Το διαχρονικό επιχείρημα της Mercedes ότι η S-Class είναι το καλύτερο αυτοκίνητο στον κόσμο ανατρέπεται πλέον από την ίδια την Mercedes. Αν είχατε την ευκαιρία να διαβάσετε και τις 70 σελίδες του ενημερωτικού σημειώματος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας για τη νέα, αμιγώς ηλεκτρική, EQS θα αντιλαμβανόσασταν ότι μετά τις 15 Απριλίου, όταν πραγματοποιήθηκε η παγκόσμια διαδικτυακή πρεμιέρα της, ο κόσμος άλλαξε.

Στο μεγάλο λεξικό της αυτοκίνησης οι φωτογραφίες που βρίσκονται δίπλα στις λέξεις πολυτέλεια, τεχνολογία, βιώσιμη κινητικότητα και συνδεσιμότητα απεικονίζουν την πρώτη ναυαρχίδα του brand Mercedes EQ, ένα αυτοκίνητο με τον καλύτερο αεροδυναμικό συντελεστή παγκοσμίως (το μέγεθος 0.20 είναι υπεράνω κριτικής για όχημα μαζικής παραγωγής) και την μεγαλύτερη αυτονομία κίνησης αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, η οποία προσεγγίζει τα 770 χλμ. με μια φόρτιση.

Συνοπτικά η EQS είναι η αποστομωτική απάντηση στην κριτική που δέχθηκε η Mercedes για την καθυστερημένη εμφάνιση του ηλεκτρικού ισοδύναμου της S-Class, το απόσταγμα της υπεραιωνόβιας νοοτροπίας υπεροχής που χαρακτηρίζει το περιβάλλον της Στουτγκάρδης και φωλιάζει στο εμβληματικό «Factory 56», το εργοστάσιο του Sindelfingen όπου S-Class και EQS θα κατασκευάζονται παράλληλα, διεκδικώντας η μία τα πρωτεία της άλλης ανάλογα με την ζήτηση που θα προκύπτει.

Πρωτιές παντού

Η EQS είναι η πρώτη Mercedes που βασίζεται στη νέα ειδική αρχιτεκτονική/πλατφόρμα EVA για ηλεκτρικά οχήματα μεγάλου μεγέθους, την ίδια στην οποία θα βασιστούν και τα επίσης αμιγώς ηλεκτρικά EQS SUV, EQE και EQE SUV με κοινά, μεταξύ άλλων, χαρακτηριστικά την αερανάρτηση και το σύστημα τετραδιεύθυνσης το οποίο επιτρέπει στους πίσω τροχούς της EQS να στρίβουν κατά 4,5 μοίρες.

Εντυπωσιακή από αισθητικής άποψης είναι η σχεδόν ταυτόσημη σχεδίαση του μοντέλου παραγωγής με την πρωτότυπη EQS Vision του 2019, στοιχείο που αποδεικνύει ότι η Mercedes είναι εδώ και καιρό έτοιμη να βγάλει στην αγορά τα μοντέλα του brand EQ αλλά μετέθετε χρονικά το λανσάρισμά τους λόγω του συνωστισμού νέων αυτοκινήτων στη γκάμα της, του μετασχηματισμού των γραμμών παραγωγής και της διαθεσιμότητας μπαταριών.

Ασχέτως αυτών πάντως, το οπτικό αποτέλεσμα είναι όσο πρωτότυπο «απαιτεί» η συγκεκριμένη τεχνολογία σε ένα αμάξωμα από αλουμίνιο με πολλές ιδιαιτερότητες πέραν ασφαλώς των διαστάσεων. Παρατηρήστε για παράδειγμα το μπροστινό καπό  που ως ένα κομμάτι καταλήγει στους θόλους των τροχών αποτελώντας τμήμα τους ενώ δεν ανοίγει παρά μόνο για λόγους τακτικής συντήρησης στο σημείο service και όχι από τον οδηγό. Ο τελευταίος μπορεί μόνο να γεμίσει με υγρό για τον καθαρισμό του παρμπρίζ το ειδικό δοχείο μέσω της pop-up θυρίδας που βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του αυτοκινήτου, χαμηλά μπροστά από τον εξωτερικό καθρέφτη. Η μάσκα της EQS είναι κλειστή, καθώς δεν υφίσταται ανάγκη ψύξης του κινητήρα, ώστε να επωφεληθεί τα μέγιστα στον τομέα της αεροδυναμικής ενώ οι διαστάσεις των τροχών με τα ειδικά ελαστικά ξεκινούν από τις 19 και φτάνουν έως τις 22 ίντσες.

Αναδυόμενη λογική έχουν και οι λαβές των θυρών ακολουθώντας το πρότυπο της νέας S-Class και στην απουσία πλαισίου από τα παράθυρα ενώ η εξασφάλιση αποθηκευτικού χώρου κάτω από το μπροστινό καπό κρίθηκε περιττή καθώς οι εξωτερικές διαστάσεις (μήκος 5,216, πλάτος 1,926, ύψος 1,512 μέτρα) και το μεταξόνιο των 3,210 μέτρων (μεγαλύτερο κατά σχεδόν 11 εκατοστά από αυτό της S-Class) εξασφαλίζουν χώρο αποσκευών 610 λίτρων (60 περισσότερα από την S-Class).

Στον θάλαμο επιβατών κυριαρχεί η πρωτοεμφανιζόμενη -και προαιρετική- Hyperscreen επιφάνεια υπερ-υψηλής ευκρίνειας η οποία καταλαμβάνει όλο το ταμπλό και φιλοξενεί τρεις ξεχωριστές οθόνες -την αριστερή για τον πίνακα οργάνων, την κεντρική το  σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας και αυτή στην δεξιά πλευρά για τον συνοδηγό. Η δυνατότητα μικτού χειρισμού -με φωνητικές εντολές και αφή- της τελευταίας γενιάς του συστήματος Mercedes-Benz User Experience (MBUX) είναι αυτονόητη αλλά αυτή την φορά συνδυάζεται με τις ΟΤA (Over The Air) αναβαθμίσεις λογισμικού, την αγορά νέων ψηφιακών υπηρεσιών και την ενεργοποίηση λειτουργιών στο αυτοκίνητο όπως για παράδειγμα η αύξηση της γωνίας στρέψης των πίσω τροχών ώστε να μειωθεί ακόμα περισσότερο ο κύκλος στροφής του θηριώδους αμαξώματος. Οι επιβάτες στα πίσω καθίσματα έχουν αυτόνομη πρόσβαση στο σύστημα ψυχαγωγίας μέσω οθονών 11,6 ιντσών.

Το κυρίαρχο μέγεθος

Μπορεί τα αναρίθμητα χαρακτηριστικά εξοπλισμού και πολυτέλειας να δικαιώνουν τον λόγο ύπαρξης της EQS καθιστώντάς την, σήμερα, πρωταθλήτρια ανάμεσα στα luxury / hyper luxury μοντέλα, ωστόσο το καθοριστικό στοιχείο που της χαρίζει μια ακόμη επίζηλη πρωτιά είναι εκείνο που αφορά την αυτονομία της.

Με μπαταρία ιόντων λιθίου ωφέλιμης χωρητικότητας 107,8 kWh -μέγεθος που υπερβαίνει κατά 26% αυτό της μπαταρίας της EQC- η EQS μπορεί να καλύψει τουλάχιστον 770 χλμ. με μια φόρτιση, απόσταση που υπό προϋποθέσεις μπορεί να αυξηθεί ανάλογα με την συνέπεια του οδηγού στην χρήση του συστήματος ανάκτησης ενέργειας και την εκμετάλλευση των λειτουργιών του συστήματος πλοήγησης που σχεδιάζει την βέλτιστη από πλευράς ενεργειακής απόδοσης διαδρομή προς τον επιλεγμένο προορισμό. Η φόρτιση έως το 80% της χωρητικότητάς της σε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος DC έως 200 kW απαιτεί 31 λεπτά ενώ η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη διαχείριση της διαδικασίας και οι έξυπνες λειτουργίες όπως το «Eco charge» μπορούν να παρατείνουν την διάρκεια ζωής της μπαταρίας.

Διαθέσιμη θα είναι επίσης και μια μικρότερη μπαταρία 90kWh για την επίτευξη χαμηλότερης τιμής πώλησης. Στην βασική έκδοση EQS 450+ η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς μέσω ασύγχρονου ηλεκτροκινητήρα 245 kW τοποθετημένου στον πίσω άξονα με απόδοση 329 ίππους οι οποίοι παρά το βάρος των 2.485 κιλών εξασφαλίζουν επιτάχυνση από στάση σε 6,2 δευτερόλεπτα. Η ισχυρότερη και τετρακίνητη EQS 580 4MATIC με δύο ηλεκτροκινητήρες 385 kW απόδοσης 517 ίππων έχει βάρος 2.585 κιλά και ολοκληρώνει την διαδικασία «0-100 χλμ./ώρα» σε 4,3΄΄ ενώ κοινή και για τα δύο αυτοκίνητα είναι η ηλεκτρονικά περιοριζόμενη μέγιστη ταχύτητα των 210 χλμ./ώρα.

Στο άμεσο μέλλον μια νέα ισχυρότερη έκδοση της EQS με την υπογραφή της AMG θα αποδίδει περισσότερους από 700 ίππους, αξιοποιώντας το δίδυμο των ηλεκτροκινητήρων της EQS 580 4MATIC, ενώ ανεξαρτήτως έκδοσης θα διατίθεται σύστημα Αυτόνομης Οδήγησης Επιπέδου 3 -με άδεια νόμιμης χρήσης αρχικά μόνο στη Γερμανία- το οποίο επιτρέπει στον οδηγό να ασχολείται με δευτερεύοντα πράγματα και όχι με την οδήγηση, σε ταχύτητες κίνησης έως 60 χλμ./ώρα.