Συνηθισμένοι άνθρωποι στα δίχτυα ασυνήθιστων καταστάσεων βρίσκονται να μάχονται εναντίον ή υπέρ ενός καταπιεστικού καθεστώς που θεριεύει και απειλεί ανθρώπινες ελευθερίες. Ανάμεσά τους δυναμικές γυναίκες σε όλα τα μέτωπα. Στο σύμπαν του «Star Wars: Andor» που στρώνει το χαλί στον κυοφορούμενο «Πόλεμο των Άστρων», τον γειωμένα ρεαλιστικό εν μέσω διαγαλαξιακών πυρών και φανταστικών τεράτων με την υπογραφή του δημιουργού Τόνι Γκίλροϊ και του πρωταγωνιστή Ντιέγκο Λούνα (Κάσιαν Άντορ), οι γυναίκες που εργάζονται για την Επανάσταση εναντίον της αναδυόμενης Αυτοκρατορίας, είναι μαχήτριες με χαρακτήρες πολύπλευρους, απρόβλεπτους και συναρπαστικούς.
Καθώς η 2η σεζόν της σειράς στο Disney+ είναι και η τελευταία, γεφυρώνοντας τα γεγονότα που προηγήθηκαν του αντάρτικου που στήθηκε στην κινηματογραφική περιπέτεια «Rogue One: A Star Wars Story» (2016) και του σοβαρού πλήγματος στην Αυτοκρατορία, εξέλιξη η οποία συνιστά – με τους ανανεωμένους αφηγηματικούς όρους που τέθηκαν από τη Lucasfilm και τη Disney – το σημείο εκκίνησης για το επαναστατημένο διαπλανητικό έπος του Τζορτζ Λούκας στην ταινία του 1977 («Ο Πόλεμος των Άστρων : Επεισόδιο 4 – Μια νέα ελπίδα»), βρεθήκαμε στα παρασκήνιά της με καθοδηγήτριες τις Σάννε Βόλενμπεργκ, Ζενεβιέβ Ο’ Ράιλι και Φέι Μάρσεϊ.

Η Ζενεβιέβ Ο’ Ράιλι στη 2η σεζόν του «Star Wars: Andor» που προβάλλεται στο Disney+
Στα τελευταία 12 επεισόδια του «Andor» τα σύννεφα του πολέμου πυκνώνουν. Ο Κάσιαν Άντορ καταλαβαίνει ότι αποτελεί μέρος της Επανάστασης και θα γίνει ήρωας. Όπως κι αυτός έτσι και οι ηρωίδες γύρω του έρχονται αντιμέτωπες με τις προσωπικές τους μάχες, αποφάσεις υπαγορευμένες από την προσωπική φιλοδοξία ή από την προσήλωση σε έναν απώτερο ευγενή στόχο. Ζωή, θάνατος και στο τέρμα, το διαστημικό σύμπαν του Star Wars. Τέσσερα χρόνια αυτή τη σεζόν θα περάσουν δια πυρός και σιδήρου σε σαλόνια και υπερχλιδάτες δεξιώσεις γάμων μέχρι τις γκρίζες, θανατηφόρες ζώνες της επανάστασης.
Παραγωγή υψηλών προδιαγραφών
Από τον οικουμενικό πλανήτη του Κορουσάντ (πρωτεύουσα της Γαλαξιακής Δημοκρατίας, μετέπειτα Αυτοκρατορίας) και τον εμπορικά ανθηρό και αυτοσυντηρούμενο Γκόρμαν ως το τροπικό έδαφος του Γιάβιν, έδρα της Επαναστατικής Συμμαχίας, το πολυκύμαντο όραμα αυτών των πλανητικών ταξιδιών αποδίδεται ζωντανό, γεμάτο ενέργεια και δυναμική. Μια «κινηματογραφική» παραγωγή μεγάλων οριζόντων για τις απαιτήσεις της μικρής οθόνης και φυσικά ένα σύμπαν-πρόκληση υπό τη σκηνοθεσία των Άριελ Κλέιμαν, Γιάνους Μετζ και Αλόνσο Ρουισπαλάσιος: πάνω από 140 σετ και 700 (υπέροχα) κοστούμια, 24 διαφορετικές τοποθεσίες γυρισμάτων (ανάμεσά τους τα στούντιο Pinewood στο Λονδίνο και η Βαλένθια στην Ισπανία ως κομψό μπαγκράουντ μιας ευρωπαϊκής αισθητικής του μεσοπολέμου), 152 πλάσματα και 32 ανδροειδή «πακέτο» με 4100 λήψεις με οπτικά εφέ, χρειάστηκαν για την τελική εικονογραφία των επεισοδίων.
«Βουτήξαμε πραγματικά στα βαθιά για να χτίσουμε νέες πόλεις, νέους πολιτισμούς, νέους κόσμους, νέες γλώσσες. Είναι πραγματικά χάρη στον λαμπρό σχεδιασμό των ομάδων μας και των τεχνιτών μας που καταφέραμε να μεταφράσουμε το όραμα του Τόνι Γκίλροϊ σε υπέροχες πραγματικότητες». Σάννε Βόλενμπεργκ
«Νομίζω ότι ο όγκος της δουλειάς που πρέπει να αντιμετωπίσεις όταν κάνεις 12 επεισόδια για μια σειρά που χτίζει έναν ολόκληρο κόσμο με υψηλές φιλοδοξίες όσο το «Andor», είναι από μόνο του μια πραγματική πρόκληση. Είναι μια οργανωτική πρόκληση και ταυτόχρονα μια χωροταξική και χρονική πρόκληση. Γνωρίζαμε ότι η 2η σεζόν έπρεπε να είναι ευρύτερη και μεγαλύτερη καθώς η ιστορία ήθελε τον χαρακτήρα του Κάσιαν να εξελίσσεται από τον αρχικά κυνικό και απρόθυμο εαυτό του μέχρι το να γίνει μέρος της εξέγερσης. Τον ακολουθούμε σε ένα ταξίδι όπου από στρατιώτης γίνεται ηγέτης μέχρι που έρχεται αντιμέτωπος με το πεπρωμένο του στο Rogue One» λέει στο ΒΗΜΑ η έμπειρη παραγωγός Σάννε Βόλενμπεργκ.

Η Σάννε Βόλενμπεργκ (κέντρο) στα 71α βραβεία Emmy όπου βραβεύτηκε για τη μίνι-σειρά «Chernobyl» (2019). Photo by Danny Moloshok/Invision for the Television Academy/AP Images.
Βραβευμένη με Emmy για τη μίνι-σειρά «Chernobyl» (2019) του HBO, που έγραψε ιστορία στην παγκόσμια τηλεόραση, η Βόλενμπεργκ γνωρίζει πολύ καλά το κέντρο βάρους πίσω από μια ογκώδη παραγωγή. Στην πλούσια τηλεοπτική εργογραφία της έχει βάλει τη σφραγίδα της σε δυνατές σειρές – «Black Mirror», «Wallander», «Βίκινγκς» – πριν συνεργαστεί με τον Γκίλροϊ. Όπως συμπληρώνει η ίδια: «Η αφήγηση μεταφέρεται από το ένα σύμπαν στο άλλο με τη χωροχρονική δομή να αλλάζει κάθε τρία επεισόδια (σ.σ. κάθε τρία επεισόδια η αφήγηση μετακινείται ένα χρόνο μπροστά στο μέλλον). Αυτό μας κράτησε σε εγρήγορση. Νομίζω ότι η γραφή του Τόνι έθεσε εξαρχής πολύ σαφείς αφηγηματικές βάσεις για τα σύμπαντα που έπρεπε να αναπαραστήσουμε. Από τον σχεδιαστή παραγωγής Λουκ Χολ και τον ενδυματολόγο Μάικλ Γουίλκινσον μέχρι όλη την ομάδα που είναι υπεύθυνη για τη σκηνογραφία είχαμε την ευκαιρία και την καθοδήγηση να εργαστούμε μέσα σε ένα σαφές πλαίσιο και DNA των κόσμων του «Andor». Βουτήξαμε πραγματικά στα βαθιά για να χτίσουμε νέες πόλεις, νέους πολιτισμούς, νέους κόσμους, νέες γλώσσες. Είναι πραγματικά χάρη στον λαμπρό σχεδιασμό των ομάδων μας και των τεχνιτών μας που καταφέραμε να μεταφράσουμε το όραμα του Τόνι Γκίλροϊ σε υπέροχες πραγματικότητες».
Χαρακτήρες πολυδιάστατοι και ανθρώπινοι
Ρωτάμε τη Σάννε Βόλενμπεργκ ποιο είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα του «Star Wars: Andor». «Η αλήθεια και η ανθρωπιά των χαρακτήρων», μας λέει η Βόλενμπεργκ, και ταυτόχρονα η ρεαλιστική σύνδεση της ιστορίας που αφηγείται με την ιστορική πραγματικότητα της ανθρωπότητας διαχρονικά. «Ο Τόνι είναι ένας εξαιρετικός συγγραφέας και δημιουργός, προσδίδει αλήθεια και ανθρωπιά στους χαρακτήρες που δημιουργεί – τους επιτρέπει να είναι ελαττωματικοί και όχι τέλειοι. Και είναι πραγματικά πολυδιάστατοι, αληθινοί χαρακτήρες με τους οποίους το κοινό μπορεί να συνδεθεί. Ο Κάσιαν Άντορ είναι ένας από αυτούς τους χαρακτήρες και όσο και αν φαντάζει ένας μεσσιανικός πρωταγωνιστής στο επίκεντρο της ιστορίας, ο Τόνι δημιουργεί πολλούς ακόμα ανθρώπους από διαφορετικά υπόβαθρα και από τις δύο πλευρές της σύγκρουσης, αντιμέτωπους με αντίξοες συνθήκες. Και είναι αυτό που σου δίνει την ευκαιρία ως θεατή να συνδεθείς με χαρακτήρες απέναντι σε αδιέξοδα που είναι διαχρονικά: όταν κοιτάμε πίσω στην Ιστορία, ο αυταρχισμός, η καταπίεση και η εξέγερση είναι ζητήματα που επαναλαμβάνονται. Τα χαρακτηριστικά σε καθένα από αυτά μπορεί να ποικίλλουν λίγο, αλλά στην καρδιά τους βρίσκεται πάντα ένα σημαντικό γεγονός που οι άνθρωποι πρέπει να αντιμετωπίσουν».
Όσο για τους γυναικείους χαρακτήρες της σειράς, η Σάννε Βόλενμπεργκ δεν ξεχωρίζει κανέναν ως αγαπημένο. Μας λέει ότι θαυμάζει τόσο τη Μον Μόθμα, την πολιτική αρχηγό της Επαναστατικής Συμμαχίας, την οποία πρώτη υποδύθηκε η Αγγλίδα Κάρολαϊν Μπλάκιστον στην ταινία «Star wars: Επεισόδιο 5 – Η αυτοκρατορία αντεπιτίθεται» (1980) και τώρα η κλασάτη Ζενεβιέβ Ο’ Ράιλι, όσο και κάθε άλλη γυναίκα της σειράς από κάθε «στρατόπεδο» της αντιπαράθεσης.

Η Ζενεβιέβ Ο’ Ράιλι με τον Στέλαν Σκάρσγκαρντ στη 2η σεζόν του «Andor».
Απέναντι μας σε αυτές τις διαδικτυακές συνεντεύξεις με τους βασικούς συντελεστές του «Andor», βρίσκονται οι Ζενεβιέβ Ο’ Ράιλι και Φέι Μάρσεϊ. Η πρώτη έχει κληρονομήσει τον πολιτικό χαρακτήρα της Μον Μόθμα από τα «Star Wars» επί Τζορτζ Λούκας. Ενσάρκωσε τον χαρακτήρα σε νεαρή ηλικία προ 20ετίας στην περιπέτεια «Star Wars: Επεισόδιο 3 – Η εκδίκηση των Σιθ» (2005), στη συνέχεια στο κινηματογραφικό «Rogue One» (2016) και στις τηλεοπτικές σειρές «Andor» (2022-2025) και «Ahsoka» (2023) στην πλατφόρμα streaming του Disney+. Είναι μια αυτοκρατορική γερουσιαστής που με δόξα εκπροσωπεί τον πλούσιο πυρήνα του κόσμου της Σαντριλά, αλλά με τιμή βοηθάει μυστικά τη χρηματοδότηση της εκκολαπτόμενης εξέγερσης. Η δεύτερη βουτάει για πρώτη φορά στο σύμπαν του «Star Wars» ενώ υποδύεται τη Βελ Σάρθα, συγγενή της Μον Μόθμα, που παρά την υψηλή καταγωγή της, ρίχνεται με σκληρότητα στο πεδίο των συγκρούσεων. Προέρχεται από τον πλανήτη Αλντχάνι.
Ηρωίδες τρωτές και ταυτόχρονα δυναμικές
«Πρέπει να αποδώσω τα εύσημα στον Τόνι Γκίλροϊ και στον τρόπο που σκιαγραφεί αυτές τις γυναίκες. Αυτό που απολαμβάνω ως τέχνη στην οθόνη είναι η δύναμη της φωνής», μας λέει η Αυστραλιανή Ζενεβιέβ Ο’ Ράιλι, ηθοποιός ευρείας γκάμας στο θέατρο, στο σινεμά και στην τηλεόραση, με φλέβα Ιρλανδής και μόνιμη πλέον βάση της το Λονδίνο.
«Η ιδέα ότι η Μον Μόθμα μπορεί να είναι ισχυρή μόνο με τη χρήση της φωνής της είναι από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά της». Ζενεβιέβ Ο’ Ράιλι
«Η ιδέα ότι η Μον Μόθμα μπορεί να είναι ισχυρή μόνο με τη χρήση της φωνής της είναι από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά της. Δεν σηκώνει όπλο, δεν πολεμάει, μπορεί να χρησιμοποιήσει πρώτα τη διπλωματία και τη συλλογική δράση και στο τέλος, χρησιμοποιώντας την προσωπική φωνή της ως όπλο, μπορεί να επηρεάσει ολόκληρη την εξέλιξη της ιστορίας. Έχει μια πραγματικά ευρεία επίδραση. Είναι υπέροχο να υποδύεσαι έναν γυναικείο χαρακτήρα που έχει αυτό το χαρακτηριστικό. Και αυτό οφείλεται στο σενάριο του Τόνι», προσθέτει η Ο’ Ράιλι. Σε αυτή τη σεζόν του «Andor», κατά τη διάρκεια του γάμου της κόρης της, τον οποίο έχει δεχτεί με αντάλλαγμα τη χρηματοδότηση της εξέγερσης, δοκιμάζεται σκληρά. Το κόστος είναι υψηλό μέχρι να ηγηθεί του κινήματος της επανάστασης.

Η Φέι Μάρσεϊ του «Star Wars: Andor» και του «Adolescence». Photo by Thomas Krych/Invision/AP
«Για μένα, η Βελ αντιπροσωπεύει τη τρωτότητα, αλλά και την επιμονή να συνεχίζεις. Έχει πίστη στους άλλους ανθρώπους και επιθυμία για σύνδεση και συντροφικότητα», σχολιάζει για την επαναστάτρια μέσα της η Φέι Μάρσεϊ, ένα από τα πρόσωπα των ημερών μετά τη μεγάλη επιτυχία του «Adolescence» όπου υποδύεται την αστυνομική ντετέκτιβ.
«Η ανθρώπινη κατάσταση και οι αντιφάσεις της αντικατοπτρίζονται στον χαρακτήρα της Βελ.» Φέι Μάρσεϊ
Η Μάρσεϊ είναι μια ηθοποιός που γνωρίζουμε πολύ καλά μέσα από τους τηλεοπτικούς της ρόλους σε σειρές-σουξέ, όπως το «Game of Thrones» και το «Black Mirror». Η ίδια προσθέτει χαρακτηριστικά για τη Βελ: «Μπορεί να μην εκφράζεται, αλλά όπως τη νιώθω εγώ όταν την υποδύομαι, επιθυμεί να είναι μέρος ενός κοινού στόχου, να συνδέεται, να αγωνίζεται για τους άλλους και να βρίσκεται στη σωστή πλευρά της ιστορίας, να χρησιμοποιεί τη φωνή της με όποιον τρόπο μπορεί. Αλλά μέσα σε αυτή την κατάσταση, υπάρχει ευαλωτότητα και πόνος, αγώνας και θυσία. Όμως αυτή είναι η ανθρώπινη κατάσταση και οι αντιφάσεις της αντικατοπτρίζονται στον χαρακτήρα της Βελ».
Επανάσταση και θυσία
Επανάσταση και προσωπική θυσία. Πώς οι προβληματισμοί της σειράς αφορούν τις πρωταγωνίστριες; Ως ανθρώπινα όντα, βιώνουμε θυσίες, πόνο και καταπίεση, το θάρρος να αντιπαρερχόμαστε συλλογικά τις δυσκολίες, απαντούν. Αυτή είναι η ιστορία του «Andor». «Είναι το θάρρος των απλών ανθρώπων που προέρχονται από διαφορετικά μέρη και πρέπει να συνασπιστούν, να σταθούν χέρι-χέρι μαζί απέναντι σε μια καταπιεστική δύναμη», τονίζει η Φέι Μάρσεϊ.
Τι είναι αυτό λοιπόν που κάνει το «Andor» να ξεχωρίζει ανάμεσα στις άλλες σειρές του «Star Wars»; Ότι το αισθάνεσαι ανθρώπινο μέσα στο περίβλημα της επιστημονικής φαντασίας. Όπως συμπληρώνει η Ζενεβιέβ Ο’ Ράιλι: «Τοποθετείται κάτω από την ομπρέλα των Star Wars και της επιστημονικής φαντασίας, αλλά είναι πραγματικά μια εξερεύνηση της περίπλοκης και εύθραυστης ανθρωπιάς μας. Είναι μια ιστορία με όλες τις αποχρώσεις, τα συναισθήματα και τις παραδοξότητες που συνοδεύουν την ανθρώπινη φύση. Και, ναι, διαδραματίζεται στον Πόλεμο των Άστρων…».
Δείτε το τρέιλερ του «Star Wars: Andor» εδώ:
⁕ Λεζάντα κεντρικής φωτογραφίας: Η Ζενεβιέβ Ο’ Ράιλι (Μον Μόθμα) στη 2η σεζόν του «Andor» της Lucasfilm στο Disney+. ©2025 Lucasfilm Ltd. All Rights Reserved.
INFO Η σειρά «Star Wars: Andor» προβάλλεται από τις 23 Απριλίου αποκλειστικά στο Disney+ στην Ελλάδα με 3 επεισόδια διαθέσιμα κάθε εβδομάδα.