Αυξήσεις παντού – Ερχεται «βαρύς χειμώνας» για τους καταναλωτές [γράφημα]

Εκτίναξη τιμών σε καύσιμα, λογαριασμούς και στο καλάθι της νοικοκυράς

Οι πρώτες ανατιμήσεις έχουν ήδη εμφανιστεί στo καλάθι των νοικοκυριών από το καλοκαίρι και πλέον  βρίσκεται προ των πυλών ένας νέος κύκλος, με τις προοπτικές που διαμορφώνονται να δείχνουν ότι έρχεται ένας βαρύς χειμώνας για τους καταναλωτές.

Η εκτίναξη των διεθνών τιμών των πρώτων υλών και της ενέργειας σε συνδυασμό με τα αυξημένα κόστη των μεταφορών δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ που πλήττει επιχειρήσεις και νοικοκυριά.

Στελέχη του λιανεμπορίου δηλώνουν ότι οι αυξήσεις που βλέπουν ήδη οι καταναλωτές στην καθημερινότητά τους, αν και αφορούν τις ανατιμήσεις από μικρές επιχειρήσεις (βιομηχανίες και λιανεμπόριο) που είχαν εξαντλήσει εδώ και καιρό κάθε περιθώριο απορρόφησης, σύντομα θα συμπληρωθούν από εκείνες των μεγάλων αλυσίδων και επιχειρήσεων που όλο το προηγούμενο διάστημα μπορούσαν να διατηρούν σταθερές τις τιμές τους είτε γιατί είχαν στοκ, είτε γιατί τα συμβόλαια στις αγορές που είχαν κάνει τους προηγούμενους μήνες τούς έδειχναν αυτό το περιθώριο.

Πλέον τα χρονικά περιθώρια στενεύουν, όπως λένε.

Υπέρογκο κόστος

Οι αυξήσεις στην ενέργεια δημιουργούν υπέρογκο κόστος για τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων που φτάνει ακόμα και το 50%, ενώ το ίδιο συμβαίνει και για τις βιομηχανίες και βιοτεχνίες του κλάδου για τις οποίες προστίθενται και οι αυξήσεις των πρώτων υλών, τα μεταφορικά κόστη αλλά και τα είδη συσκευασίας.

Στον προθάλαμο βρίσκονται ήδη αυξήσεις τιμών σε άλευρα και αρτοσκευάσματα, δημητριακά, ζυμαρικά, έλαια, τυροκομικά αλλά και κατεψυγμένα προϊόντα και προϊόντα καφέ. Οι αυξήσεις αυτές εκτιμώνται ότι θα κυμαίνονται μεταξύ του 1% – 5%, ενώ δεν αποκλείονται και διψήφιες αυξήσεις για ορισμένα είδη που μπορεί να φτάσουν μεσοσταθμικά ακόμα και το 20% – 25%.

Στέλεχος μεγάλης αλυσίδας εξηγούσε ότι το επόμενο δίμηνο θα δούμε αυξήσεις στα ζυμαρικά, λόγω των αυξήσεων στην πρώτη ύλη, μεσοσταθμικά στο 5%, στα προϊόντα ζύμης, έως 4%, και 4% περίπου αύξηση στα προϊόντα στον καφέ, ενώ σε μεμβράνες και άλλα υλικά οικιακής συσκευασίας (σακούλες, αλουμινόχαρτο συσκευασίες αποθηκεύσεις τροφίμων) οι αυξήσεις θα φτάνουν το 6%.

Την ίδια ώρα οι καταστροφές λόγω των καιρικών συνθηκών και των πυρκαγιών πυροδοτούν και τις τιμές σε οπωροκηπευτικά ενώ ανατιμήσεις φαίνεται να έρχονται και στο ελαιόλαδο της νέας σοδειάς καθώς μέρος των δέντρων καλλιεργειών καταστράφηκαν στις τελευταίες φωτιές σε διαφορές περιοχές της χώρας.

Ο ανταγωνισμός

Το μοναδικό ανάχωμα στις επερχόμενες ανατιμήσεις εκτιμούν οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου είναι ο ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων που θα κάνει όσους μπορούν να περιορίσουν τις αυξήσεις αυτές για να διατηρήσουν τα μερίδιά τους, όμως κανείς δεν μιλά για σταθερές τιμές το επόμενο διάστημα.

Οι φορείς τις αγοράς είχαν κρούσει από τον περασμένο Μάιο το καμπανάκι προς την κυβέρνηση προβλέποντας το θερμό φθινόπωρο που ερχόταν στο μέτωπο των τιμών και υπογραμμίζοντας ότι το φαινόμενο δεν είναι προσωρινό και πως θα πρέπει άμεσα να ληφθούν μέτρα.

Το ΙΕΛΚΑ μάλιστα είχε προειδοποιήσει και καταγράψει από τις αρχές του Ιουνίου την κατάσταση επισημαίνοντας ότι μέχρι τότε οι αυξήσεις τιμών πρώτων υλών φαίνεται να είχαν απορροφηθεί από τους προμηθευτές και το λιανεμπόριο στην Ελλάδα, «αυτό όμως δεν μπορεί να θεωρηθεί ως δεδομένο για το μέλλον, εφόσον οι αυξητικές τάσεις συνεχιστούν» ανέφερε χαρακτηριστικά σε μελέτη του.

Το γεγονός ότι οι ενδείξεις δεν είναι αισιόδοξες προκύπτει και από προβλέψεις του ΔΝΤ  για τις τιμές των τροφίμων που αναφέρουν το προηγούμενο διάστημα ότι φέτος αναμένεται να αυξηθούν κατά 25%.

Παρεμβάσεις

Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο περαιτέρω παρεμβάσεων από την κυβέρνηση, αν χρειαστεί, ενώ  ο πρόεδρος του ΕΕΑ κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου πρότεινε μείωση του ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης από το 13% στο 6%, αλλά και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα και τον καφέ.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk