο άγνωστα ιπτάμενα ίχνη να έχουν απογειωθεί από την Υεμένη στην περιοχή της Αντ Ντάνμπα με πορεία νότια και κατάφερε με τον οπλισμό της να τα αναγκάσει να αλλάξουν πορεία, μακριά από το εμπορικό πλοίο που συνόδευε.

Οι προετοιμασίες για την αντικατάσταση της «Ύδρας» από τα «Ψαρά» γίνονται με γοργό ρυθμό, ώστε λίγο πριν από το Πάσχα (ή αμέσως μετά) να αποπλεύσει προς την Ερυθρά Θάλασσα προκειμένου να αναλάβει υπηρεσία. Όπως και η «Ύδρα» έτσι και τα «Ψαρά» διαθέτουν 16 πυραύλους ESSM, για τις εισερχόμενες απειλές, δύο συστήματα Phalanx, πυροβόλα Shark των 20 χιλιοστών κατά των εγγύς απειλών και 8 αντιπλοϊκούς πυραύλους Harpoon καθώς και συστήματα εντοπισμού drones. Στη φρεγάτα υπάρχει οργανικό ελικόπτερο αλλά και μια ομάδα των ΟΥΚ καλά εκπαιδευμένων, με υπερσύγχρονο οπλισμό.

Δύο λιμάνια έχει επιλέξει το Πολεμικό Ναυτικό για τον εφοδιασμό της φρεγάτας: το λιμάνι στο Τζιμπουτί και το λιμάνι Σαλαλάχ στο Ομάν. Σε αυτά τα δύο λιμάνια ανεφοδιάζεται με έξοδα (προς το παρόν) του Πολεμικού Ναυτικού μας, αν και υπάρχει πρόταση τα έξοδα για τον ανεφοδιασμό με καύσιμα να τα αναλάβει εξ ολοκλήρου η Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού οι φρεγάτες (γερμανική και ιταλική) προστατεύουν πλοία συμφερόντων Ευρωπαϊκής Ένωσης.