Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες των αμερικανικών Αρχών για να βρουν τα αίτια που οδήγησαν στην παραλίγο τραγωδία με το Boeing 737 MAX 9 της Alaska Airlines τα ξημερώματα του περασμένου Σαββάτου.

Έκτοτε όλα τα αεροσκάφη του συγκεκριμένου τύπου παραμένουν καθηλωμένα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ να τα εξετάζει διεξοδικά. Από τις έρευνες σε κάποια από τα Boeing 737 MAX 9

Το χρονικό της παραλίγο τραγωδίας

Την Παρασκευή περίπου στις 18:30 (τοπική ώρα, 04:30 του Σαββάτου ώρα Ελλάδας), λίγο μετά την απογείωση πτήσης της Alaska Airlines από το αεροδρόμιο του Πόρτλαντ με προορισμό το Οντάριο της Καλιφόρνιας, μία πόρτα άνοιξε και αποκολλήθηκε από την άτρακτο του αεροπλάνου, όπως επεσήμανε η αμερικανική υπηρεσίας ασφάλειας μεταφορών NTSB.

Όπως έγινε αργότερα γνωστό αποκολλήθηκε μια πόρτα που δεν χρησιμοποιούνταν και η οποία είχε κλείσει με κάλυμμα, αφήνοντας να φαίνεται μόνο ένα παράθυρο. Πρόκειται για μια τροποποίηση που προτείνει η Boeing στους πελάτες της που τη ζητούν.

Αυτή η επιπλέον πόρτα συνήθως τοποθετείται από χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν επιπλέον θέσεις και έχουν ανάγκη περισσότερες εξόδους διαφυγής. Ωστόσο οι πόρτες αυτές είναι μονίμως κλειστές ή απενεργοποιημένες στα αεροσκάφη με λιγότερες θέσεις, όπως αυτά της Alaska Airlines.

Σώθηκαν κατά τύχη

Αφού έκανε αναστροφή, το αεροσκάφος επέστρεψε στο αεροδρόμιο του Πόρτλαντ, όπου προσγειώθηκε με ασφάλεια. Από το περιστατικό υπήρξαν μερικοί ελαφρά τραυματίες, όμως, όπως τόνισε η NTSΒ, δεν υπήρχαν επιβάτες στις δύο θέσεις που βρίσκονται ακριβώς δίπλα από την πόρτα που αποκολλήθηκε.

«Είμαστε πάρα πολύ τυχεροί που αυτό δεν κατέληξε σε κάτι πιο τραγικό», τόνισε η επικεφαλής της υπηρεσίας Τζένιφερ Χόμεντι στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε αργά χθες Σάββατο. Κομμάτια του καθίσματος που βρισκόταν δίπλα από την πόρτα λείπουν, περιλαμβανομένου του προσκέφαλου.

Η καθήλωση των αεροσκαφών και τα προβλήματα που εντοπίστηκαν

Αμέσως δόθηκε εντολή να καθηλωθούν όλα τα αεροσκάφη του ίδιου τύπου και να αρχίσουν οι έρευνες για τα αίτια του προβλήματος. Το βασικό εύρημα αφορούσε το σφίξιμο συγκεκριμένων μπουλονιών σε πέντε πίνακες.

Έρευνες σε Boeing 737-9 MAX (NTSB/Handout via REUTERS).

«Από το Σάββατο που ξεκινήσαμε τους προκαταρκτικούς ελέγχους, διαπιστώσαμε περιπτώσεις που φαίνεται να σχετίζονται με θέματα εγκατάστασης στο βύσμα της πόρτας. Για παράδειγμα, βίδες που χρειάζονταν επιπλέον σύσφιξη. Αυτά τα ευρήματα θα αποκατασταθούν από την ομάδα Tech Ops της εταιρείας μας για να επιστρέψει το αεροσκάφος με ασφάλεια στην υπηρεσία», ανέφερε η United σε ανακοίνωσή της.

Υπήρξαν προειδοποιήσεις σε άλλες πτήσεις

Την ίδια ώρα η Alaska Airlines σε ανακοίνωσή της επεσήμανε ότι και οι δικοί της τεχνικοί εντόπισαν προβλήματα κατά τη διάρκεια της επιθεώρησης που έγινε στο συγκεκριμένο τύπου αεροσκαφών.

«Οι αρχικές αναφορές από τους τεχνικούς μας δείχνουν ότι σε ορισμένα αεροσκάφη ήταν ορατό κάποιο χαλαρό υλικό», ανέφερε η ανακοίνωση. Το αξιοσημείωτο όμως είναι ότι στο παρελθόν το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε ακυρώσει πτήσεις του.

Συγκεκριμένα είχε ανάψει η προειδοποιητική λυχνία που θα μπορούσε να υποδεικνύει πρόβλημα συμπίεσης τρεις φορές σε πτήση προς τη Χαβάη με αποτέλεσμα να μη γίνουν ποτέ. Ακόμα περιμένουμε την επίσημη τοποθέτηση της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ για το θέμα και με τα αναλυτικά ευρήματα των ερευνών.