Κορωνοϊοί που ανήκουν στην ίδια ομάδα με τον SARS-CoV-2 ανιχνεύθηκαν σε ευρωπαϊκά είδη νυχτερίδων, ένα εύρημα που υποδεικνύει ότι οι προσπάθειες για την πρόληψη μιας νέας πανδημίας δεν πρέπει να περιορίζονται στις ζούγκλες της Ασίας.

Ερευνητές στη Βρετανία συνεργάστηκαν με οργανώσεις για την προστασία των νυχτερίδων για να συλλέξουν δείγματα κοπράνων που αντιστοιχούν σε 16 από τα 17 είδη που ζουν στη χώρα. Οι γενετικές αναλύσεις αποκάλυψαν την παρουσία εννέα κορωνοϊών, αναφέρει η ερευνητική ομάδα στο περιοδικό «Nature Communications».

Τέσσερις από αυτούς ανήκουν στην ίδια ομάδα με τον ιό της COVID-19, ενώ ένας είναι στενός συγγενής του MERS-CoV, του ιού που προκαλεί το Αναπνευστικό Σύνδρομο Μέσης Ανατολής ή MERS.

Πιο ανησυχητική είναι η περίπτωση ενός συγγενούς του SARS-CoV που βρέθηκε στη νυχτερίδα μικρορινόλοφο (Rhinolophus hipposideros), ένα από τα πιο κοινά είδη στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Εργαστηριακά πειράματα έδειξαν ότι η πρωτεΐνη-ακίδα του ιού είναι ικανή να προσβάλει ανθρώπινα κύτταρα μέσω του υποδοχέα ACE2, στον οποίο συνδέεται και ο ιός της COVID-19.

Η πρόσδεσή του ήταν πάντως λιγότερο ισχυρή και το ενδεχόμενο μετάδοσης στον άνθρωπο είναι για την ώρα απίθανο, λένε οι ερευνητές.