Κατάφερε κάτι που για την πλειοψηφία των μαθητών, ιδίως με τα φετινά θέματα στις Πανελλήνιες εξετάσεις, έμοιαζε ακατόρθωτο. Η Ήλιδα Βάββα του Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού έγραψε το απόλυτο 20 σε Φυσική και Μαθηματικά, ενώ ήταν πολύ κοντά και στο μάθημα της Χημείας, στο οποίο έγραψε 19,9, ενώ στην Έκθεση πέτυχε ένα εντυπωσιακό 18,2. Στο σύνολο συγκέντρωσε 19.620 μόρια, με την ίδια να βάζει πλώρη για τη σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ.
«Γράψαμε μια μέρα με 40 βαθμούς Κελσίου»
Μιλώντας στο ΒΗΜΑ, η Ήλιδα σχολιάζει τα φετινά θέματα στη Φυσική – που χαρακτηρίστηκαν ως τα πιο δύσκολα των τελευταίων ετών – αναδεικνύοντας τη σημασία που έπαιξε για την ίδια η διατήρηση της ψυχραιμίας της. «Το πρώτο και το δεύτερο θέμα, συνήθως είναι τα εύκολα με τα οποία οι μαθητές μαζεύουν βαθμούς. Φέτος, αυτά ήταν αρκετά δύσκολα. Επίσης και η θέα των θεμάτων μας επηρέασε. Γράψαμε μια μέρα με 40 βαθμούς Κελσίου με τα θέματα να είναι συνολικά 10 σελίδες. Υπήρχαν εκφωνήσεις που ήταν μια ολόκληρη σελίδα Α4. Για να τα διαχειριστείς ήθελε μεγάλη ψυχραιμία, την οποία ήμουν τυχερή και διατήρησα. Γνωρίζω, όμως, ιστορίες άλλων παιδιών που ενώ μπορούσαν εύκολα να διαχειριστούν το περιεχόμενο των θεμάτων, εκείνη την στιγμή πάγωσαν».
«Η επιτυχία κρίνεται πάρα πολύ στην τύχη»
Μάλιστα, η Ήλιδα λέει πως δεν έγραψε ποτέ μέσα στην χρονιά καθαρό 100% ούτε στη Φυσική ούτε στα Μαθηματικά, υπογραμμίζοντας τη σημασία που έχει και η τύχη στην βαθμολόγηση των γραπτών των υποψηφίων: «Η επιτυχία, γι΄αυτούς τους βαθμούς, κρίνεται πάρα πολύ στην τύχη. Στην τύχη της ημέρας και στην τύχη του διορθωτή. Ιδίως για τα φετινά θέματα που ήθελαν πάρα πολύ μεγάλη αιτιολόγηση, ο διορθωτής είχε ένα πάρα πολύ μεγάλο βάρος στα χέρια του. Να κρίνει αν η αιτιολόγηση είναι επαρκής και σωστά διατυπωμένη. Εγώ ήμουν πολύ τυχερή σε αυτό το κομμάτι».
«Είχα φτιάξει πολύ γερές βάσεις»
Βέβαια, η ίδια στέκεται και στη σημασία του διαβάσματος, το οποίο δεν ξεκινάει στην Γ΄ Λυκείου. Οι βάσεις του χτίζονται από πολύ νωρίς: Το διάβασμα, όσο κλισέ και να ακούγεται, δεν ξεκινάει στη τελευταία τάξη του Λυκείου, ούτε καν στο καλοκαίρι της Β’ Λυκείου. Τα Μαθηματικά, η Φυσική, η Χημεία και η Έκθεση, είναι μαθήματα που δεν ξεκινούν στο Λύκειο. Γι΄αυτά πρέπει να έχουμε μια γνώση και μια σκέψη από όλες τις υπόλοιπες χρονιές. Με τη βοήθεια του σχολείου είχα φτιάξει πολύ γερές βάσεις γνώσεων και δεν χρειάστηκε να καλύψω πολλά κενά από προηγούμενες τάξεις.
«Θα ήθελα ένα εκπαιδευτικό σύστημα με λιγότερο άγχος»
Βλέποντας το σύστημα των Πανελληνίων εξετάσεων από την σκοπιά του νικητή, η ίδια επισημαίνει τα προβλήματα που το μαστίζουν. «Εγώ βρίσκομαι σε μια θέση που θα μπορούσα να πω ότι το σύστημα είναι εξαιρετικό γιατί μου έχει ανταποδώσει τους κόπους μου, όμως δεν μπορεί να πει κανείς ότι δεν έχει προβλήματα, με το μεγαλύτερο να είναι η θέση που κατέχει στη συνείδηση της κοινωνίας. Το άγχος των Πανελληνίων, με την ιδέα ότι είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό, ξεκινάει από το τη πρώτη λυκείου, κάποιες φορές και από το γυμνάσιο και έτσι δίνεται βαρύτητα από τους μαθητές στα 4 μαθήματα που θα επιλέξουν να δώσουν. Θα ήθελα ένα εκπαιδευτικό σύστημα με λιγότερο άγχος για 4 μαθήματα, παρέχοντας πιο σφαιρική μόρφωση».
«Αν ερχόταν μια πρόταση από το εξωτερικό θα τη σκεφτόμουν πολύ σοβαρά»
Ποιες είναι οι σκέψης της Ήλιδας για το μέλλον, βρίσκεται στα πλάνα της το εξωτερικό; «Αγαπώ πολύ την Ελλάδα, αλλά γνωρίζω ότι το εξωτερικό μπορεί να μου δώσει ευκαιρίες που δυστυχώς στη χώρα μου δεν μπορούν ακόμη να βρεθούν. Νομίζω ότι προχωρώντας στο ελληνικό πανεπιστήμιο θα ήθελα να φύγω στο εξωτερικό, έστω και για ένα μικρό διάστημα, για ένα μεταπτυχιακό. Αν ερχόταν μια πρόταση από το εξωτερικό θα τη σκεφτόμουν πολύ σοβαρά. Όμως, πάντα με τη βλέψη του ό, τι κερδίσω από γνώσεις, από εμπειρία, να το επιστρέψω με κάποιο τρόπο στην ελληνική κοινωνία. Γιατί νιώθω ότι η ίδια η Ελλάδα έχει κάνει μια επένδυση σε εμάς αυτή τη στιγμή και θέλω πραγματικά με κάποιο τρόπο όλη αυτή η προσπάθεια να επιστραφεί σε αυτή», καταλήγει.