Είναι κάποιες ελληνικές σειρές – λίγες, όχι πολλές – που μας έχουν κατά κάποιο τρόπο μεγαλώσει, που έχουν αφήσει εποχή και που, ακόμα και σήμερα, στην εποχή της πολιτικής ορθότητας, βλέπονται τόσο ευχάριστα ξανά και ξανά. Η κατηγορία είναι μικρή, τόση δα, αλλά μία από τις πρώτες θέσεις κρατά σταθερά εδώ και 28 χρόνια η λατρεμένη «Ντόλτσε βίτα», το σπαρταριστό δημιούργημα των Λευτέρη Παπαπέτρου και Αλέξανδρου Ρήγα, που βγήκε στον αέρα του Μεγάλου καναλιού στις 5 Οκτωβρίου του 1995.

Σπινθηροβόλες ατάκες, καλογραμμένοι χαρακτήρες και ένα γλυκόπικρο στόρι, που δεν ήταν δεδομένο εξαρχής ότι η ελληνική κοινωνία της εποχής ήταν έτοιμη να καταπιεί – αυτά είναι μερικά μόνο από τα συστατικά της επιτυχίας της «Ντόλτσε βίτα», η οποία αυτό το Σάββατο 11 Φεβρουαρίου, και κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 17.00, επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος με νέα αναβαθμισμένη ποιότητα εικόνας.

Εν αναμονή, λοιπόν, για τη μεγάλη επιστροφή της – για πολλούς – καλύτερης σειράς των ’90s, θυμόμαστε όλα εκείνα που καθιστούν τη «Ντόλτσε βίτα» μεγάλο κεφάλαιο στην πρόσφατη ιστορία της ελληνικής ποπ κουλτούρας.

Ένα love story που σπάει τα ταμπού

Το βασικό στόρι γύρω από το οποίο περιστρέφονται όλα στη σειρά είναι το ειδύλλιο της Χριστίνας με τον – αρκετά μικρότερό της σε ηλικία – Αντώνη. Η συνάντησή τους σχεδόν μυθιστορηματική, σε πλήρη αντίθεση με την απότομη προσγείωση τους στην πραγματικότητα όταν, σε μια κάπως άβολη περίσταση, συνειδητοποιούν ότι η διαφορά ηλικίας δεν είναι το μεγαλύτερό τους πρόβλημα. Ναι, η αλήθεια είναι πως το να ερωτευτείς το αμόρε της κόρης σου είναι μεγάλη ατυχία. Το να διατηρείς σχέση μαζί του, ενώ πια έχεις εμπεδώσει ποιος είναι το αντικείμενο του πόθου σου όμως, είναι πολύ μεγάλο φάουλ. Αλλά η διαχείρισή του, τόσο από τους δημιουργούς της σειράς όσο και από τους ηθοποιούς, ήταν τόσο προσεκτική που, ευτυχώς, δεν κατάφερε ποτέ να αφαιρέσει τίποτα από αυτό που κατάφερε να πετύχει η σειρά – να μιλήσει, δηλαδή, ανοικτά για πρώτη φορά στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης για το δικαίωμα στον έρωτα, τον πόθο, το πάθος πέρα από τον ηλικιακό ρατσισμό. Κι όχι μόνο αυτό. Στην περίπτωση της Χριστίνας και του Αντώνη, το γεγονός ότι μιλάμε για τον έρωτα μεταξύ ενός νέου άντρα στα είκοσί του και μιας μεγαλύτερής του γυναίκας αποτελεί μια βαθιά φεμινιστική επιλογή για την τηλεόραση των mid-90s.

Μια γυναικοκρατούμενη σειρά

Ο Αλέξανδρος Ρήγας πάντοτε αγαπούσε τις γυναίκες, πάντοτε έγραφε ρόλους γι’ αυτές και πάντοτε μέσα από τους ρόλους αυτούς εξέφραζε την γυναικεία εμπειρία. Εδώ, σε συνεργασία με τον Λευτέρη Παπαπέτρου, ο οποίος έχει γράψει κι εκείνος μερικούς από τους ωραιότερους γυναικείους ρόλους για την ελληνική τηλεόραση, φτιάχνουν ένα σύμπαν αρκετά αλμοδοβαρικό. Οι γυναίκες κρατούν στις πλάτες τους ολόκληρη τη σειρά. Κάθε μια διαφορετική από την άλλη κι όμως όλες τόσο ανθρώπινες. Άλλοτε συγκρούονται κι άλλοτε συμπράττουν, προσπαθώντας διαρκώς να επιβιώσουν σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο. Οι δύο δημιουργοί έβαλαν τα δυνατά τους και έπλασαν όχι ένα, ούτε δύο, αλλά πολλά συναρπαστικά γυναικεία πορτραίτα για την πολυαγαπημένη πια σειρά• γυναίκες που αγαπάμε και μνημονεύουμε ακόμα σήμερα.

Ο πιο προχωρημένος χαρακτήρας που γράφτηκε στα ’90s

Ο λόγος, φυσικά, για τη Ντορίτα, την αξιαγάπητη κόρη της Χριστίνας. Μπορεί στα πρώτα επεισόδια, η νεαρή Ντορίτα να μοιάζει με άλλη μια κακομαθημένη μοναχοκόρη μιας πλούσιας οικογένειας των βορείων προαστίων, γεμάτη καπρίτσια και δίχως αρχές, όμως στην πορεία αποδείχτηκε βαθιά συμπονετική, σκεπτόμενη και προχωρημένη. Η Ντορίτα μας έμαθε τη WWF και τον ακτιβισμό. Μίλησε για την καταστροφή του περιβάλλοντος προτού τα Ηνωμένα Έθνη πάρουν γραμμή τι συμβαίνει. Ήταν η δική μας, πρώιμη Γκρέτα Τούνμπεργκ. Όταν δεν έτρεχε να σώσει τους κορμοράνους, έψαχνε δότη σπέρματος για να κάνει ένα παιδί μόνη της, ενώ δήλωνε αποφασισμένη να γεννήσει στο νερό. Μάθαμε πολλά από τη Ντορίτα εμείς οι Μιλλένιαλς κι ας μας πήρε πολλές επαναλήψεις για την εκτιμήσουμε.

Το ρεσιτάλ του Χριστόφορου Παπακαλιάτη

Μπορεί ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης να είχε κάνει το τηλεοπτικό του ντεμπούτο ήδη από το 1992, όμως στη «Ντόλτσε βίτα» του δόθηκε η ευκαιρία να μας ξεδιπλώσει το ταλέντο του σε όλο του το μεγαλείο μέσα από το ρόλο του Χάρη, ο οποίος έμελλε να γίνει τελικά ο σύντροφος και πατέρας του παιδιού της Ντορίτας. Η πρώτη του σκηνή παραμένει μία από τις ωραιότερες σκηνές ολόκληρης της σειράς, με τον νεαρό Χριστόφορο ως Χάρη να πετάει τη μία ατάκα μετά την άλλη, τη γιαγιά Όλγα να μην καταλαβαίνει τίποτα απ’ όσα λέει και εμάς να πέφτουμε από καναπέδες από τα γέλια. Ο συνδυασμός Χάρη – Όλγας συνέχισε να προσφέρει στιγμές απείρου κάλλους μέχρι το τέλος. Ποιος δεν θυμάται το Χάρη να χορεύει στο σαλόνι το «Gangsta’s Paradise» και την Όλγα στο πλατύσκαλο να σταυροκοπιέται;

Κεφάλαιο Σάσα

Κανένας χαρακτήρας από τη σειρά δεν αγαπήθηκε όσο η Σάσα. Σήμερα, στο YouTube βρίσκει κανείς δεκάδες βιντεάκια που συγκεντρώνουν τις σπιρτόζικες ατάκες που εκσφενδόνιζε η ξεκαρδιστική Σάσα χωρίς σταματημό. Πέρα από το χιούμορ της, όμως, η Σάσα ξεχώρισε και για την απενοχοποιημένη της σεξουαλικότητα, σε βαθμό που θα ζήλευαν κι οι νεαρές εκπρόσωποι της GenZ. Όσο η Σάσα ζούσε τη σεξουαλική της απελευθέρωση στην Αθήνα του ’95, η Σαμάνθα Τζόουνς διάβαζε βασικές αρχές δημοσίων σχέσεων. Όπως έχει δηλώσει η Κατιάνα Μπαλανίκα, το ρόλο της Σάσας τον αντιμετώπισε σαν να ήταν ο ρόλος ενός γκέι άντρα, μιας και εκείνη την εποχή καμιά γυναίκα δεν θα τα έλεγε αυτά.

Ένα παράταιρο δίδυμο

Όλα από τα παραπάνω έπρεπε να έχουν ένα κάποιο αντίβαρο. Ως τέτοιο λειτούργησε αρχικά ο ρόλος της Ασπασίας προτού αποκτήσει το δικό της εκτόπισμα και αφοσιωμένο κοινό. Η Μαρία Καβογιάννη ως το απόλυτο σεμνό και ταπεινό, λαϊκό κορίτσι δεν επιβίωσε απλά (αλήθεια, ποιος έχει ξεχάσει την Ασπασία να τραγουδά «αη σαρβαηβ» ξεσκονίζοντας;), αλλά εδραιώθηκε ως μια από τις καλύτερες ηθοποιούς της γενιάς της. Πρώτα, όμως, έπρεπε να περάσει από το Μαρκατέικο ως αποκλειστική της πιο απολαυστικά κακιάς γιαγιάς που πάτησε πόδι ποτέ σε τηλεοπτικό πλατό. Η Όλγα Μαρκάτου, μια παμπόνηρη Μικρασιάτισσα που δεν αγάπησε ποτέ κανέναν, παρά μόνο την εγγόνα της και την Τιτίκα, διέσχισε κάποτε ολόκληρο το Αιγαίο με μία σκούνα μόνο και μόνο για να γίνει ο δυνάστης της νύφης της Χριστίνας. Το παράταιρο τούτο δίδυμο συνυπήρξε σε πάρα πολλές σκηνές, χαρίζοντας κι αυτό με τη σειρά του άφθονο γέλιο, ατάκες που θα θυμόμαστε για καιρό και που ανυπομονούμε να ξανακούσουμε αυτό το Σάββατο. Και μάλιστα, με νέα βελτιωμένη εικόνα!