Απούσα για περισσότερο από μία δεκαετία από προϊοντικές παρουσιάσεις και «εγκλωβισμένη» αποκλειστικά στην ιταλική αγορά, με την τρίτη γενιά της αμφιλεγόμενης Ypsilon να αποτελεί το μοναδικό μοντέλο της, η Lancia αποτελεί το καλύτερο «παράδειγμα» στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία για το πώς μπορείς να καταστρέψεις μια υπεραιωνόβια μάρκα αλλάζοντας το DNA της.

Από την εμβληματική Flaminia του 1957, την Aurelia B24 Spider, τις υψηλών επιδόσεων Delta, Stratos και 037 έως τη Fulvia και την Beta HPE οι Lancia του προηγούμενου αιώνα συνδύαζαν την ιταλική κομψότητα με την αγωνιστική διάθεση αποκομίζοντας διακρίσεις σε διάφορα πεδία.

Αυτά έως το 2001, όταν με αφορμή την εμφάνιση της πολυτελούς Thesis ενεργοποιήθηκε το σχέδιο με τίτλο «Η φίρμα της νέας πολυτέλειας», καθώς η τότε ηγεσία της εταιρείας αποφάσισε σε συνδυασμό με άστοχες επιχειρηματικές επιλογές πως πρέπει να την τοποθετήσει απέναντι από τους premium Γερμανούς διεκδικώντας τους πελάτες τους.

Μετά ακολούθησε ο προϊοντικός αφανισμός και η καταστροφή, για να φτάσουμε σήμερα στη φάση της αναγέννησης από τον όμιλο Stellantis (στον οποίο πέρασαν τον Ιανουάριο του 2021 όλες οι ιταλικές μάρκες του πάλαι ποτέ ομίλου FCA που μαζί με τη γαλλική PSA τον δημιούργησαν).

Προς το μέλλον

Τον Απρίλιο του 2022 η Lancia ανακοίνωσε ένα δεκαετές στρατηγικό πλάνο και τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς αποκάλυψε το νέο της λογότυπο αλλά και το εξηλεκτρισμένο πρωτότυπο Pu+RA Zero που ουσιαστικά συνέστησε στο κοινό τη νέα σχεδιαστική διάλεκτο της μάρκας. Αυτό το στρατηγικό πλάνο περιλαμβάνει μια γκάμα τριών νέων μοντέλων, τα οποία μέχρι το 2028 αναμένεται να καλύπτουν το 50% των κατηγοριών της αγοράς, ξεκινώντας τώρα από τη νέα αμιγώς ηλεκτρική Ypsilon της φωτογραφίας που παρουσιάστηκε την Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου.

Το 2026 θα ακολουθήσει η νέα ναυαρχίδα της μάρκας ενώ το 2028 θα εμφανιστεί η νέα Delta. Κοινό χαρακτηριστικό τους αποτελεί το στοιχείο της βιωσιμότητας καθώς το 50% των επιφανειών που θα μπορεί να ακουμπήσει ο χρήστης θα είναι κατασκευασμένες από ανακυκλωμένα υλικά.

Το στοιχείο Ypsilon

H έκδοση λανσαρίσματος με τα διακριτικά Edizione Limitata Cassina δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τον ιταλικό οίκο Cassina που ειδικεύεται στην εσωτερική διακόσμηση και στον σχεδιασμό επίπλων, ώστε να περάσει το μήνυμα ενός μικρού αυτοκινήτου με πολυτελές εσωτερικό. Η Lancia θα πουλήσει 1.906 μονάδες της συγκεκριμένης έκδοσης μόνο στην Ιταλία για να γιορτάσει τη χρονιά ίδρυσης της μάρκας (1906) με τιμή 39.500 ευρώ πριν την όποια κρατική επιδότηση εκεί.

Στη συνέχεια οι παραδόσεις της Ypsilon μαζικής παραγωγής θα ξεκινήσουν και πάλι από την Ιταλία στα τέλη Μαΐου και θα ακολουθήσουν η Ολλανδία και το Βέλγιο πριν από το καλοκαίρι και η Γαλλία και η Ισπανία τον ερχόμενο Νοέμβριο, ενώ οι πωλήσεις στη Γερμανία, τη μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης, θα ξεκινήσουν το 2025. Η δε μελλοντική διάθεση του μοντέλου σε μικρότερες αγορές όπως η ελληνική θα εξαρτηθεί και από την παραγωγική δυνατότητα του εργοστασίου στη Σαραγόσα της Ισπανίας.

Με μήκος 4,08 μέτρα αυτή η Ypsilon είναι κατά 24,3 εκατοστά μακρύτερη από το μοντέλο της προηγούμενης γενιάς και θα διατίθεται αρχικά μόνο ως αμιγώς ηλεκτρική και αργότερα και ως ήπια υβριδική με κινητήρα βενζίνης όπως τα Jeep Avenger, Peugeot 208 και Opel Corsa. O ηλεκτροκινητήρας των 156 ίππων τροφοδοτείται από μπαταρία 51 kWh που εξασφαλίζει αυτονομία 403 χλμ. και μπορεί να φορτιστεί έως το 80% της χωρητικότητάς της σε 24 λεπτά σε ταχυφορτιστή.

Αντίστοιχα το ήπια υβριδικό Ypsilon θα εξοπλίζεται με κινητήρα 100 ίππων και αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη ενώ η Lancia θα προετοιμάσει και μια σπορ έκδοση με τα θρυλικά διακριτικά «HF», η οποία θα εμφανιστεί το 2025, με τον ηλεκτροκινητήρα του Abarth 600e απόδοσης 240 ίππων.