Το νούμερο θα ακουστεί απίθανο – και είναι μάλλον αδύνατον να ισχύσει -, όμως είναι αλήθεια: περισσότερες από… 180 ταινίες βρίσκονται αυτή τη στιγμή, τουλάχιστον στα χαρτιά, στον προγραμματισμό των εταιρειών κινηματογραφικής εκμετάλλευσης για τους προσεχείς μήνες. Λέγοντας προσεχείς μήνες, αναφερόμαστε φυσικά στους μήνες του εφετινού καλοκαιριού, κατά τη διάρκεια του οποίου θα λειτουργήσουν τα θερινά σινεμά.

Ουκ εν τω πολλώ το ευ λες από τη μια πλευρά, θα πει κανείς για τον υπερβολικά μεγάλο αριθμό ταινιών. Από την άλλη όμως, είναι προφανές ότι αυτό το υπερβολικό νούμερο προέρχεται από μια μεγάλη ανάγκη: την ανάγκη του κόσμου να βγει έξω από το σπίτι του και να διασκεδάσει, με όποιον τρόπο μπορεί και θέλει, ύστερα από τον βαρύ, πολύμηνο εγκλεισμό λόγω κορωνοϊού.

Ποικιλία στην προσφορά

«Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι μετά την άρση του lockdown ο κόσμος θα επανέλθει στις κανονικές του συνήθειες σε υπερθετικό βαθμό, άρα θα δούμε γεμάτες αίθουσες» ανέφερε στο «Βήμα» ο κ. Γιάννης Καλφακάκος, γενικός διευθυντής της ισχυρότατης Tanweer Group, εταιρείας που ασχολείται και με την παραγωγή ελληνικών ταινιών, όπως η προπέρσινη, τεράστια επιτυχία «Ευτυχία» του Αγγελου Φραντζή. Και το γεγονός ότι το καλοκαιρινό μενού περιλαμβάνει ταινίες που θα καλύψουν όλα τα γούστα – από blockbusters και μεγάλα franchise, μέχρι πολλές παιδικές ταινίες, ταινίες των Οσκαρ, ελληνικούς τίτλους, ευρωπαϊκούς κ.ο.κ. – «θα είναι η χαρά της αίθουσας και ο πονοκέφαλος των εταιρειών διανομής» είπε χαρακτηριστικά και με αισιοδοξία ο διανομέας.

Η ποσότητα των ταινιών του καλοκαιριού είναι φυσικά απόρροια της «χαμένης χειμερινής περιόδου» επισημαίνει ο κ. Ανδρέας Κονταράκης, διανομέας (Weird wave) αλλά και αιθουσάρχης. «Ολες οι εταιρείες διανομής έχουν μεγάλο αριθμό ταινιών για να κυκλοφορήσουν, οπότε μάλλον θα έχουμε όντως ένα πρωτόγνωρο ρεκόρ στον αριθμό των ταινιών που θα διανεμηθούν». Και όσο για το κοινό, «περιμένει με λαχτάρα το ποπ κορν και την κρύα μπίρα».

Τα πεσμένα νούμερα

«Τo 2020 η κινηματογραφική αγορά στην Ελλάδα πραγματοποίησε μόλις 3.152.000 εισιτήρια έναντι 9.566.000 το 2019» θα πει στο «Βήμα» η κυρία Ειρήνη Σουγανίδου, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του κινηματογραφικού κολοσσού Feelgood Entertainment AE. «Το 2021, με τα σινεμά κλειστά μέχρι σήμερα, δεν πιστεύω ότι θα κοπούν πάνω από 4.000.000 εισιτήρια και τα μεγέθη αυτά καταδεικνύουν το τεράστιο πλήγμα που έχουν δεχτεί οι αιθουσάρχες και οι διανομείς λόγω της πανδημίας, έχοντας άμεση ανάγκη κρατικής επιδότησης για να επιβιώσουν».

Παρά το γεγονός ότι μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές δεν είχε γίνει κάποια επίσημη ανακοίνωση για το πότε θα ανοίξουν οι κινηματογράφοι, η κυρία Σουγανίδου θεωρεί ότι από τον Μάιο και σε κάθε περίπτωση το αργότερο αρχές Ιουνίου «θα έχουμε πάλι τη χαρά να ξαναδούμε όλοι ταινίες στη μεγάλη οθόνη».

Λαμβάνοντας δε υπόψη τις πολύ αξιόλογες και εμπορικές ταινίες που έχουμε προγραμματίσει από το καλοκαίρι και μετά και κυρίως το γεγονός ότι ο εγκλεισμός του κοινού και ιδιαίτερα των νέων λόγω του lockdown έχει γίνει πλέον ασφυκτικός, η εκτίμησή μου είναι ότι το κοινό, και ειδικά η νεολαία, θα ξεχυθεί στους κινηματογράφους, έχοντας απαυδήσει από την κατανάλωση ταινιών στο σπίτι».

Η δύναμη του καλοκαιριού

Προβληματισμένος αλλά συγχρόνως αισιόδοξος ακούγεται και ο κ. Αλκης Γούναρης, πρόσωπο σχετικά νέο στον χώρο της κινηματογραφικής διανομής (Summer classics με ειδικότητα στις επανεκδόσεις) αλλά και της αίθουσας.

«Ζούμε πρωτόγνωρες συνθήκες, με την οικονομία να δοκιμάζεται σε παγκόσμιο επίπεδο και τις κινηματογραφικές αίθουσες να περνούν μία από τις χειρότερες κρίσεις στην ιστορία τους, ίσως τη χειρότερη» είπε χαρακτηριστικά. «Γιατί δεν υπήρξε ποτέ εποχή που οι καταναλωτικές και ψυχαγωγικές συνήθειες των ανθρώπων άλλαξαν τόσο ριζικά και τόσο βίαια».

«Από την άλλη πλευρά, μιλάμε για το ελληνικό καλοκαίρι. Δεν υπάρχει κάτι πιο αισιόδοξο να σκεφτεί κανείς. Εμείς στα θερινά σινεμά έχουμε την τύχη να βρισκόμαστε μέσα σε αυτή τη συνθήκη αισιοδοξίας ως αναπόσπαστο κομμάτι του ελληνικού καλοκαιριού. Και αυτό μάλλον θα επιτρέψει τελικά, ακόμα και με σοβαρές ζημιές, την επιβίωση του κλάδου μας».

Φυσικά, ο κ. Γούναρης είναι ρεαλιστής. Χαρακτηρίζει «δύσκολους» τους καλοκαιρινούς μήνες που θα ακολουθήσουν. Ξέρει ότι ένα μεγάλο μέρος του κόσμου έχει μειωμένες αντοχές στα μέτρα, ξέρει ότι οι εργαζόμενοι και οι επιχειρηματίες στον τουρισμό και στο θέαμα έχουν αυξημένες ευθύνες και πρέπει να κάνουν αψεγάδιαστα και με ασφάλεια τη δουλειά τους. Και ξέρει ότι ενώ τα θερινά σινεμά αποτελούν μία από τις ασφαλέστερες διεξόδους ψυχαγωγίας, σίγουρα χρειάζονται κάποιες προσαρμογές στη λειτουργία. Οπως: κατάλληλη χωροταξική διαμόρφωση καθισμάτων, ηλεκτρονικές ανέπαφες συναλλαγές, σχολαστική απολύμανση, διευθέτηση της ροής του κοινού για να μην υπάρχει συγχρωτισμός. «Ολα αυτά βέβαια, όπως καταλαβαίνει κανείς, αυξάνουν σχεδόν απαγορευτικά το λειτουργικό κόστος. Ομως δεν υπάρχει άλλη λύση» καταλήγει.

Ραντεβού (;) τον Σεπτέμβρη

Εξίσου αισιόδοξος ακούγεται και ο κ. Ζήνος Παναγιωτίδης της Rosebud21, από τους εμπειρότερους έλληνες κινηματογραφικούς διανομείς. «Ολος ο κινηματογραφικός κόσμος περιμένει την επόμενη μέρα. Η καλοκαιρινή σεζόν είναι προ των πυλών και ελπίζουμε η πολιτεία να καταλάβει ότι η θερινή αίθουσα, όπως απέδειξε πέρυσι, είναι ασφαλέστατη με τα υγειονομικά μέτρα να τηρούνται με σχολαστική ακρίβεια».

Ωστόσο, ο κ. Παναγιωτίδης εκτός από το αύριο, ελπίζει και για το μεθαύριο: «Φυσικά όλοι περιμένουμε σύντομα και το άνοιγμα των πολυκινηματογράφων και από Σεπτέμβριο των χειμερινών. Γιατί όσο και να ακούγεται ότι η καραντίνα άλλαξε τις κινηματογραφικές συνήθειες σε ένα μέρος του κοινού, η μεγάλη οθόνη, που εδώ και 50 χρόνια δέχεται συνεχή χτυπήματα από τη διασκέδαση του καναπέ, είναι μια μαγεία που δεν θα ξεπεραστεί ποτέ. Το σινεμά είναι ένας έρωτας που από γενιά σε γενιά είναι και θα είναι πάντα ζωντανός».