Εφάπαξ από 1ης Ιουλίου θα γίνει η μείωση του μη μισθολογικού κόστους (ασφαλιστικές εισφορές) κατά 3,9 ποσοστιαίες μονάδες (2,9% οι εργοδοτικές και 1% οι εργατικές), ενώ οι απώλειες των εσόδων που θα προκύψουν για τον ΟΑΕΔ και τα ασφαλιστικά ταμεία για το 2014, θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013.

Το σχέδιο του υπουργείου Εργασίας έχει υποβληθεί στην τρόικα και η τελική του έγκριση και η συμφωνία είναι θέμα χρόνου.

«Πρόκειται για τη σημαντικότερη διαρθρωτική μεταρρύθμιση, η οποία θα έχει ουσιαστική συνεισφορά στην ανάπτυξη της οικονομίας»
τονίζει ο υπουργός Εργασίας κ. Ι. Βρούτσης σημειώνοντας ότι η τελική μείωση του μη μισθολογικού κόστους για τις επιχειρήσεις θα φθάσει το 5%, καθώς πριν από λίγους μήνες καταργήθηκαν οι εργοδοτικές εισφορές ύψους 1,1% που δίδονταν υπέρ των πρώην Οργανισμών Εργατικής Εστίας και Κατοικίας.
Σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου Εργασίας, η κατάργηση της εργατικής εισφοράς θα αποβεί υπέρ του εργαζομένου, ως τελική αύξηση των καθαρών αποδοχών του. Πρόκειται για το 1% υπέρ του λογαριασμού οικογενειακών επιδομάτων του ΟΑΕΔ.
Θετικές συνέπειες στην οικονομία

Σε ό,τι αφορά την εργοδοτική εισφορά καταργείται επίσης το άλλο 1% υπέρ του ειδικού λογαριασμού οικογενειακών επιδομάτων του ΟΑΕΔ (ΔΛΟΕΜ), το 1% για το επίδομα στράτευσης, το 0,35% από το συνολικό ποσοστό 0,80% για την εργοδοτική εισφορά υπέρ του λογαριασμού ΛΑΕΚ (αφορά τη χρηματοδότηση προγραμμάτων κατάρτισης και εκπαίδευσης). Οπως και ποσοστό 0,55% από τις εισφορές για παροχές σε είδος.
Κατά το υπουργείο, οι περικοπές του μη μισθολογικού κόστους (κατά 3,9%) θα σημάνουν ετήσια απώλεια εσόδων στο ασφαλιστικό σύστημα – ΟΑΕΔ ύψους 740 εκατ. ευρώ, ενώ η πραγματική απώλεια θα περιοριστεί γύρω στα 400 εκατ. ευρώ, εάν συνυπολογισθούν τα οφέλη που θα προκαλέσει η μείωση του μη μισθολογικού κόστους στην οικονομία.
Η απώλεια αυτή (περίπου 200 εκατ. ευρώ για το 2014 λόγω της έναρξης του μέτρου την 1η Ιουλίου), θα καλυφθεί, σύμφωνα με επίσημη δήλωση του υπουργού Οικονομικών κ. Ι. Στουρνάρα, εξ ολοκλήρου από κονδύλια του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Πάντως από πολλές πλευρές διατυπώνονται οι εκτιμήσεις ότι η κατάργηση των εισφορών υπέρ ειδικών λογαριασμών του ΟΑΕΔ θα σημάνουν τη σταδιακή κατάργηση των αντίστοιχων επιδομάτων –οικογενειακών, μητρότητας, στράτευσης –που δίδονται σε 360.000 δικαιούχους, όπως και την υποβάθμιση των προγραμμάτων απασχόλησης και κατάρτισης που μέχρι τώρα χρηματοδοτούσε ο λογαριασμός ΛΑΕΚ.
Αύξηση των εσόδων

Στην αντίπερα όχθη το υπουργείο Εργασίας αθροίζει τις θετικές συνέπειες που θα προκαλέσει στην οικονομία και στα έσοδα του κράτους η μείωση του μη μισθολογικού κόστους.
Κατ’ αρχάς η άμεση μείωση των εισφορών –σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Εργασίας –θα συμβάλει στη δημιουργία έως και 30.000 θέσεων απασχόλησης. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την αντιμετώπιση της μαύρης εργασίας, θα αυξήσει τα έσοδα των ταμείων, αλλά και της φορολογίας και με τον τρόπο αυτό θα συμβάλει στην κάλυψη ενός τμήματος του οικονομικού κενού που προκαλεί το μέτρο.
Ταυτοχρόνως εξαιτίας των προσλήψεων θα μειωθεί το ποσό που εκταμιεύει ο ΟΑΕΔ για επιδόματα ανεργίας, ενώ η μείωση του μη μισθολογικού κόστους θα συμβάλει στην αύξηση των κερδών των επιχειρήσεων και κατά συνέπεια στην αύξηση των εσόδων του κράτους μέσω των φόρων.

«Το μέτρο θα φέρει νέες προσλήψεις»
Ο υπουργός Εργασίας κ. Ι. Βρούτσης σχολιάζει την επικείμενη συμφωνία για τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους ως εξής:

«Το μέτρο της γενναίας μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3,9 ποσοστιαίες μονάδες θα προσφέρει μια ισχυρή ανάσα και ώθηση σε όλες τις επιχειρήσεις, βελτιώνοντας την ανταγωνιστικότητά τους και ενθαρρύνοντας τις νέες προσλήψεις. Συμβάλλει ουσιαστικά στην εθνική προσπάθεια για την ανάκαμψη της οικονομίας και εντάσσεται στις προτεραιότητες που εξαρχής είχε θέσει ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς. Επιπλέον, λόγω των σημαντικών θετικών επιπτώσεων του μέτρου στην τόνωση της απασχόλησης, την αυξημένη συμμόρφωση των εργοδοτών και, κατά συνέπεια, στην ενίσχυση των δημόσιων φορολογικών και ασφαλιστικών εσόδων, το όποιο δημοσιονομικό κόστος θα είναι κατά πολύ μικρότερο των αρχικών εκτιμήσεων και, σε κάθε περίπτωση, θα καλυφθεί σε μεγάλη έκταση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Θυμίζω για τις φωνές που ακούγονται πως δήθεν κινδυνεύουν τα ασφαλιστικά ταμεία ότι ήδη έχει μειωθεί κατά 1,1 ποσοστιαία μονάδα το μη μισθολογικό κόστος το 2013 που αντιστοιχούσε σε 240 εκατ. ευρώ εισφορές χωρίς να διαταραχθεί η ταμειακή ισορροπία των ασφαλιστικών ταμείων».

Ζητείται νομοθετική ρύθιση για το «βέτο» στις ομαδικές απολύσεις
Νομοθετική ρύθμιση απαιτεί η τρόικα για την κατάργηση του υπουργικού «βέτο» στις ομαδικές απολύσεις, παρά τη συμφωνία των κοινωνικών εταίρων, η οποία ισχυροποιεί τη γνωμοδότηση του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας (ΑΣΕ) στις περιπτώσεις υποβολής αιτήματος για ομαδικές απολύσεις από μια επιχείρηση.

Το θέμα αυτό επανήλθε κατά την πρόσφατη συνάντηση των εκπροσώπων της τρόικας με τους επικεφαλής του υπουργείου Εργασίας.

Οι δανειστές ζητούν να μην υπάρχει – νομικά – η δυνατότητα άσκησης «βέτο» από τον εκάστοτε υπουργό Εργασίας κατά τη διαδικασία χορήγησης άδειας για ομαδικές απολύσεις.

Αυτό προϋποθέτει την αλλαγή του σχετικού νόμου με νομοθετική παρέμβαση, στην οποία αντιδρά το ΠαΣοΚ διαμηνύοντας ότι δεν πρόκειται να ψηφίσει αλλαγή του υφιστάμενου νομικού καθεστώτος γύρω από τις απολύσεις. Το αδιέξοδο αυτό περιπλέκει περαιτέρω η προεκλογική περίοδος την οποία διανύει η χώρα.

Η συμβιβαστική λύση που εξετάζεται είναι να εκχωρηθεί – με υπουργική απόφαση – η αρμοδιότητα της έγκρισης ή μη των ομαδικών απολύσεων στον εκάστοτε προεδρεύοντα του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας, δηλαδή στον γενικό γραμματέα του υπουργείου Εργασίας.

Πάντως η πρόσφατη αναβάθμιση του ρόλου του ΑΣΕ – με τη σύμφωνη γνώμη των κοινωνικών εταίρων – προβλέπει αντικειμενικά κριτήρια κατά τη λήψη της απόφασης για την έγκριση των ομαδικών απολύσεων.

Συγκεκριμένα, τον περασμένο Ιανουάριο οι εκπρόσωποι εργοδοτών και εργαζομένων είχαν συμφωνήσει σε ένα βασικό πλαίσιο για τις ομαδικές απολύσεις. Σε περιπτώσεις αιτήσεων για ομαδικές απολύσεις άνω του επιτρεπομένου ορίου θα απαιτείται η έγκριση του ΑΣΕ (όχι του εκάστοτε υπουργού), με βασικό κριτήριο την οικονομική κατάσταση της επιχείρησης που ζητεί τις απολύσεις. Ταυτοχρόνως προβλέπονται προστατευτικές διαδικασίες όπως κριτήρια για την επιλογή των εργαζομένων που πρόκειται να απολυθούν, ρήτρες επαναπρόσληψης και σχέδιο αντιμετώπισης των κοινωνικών επιπτώσεων από την απώλεια των θέσεων εργασίας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ