Εντολές για την αφαίρεση των εμπορευματοκιβωτίων του τεράστιου φορτηγού πλοίου «Ever Given» για να μπορέσει να επιτευχθεί η διαδικασία της αποκόλλησής του από τη Διώρυγα του Σουέζ, έδωσε ο αιγύπτιος πρόεδρος ‘Αμπντελ Φατάχ Αλ Σίσι, όπως μεταδίδει το «Αλ Αραμπίγια» επικαλούμενο δηλώσεις του προέδρου της Αρχής Διώρυγας του Σουέζ Οσάμα Ραμπία.

Το πλοίο βρίσκεται προσαραγμένο από την Τρίτη 23 Μαρτίου και για έκτη μέρα στο 151ο χιλιόμετρο της Διώρυγας του Σουέζ, έχοντας παραλύσει τη θαλάσσια δίοδο και αφήνοντας 321 πλοία εγκλωβισμένα.

Οι αρχές προσπαθούν να απεγκλωβίσουν το πλοίο με αφαίρεση άμμου και με τη βοήθεια ρυμουλκών, αλλά χωρίς μέχρι τώρα αποτέλεσμα.

Την ίδια ώρα η πλημμυρίδα που αναμένεται το βράδυ να εκτιμάται ότι μπορεί να διευκολύνει το εγχείρημα.

Πάντως η  αιγυπτιακή αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) ανακοίνωσε σήμερα ότι η επιχείρηση αποκόλλησης, θα συνεχιστεί ανάλογα με τις πλημμυρίδες και τους ανέμους.

Οι βυθοκόροι που επιχειρούν να αποκολλήσουν το πλοίο, έχουν καταφέρει μέχρι στιγμής να απομακρύνουν 27.000 κυβικά μέτρα άμμου γύρω από το πλοίο ώστε να επιτευχθεί βάθος 18 μέτρων, αναφέρει η Αρχή σε ανακοίνωσή της.

Το σκάφος με βάρος άνω των 220.000 τόνων και μήκος 400 μέτρων έχει προσαράξει από την Τρίτη στο νότιο τμήμα της Διώρυγας, κοντά στην πόλη του Σουέζ, παρεμποδίζοντας την κίνηση στον κανάλι, που συγκεντρώνει πάνω από το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.

Σε τηλεφωνική του συνέντευξη με αιγυπτιακό τηλεοπτικό σταθμό χθες βράδυ, ο ναύαρχος Οσάμα Ράμπι, πρόεδρος της αιγυπτιακής αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, δήλωσε ότι το σκάφος μετακινήθηκε «κατά 30 μοίρες προς τα δεξιά και τα αριστερά» για πρώτη φορά.

«Αυτό είναι καλή ένδειξη», σύμφωνα με τον ίδιο, για την εξέλιξη των προσπαθειών αποκόλλησης του σκάφους.

Ο ίδιος τόνισε πάντως ότι «είναι δύσκολο να προσδιοριστεί το πότε θα επιλυθεί το πρόβλημα με το φορτηγό πλοίο που μπλοκάρει τη διέλευση των πλοίων».


Σύμφωνα με την ολλανδική εταιρεία που ασχολείται με την αποκόλληση του σκάφους, το γιγάντιο πλοίο ίσως αποκολληθεί έως τις αρχές της επόμενης εβδομάδας χάρη στον συνδυασμό της χρήσης μεγαλύτερων ρυμουλκών, των εργασιών βυθοκόρησης και της πλημμυρίδας.

Αισθητές οι πρώτες επιπτώσεις

Το σκάφος με βάρος άνω των 220.000 τόνων και μήκος 400 μέτρων έχει προσαράξει από την Τρίτη στο νότιο τμήμα της Διώρυγας, κοντά στην πόλη του Σουέζ, παρεμποδίζοντας την κίνηση στον κανάλι, που συγκεντρώνει πάνω από το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.

Κατά συνέπεια, πάνω από 300 σκάφη έχουν συγκεντρωθεί στις δύο άκρες του καναλιού, που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, δήλωσε χθες ο Ράμπι.

Κάθε ημέρα αποκλεισμού προκαλεί σημαντικές καθυστερήσεις και κόστος για τους παράγοντες του κλάδου, ενώ γίνονται αισθητές οι πρώτες απτές επιπτώσεις: η Συρία είπε χθες ότι ξεκίνησε να επιβάλει δελτίο στη διανομή καυσίμων, λόγω καθυστέρησης στην παράδοση ενός φορτίου πετρελαίου.

Οικονομικές ζημιές

Οι αρχές της Διώρυγας από την πλευρά τους έχουν επισημάνει ότι η Αίγυπτος χάνει από 12 έως 14 εκατ. δολάρια για κάθε ημέρα αποκλεισμού, ενώ η ναυτιλιακή έκδοση Lloyd’s List εκτιμά, σύμφωνα με το ΑΠΕ, ότι το σκάφος μπλοκάρει κάθε ημέρα εμπορεύματα η αξία των οποίων αντιστοιχεί περίπου σε 8,1 δισεκ. ευρώ.

Ιστοσελίδες που παρακολουθούν τη ναυσιπλοΐα, όπως η Vesselfinder ή η Marine Traffic, έδειχναν σήμερα δεκάδες πλοία που περίμεναν στον Κόλπο του Σουέζ, στην περιοχή αναμονής στο μέσο του καναλιού, ή στην είσοδό του στη Μεσόγειο κοντά στο Πορτ-Σαΐντ.

Το plan b

Εκτός των ρυμουλκών, χρησιμοποιούνται βυθοκόροι για να απομακρυνθεί η άμμος στην οποία έχει κολλήσει το σκάφος.

Ο επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, Οσάμα Ραμπία, εκτίμησε πως δεν είναι απαραίτητο να αφαιρεθούν κάποια από τα 18.300 εμπορευματοκιβώτια για να ελαφρύνει το φορτίο του πλοίου, ωστόσο οι ισχυρές παλίρροιες και οι άνεμοι περιπλέκουν τις προσπάθειες για την απελευθέρωσή του.

Εάν μετά το σκάψιμο της άμμου και το τράβηγμα του πλοίου με ρυμουλκά δεν γίνει κατορθωτό να μετακινηθεί το πλοίο, τα συνεργεία που επιχειρούν ενδέχεται  τελικά, να χρειαστεί να αφαιρέσουν ορισμένα εμπορευματοκιβώτια. Η μεταφορά του φορτίου του πλοίου σε άλλο σκάφος ή στην όχθη του καναλιού θα συνεπαγόταν μεταφορά ειδικού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένου ενός γερανού που θα χρειαζόταν να εκτείνεται σε ύψος άνω των 60 μέτρων.

«Ανθρώπινο λάθος»

Όσο για τα αίτια του περιστατικού, ο Ράμπι, που μίλησε για πρώτη φορά σε συνέντευξη Τύπου χθες, έκανε λόγο για πιθανό «ανθρώπινο λάθος». Σύμφωνα με τον ίδιο, οι καιρικές συνθήκες που αναφέρθηκαν αρχικά δεν είναι η μοναδική αιτία για την προσάραξη του πλοίου.

«Εάν το 400 μέτρων μήκους και 59 μέτρων πλάτους πλοίο περνούσε από το νέο Κανάλι δε θα υπήρχε ατύχημα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ραμπία, επισημαίνοντας παράλληλα ότι ναι μεν στο πρόβλημα συνέβαλε η αμμοθύελλα αλλά μίλησε και για ένα πιθανό «τεχνικό πρόβλημα» ή «τεχνικό λάθος».

Γι’ αυτό, όπως τόνισε, συνεχίζονται όλες οι προσπάθειες αποκόλλησης του πλοίου αλλά την ίδια στιγμή ξεκινάει και έρευνα για τα αίτια.

Άλλωστε, όπως επεσήμανε πριν από το “Ever Given” είχαν περάσει άλλα δώδεκα πλοία χωρίς να υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα.

«Ο καιρός ήταν ένας λόγος, αλλά ίσως υπήρχε τεχνικό σφάλμα ή ανθρώπινο λάθος» είπε, προσθέτοντας ότι η έρευνα συνεχίζεται.

Πώς «κόλλησε» το πλοίο

Αξιοποιώντας την τεχνολογία δορυφορικού εντοπισμού θέσης πλοίων, ένα βίντεο του Vessel Finder προσομοιώνει την πορεία του «MV Ever Given».

Οι δημιουργοί του βίντεο χρησιμοποίησαν το στίγμα από τον πομπό του τεράστιου φορτηγού πλοίου μέσα στη Διώρυγα του Σουέζ μέχρι τη στιγμή που ο καπετάνιος χάνει τον έλεγχο λόγω ισχυρών ανέμων και το μήκους 400 μ. σκάφος φρακάρει στην Διώρυγα του Σουέζ προκαλώντας «έμφραγμα» σε μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες εμπορικές αρτηρίες του πλανήτη.

Ανάλογο βίντεο που καταγράφει τα τελευταία 90 λεπτά της πορείας του πλοίου στη διώρυγα του Σουέζ δημιούργησε και η FleetMon βάσει των δεδομένων AIS από τη θέση του.

Η Ελλάδα έτοιμη να βοηθήσει

Η Ελλάδα, ως ένα κατεξοχήν ναυτικό έθνος με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην αξία της ελεύθερης και ανεμπόδιστης ναυσιπλοΐας σε παγκόσμιο επίπεδο και για τον λόγο αυτό κινητοποιήθηκε άμεσα αναφορικά με το μείζον ζήτημα που έχει προκύψει με τη διακοπή της λειτουργίας της Διώρυγας του Σουέζ μετά την προσάραξη του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given», αναφέρουν σε κοινή ανακοίνωση τα υπουργεία Εξωτερικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Ειδικότερα, γίνεται γνωστό πως το υπουργείο Εξωτερικών σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και την Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών και Αντιρρυπαντικών Σκαφών ενημέρωσαν, μέσω του υπουργείου Εξωτερικών, τη Διοίκηση της Διώρυγας του Σουέζ ότι η Ελλάδα είναι καθόλα έτοιμη να παράσχει κάθε δυνατή βοήθεια και συνδρομή προς τη φίλη χώρα Αίγυπτο για την αποκατάσταση της ναυσιπλοΐας, τόσο σε επίπεδο ρυμούλκησης του πλοίου «Ever Given» όσο και σε επίπεδο εργασιών βυθοκόρησης.

Σε κάθε περίπτωση, υπογραμμίζεται, η ελληνική πλευρά παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις ευελπιστώντας ότι πολύ σύντομα η Διώρυγα του Σουέζ θα είναι και πάλι διαθέσιμη στην διεθνή ναυσιπλοΐα.

Το «ευχαριστώ» της Αιγύπτου

Ιδιαίτερες ευχαριστίες προς τις ΗΠΑ, την Κίνα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Ελλάδα εξέφρασε η Αίγυπτος για τη στήριξη που προσφέρθηκαν να δώσουν.

Τις ευχαριστίες μετέφερε ο πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ Οσάμα Ραμπία και παράλληλα τόνισε ότι το θέμα παρακολουθεί από πολύ κοντά ο Αιγύπτιος πρόεδρος ‘Αμπντελ Φατάχ Αλ Σίσι. Επεσήμανε ότι η προσάραξη του πλοίου έγινε στο 151ο χιλιόμετρο της Παλαιάς Διώρυγας του Σουέζ και όχι στο νέο Κανάλι της Διώρυγας, που εγκαινιάστηκε τον Αύγουστο του 2015.