Στον χάρτη ενδιαφέροντος των μεγάλων διεθνών χρηματοοικονομικών παικτών, funds και operators υποδομών βάζει την Ελλάδα η Αττική Οδός. Η εκκίνηση από το ΤΑΙΠΕΔ του διαγωνισμού για τη νέα σύμβαση παραχώρησης φέρνει στην Αθήνα μεγάλα ονόματα, που είτε ξαναβάζουν την Ελλάδα στα ραντάρ τους ή έρχονται για πρώτη φορά στη χώρα, ώστε να αποκτήσουν μια πρώτη εικόνα του αυτοκινητοδρόμου που αποτελεί το «πετράδι του στέμματος» στις υποδομές της χώρας, με την προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος να εκπνέει στις 20 Απριλίου.

Κοινά σχήματα

Το ενδιαφέρον που καταγράφεται είναι ήδη μεγάλο. Οι ενδιαφερόμενοι υπερβαίνουν, όπως πληροφορείται «το Βήμα», τους 12 αυτή τη στιγμή, ενώ αναμένεται να δούμε και κοινά σχήματα με τους έλληνες παίκτες που είναι αποφασισμένοι να μπουν στη «μητέρα των μαχών» για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Η δυναμική του διαγωνισμού είχε φανεί ήδη πριν από την προκήρυξη, με την αγορά μάλιστα να προαναγγέλλει τίμημα-ρεκόρ που θα προσεγγίσει τα 2 δισ. ευρώ.

Σήμερα η Αττική Οδός θεωρείται από τους αναλυτές ένα από τα καλύτερα και πιο ελκυστικά περιουσιακά στοιχεία παγκοσμίως που βρίσκονται αυτή την περίοδο σε διαδικασία αξιοποίησης. Ο σχεδιασμός του διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ, που προβλέπει κατ’ εξοχήν υπηρεσίες διαχείρισης του αυτοκινητοδρόμου, χωρίς να περιλαμβάνει μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο, που θα εκτόξευε το ρίσκο για τους υποψήφιους επενδυτές, με αντίκτυπο βεβαίως και στο προσφερόμενο τίμημα, αποτελεί το «κλειδί» για να βρεθούν αυτά τα funds στο κατώφλι του διαγωνισμού.

Βαριά ονόματα

Μερικά από τα βαριά ονόματα που σύμφωνα με πληροφορίες εκδηλώνουν ζωηρό ενδιαφέρον είναι η ισπανική Abertis, εκ των παγκόσμιων ηγετών στη διαχείριση αυτοκινητόδρομων με διόδια που δραστηριοποιείται σε 16 χώρες στην Ευρώπη, την Αμερική και την Ασία, με έσοδα 4,8 δισ. ευρώ το 2021. Στον κύκλο ενδιαφερομένων και το αμερικανικό DIG Capital Partners.

Επίσης, η πορτογαλική Brisa, που διαχειρίζεται 1.628 χλμ. παραχωρήσεων, η γνώριμη στην ελληνική αγορά Vinci, η ιταλική Autostrade με τα 3.000 χλμ. αυτοκινητοδρόμων στο χαρτοφυλάκιό της, που ήταν η πρωτοπόρος στα ηλεκτρονικά συστήματα διοδίων διεθνώς. Στη χώρα μας είχε κατέβει στον ακυρωθέντα διαγωνισμό των ηλεκτρονικών διοδίων σε κοινοπραξία με τις Ακτωρ – Ιντρακάτ – Intrasoft.

Ελληνικοί όμιλοι

Παράλληλα, τον φάκελο της Αττικής Οδού μελετούν και συνταξιοδοτικά – ασφαλιστικά funds, όπως αυτά της PSP Roadis και της Allianz και, όπως λένε παράγοντες κοντά στη διαδικασία, αναζητούν σε πολλές περιπτώσεις εταίρους για να χτίσουν κοινοπραξίες.

Ισχυρό «παρών» ετοιμάζονται φυσικά να δώσουν και οι ελληνικοί όμιλοι μέσα από συνέργειες και συνεργασίες με ισχυρούς ξένους παίκτες. Ο Ομιλος Ελλάκτωρ από κοινού με την Avax και τη γαλλική Egis που είναι οι υφιστάμενοι παραχωρησιούχοι θεωρείται δεδομένο ότι θα διεκδικήσουν τη νέα 25ετή παραχώρηση, ισχυρή παρουσία θα έχει η ΓΕΚ Τέρνα, Intraκat και Μυτιληναίος διερευνούν τις επιλογές τους για στρατηγικές συμμαχίες ενώ ο Ομιλος Κοπελούζου αναμένεται να μετέχει σε κοινοπραξία με την αυστραλιανή Macquarie, που πρόσφατα απέκτησε το 49% του ΔΕΔΔΗΕ.

Τεχνογνωσία

Σημαντικό ζητούμενο, μέσα από τις επαφές με αυτούς τους διεθνείς επενδυτές και τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό, είναι και η εισαγωγή της τεχνογνωσίας τους στην ανάπτυξη και διαχείριση σημαντικών υποδομών. Εμπειρία που μπορεί να αξιοποιηθεί και σε άλλα περιουσιακά στοιχεία.

Η νέα παραχώρηση αφορά τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου της Αττικής Οδού, μήκους 70 χλμ., για 25 έτη. Στο αντικείμενο του διαγωνισμού περιλαμβάνονται μικρής κλίμακας κατασκευαστικά έργα και η βαριά συντήρηση του άξονα. Η λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης τον Οκτώβριο του 2024 βάζει στην πρίζα τη διαγωνιστική διαδικασία, προκειμένου να μη δημιουργηθεί «κενό» στη λειτουργία του άξονα. Στόχος είναι οι προσφορές να κατατεθούν εντός του 2022, ενώ γίνεται η απαραίτητη προετοιμασία ώστε το περιουσιακό στοιχείο να περάσει στα χέρια του επόμενου παραχωρησιούχου στα υψηλότερα δυνατά standards λειτουργίας.

Ανθεκτικότητα

Η Αττική Οδός αποτελεί τον περιφερειακό της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου της πόλης. Από το 2014 ως και το 2019 η μέση ημερήσια κυκλοφορία αυξανόταν με σταθερό ρυθμό περί το 3%-4% ετησίως, αποδεικνύοντας ότι έχει γίνει μέρος της καθημερινότητας των οδηγών αποσυμφορίζοντας κεντρικές αρτηρίες. Βεβαίως το 2020 έκανε μία βουτιά της τάξεως του 24%, επιδεικνύοντας όμως ανθεκτικότητα.