Πώς είναι πραγματικά να είστε «καπετάνιος» σε ένα από τα μεγαλύτερα πλοία στον κόσμο, σαν αυτά που διασχίζουν σε καθημερινή βάση τη Διώρυγα του Σουέζ;

Πολλοί αναρωτιούνται πώς ο καπετάνιος του «Ever Given» κατάφερε να «κολλήσει» το πλοίο πάνω στην άμμο και πώς είναι δυνατόν οι άνεμοι να παρέσυραν ένα τόσο μεγάλο πλοίο με τόσο βαρύ φορτίο. Ωστόσο, ο διάπλους ενός τόσο στενού περάσματος, όπως η Διώρυγα του Σουέζ, δεν είναι εύκολη υπόθεση και εκεί πραγματικά φαίνεται ο… καλός ο καπετάνιος!

Στο αυτοκίνητο ή στη μηχανή όταν δούμε κάτι μπροστά μας, η κίνηση είναι αυτόματη για τους περισσότερους οδηγούς: πατάμε τέρμα το φρένο και πιάνουμε καλά το τιμόνι, για να μη μας φύγει. Οι πιο έμπειροι οδηγοί ίσως βάλουνε και χειρόφρενο.

Τι συμβαίνει όμως όταν το «όχημα» σας έχει μέγεθος μιας μικρής πόλης και δεν έχει φρένα;

Αυτή είναι η πραγματικότητα που αντιμετωπίζει ο καπετάνιος του «Ever Given», όπως και των υπόλοιπων φορτηγών πλοίων και κρουαζιερόπλοιων, που διασχίζουν τις θάλασσες του κόσμου.

Δεν είναι εύκολη υπόθεση να κάνεις μανούβρες με ένα πλοίο που έχει τόσο μήκος όσο το Empire State Building έχει ύψος.

To «Ever Given» κόλλησε στην άμμο, ενώ στην περιοχή της Διώρυγας του Σουέζ έπνεαν άνεμοι 40 κόμβων και η ορατότητα ήταν χαμηλή λόγω αμμοθύελλας.

Εκατοντάδες πλοία έχουν παγιδευτεί από πίσω του και περιμένουν στην «ουρά». Μάλιστα, σε κανονικές περιόδους – και όχι τώρα που έχουμε πανδημία – περίπου 106 εμπορικά πλοία διασχίζουν τη Διώρυγα του Σουεζ την ημέρα. Πώς λοιπόν δεν έχει συμβεί αντίστοιχο ατύχημα ξανά;

Το CNN, σε συνεργασία με ειδικούς, δημιούργησε έναν ειδικό προσομοιωτή. Δείτε το ουσιαστικά σαν ένα παιχνίδι που σας βάζει στη θέση του καπετάνιου ενός πλοίου.

  • Μπορείτε να δοκιμάσετε το παιχνίδι πατώντας εδώ.

Ο καπετάνιος Yash Gupta οδηγεί φορτηγά πλοία εδώ και 20 χρόνια. Περιγράφει ότι η ζωή στη θάλασσα είναι συνήθως χαλαρή υπό κανονικές συνθήκες, αλλά σε μια στιγμή μπορεί να γίνει απρόβλεπτη και ενδιαφέρουσα.

«Τη μια μέρα μπορεί να δεις ότι το νερό είναι ήσυχο και το πλοίο δεν κουνιέται ρούπι. Την επόμενη, μπορεί να ξυπνήσεις εν μέσω καταιγίδας με κύματα ύψους πέντε με οχτώ μέτρα. Ποτέ δεν ξέρεις».

Το βασικό στοιχείο είναι να υπάρχει σχέδιο. Εν πλω, ο καπετάνιος έχει υπό τις διαταγές του τουλάχιστον 20 με 25 άτομα. Μαζί με την ομάδα πλοήγησης, καθορίζουν τη διαδρομή, λαμβάνοντας υπόψη παράμετρους όπως οι καιρικές συνθήκες και τα ρεύματα του νερού.

Ειδικά ο αέρας είναι καθοριστικός παράγοντας, καθώς τα φορτηγά πλοία με τα κοντέινερ το ένα πάνω στο άλλο αποκτούν δυσθεώρητο ύψος – και έτσι ανεβαίνει και το κέντρο βάρους τους.

Πόσο γρήγορα μπορεί να σταματήσει ένα φορτηγό πλοίο;

Ένα φορτωμένο φορτηγό πλοίο χρειάζεται 1,8 μίλια – περίπου 14 με 16 λεπτά – για να έρθει από τη μεγίστη ταχύτητα στο στοπ.

To πηδάλιο διαφέρει από πλοίο σε πλοίο: είτε υπάρχουν κουμπιά, είτε ένα καντράν σαν αυτό του ρολογιού είτε μοχλοί.

Κατά τον διάπλου της Διώρυγας του Σουέζ, τα πλοία ταξιδεύουν σε κομβόι και πρέπει να πλέουν λίγο πολύ με την ίδια ταχύτητα. Χρειάζονται 12 με 16 ώρες για τον διάπλου του καναλιού αυτού.

«Δεν γίνεται να αυξήσεις ταχύτητα, γιατί έτσι κινδυνεύεις να συγκρουστείς με τον μπροστινό σου», αναφέρει ο καπετάνιος Gupta.

Φυσικά, τα ίδια ισχύουν λίγο πολύ και για τα κρουαζιερόπλοια.

«Ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους στο Σουέζ είναι οι αμμοθύελλες που συμβαίνουν πολύ γρήγορα και χωρίς καμία προειδοποίηση», σχολιάζει ο καπετάνιος David Bathgate, που εργάζεται σε κρουαζιερόπλοιο.

Τα πλοία που ετοιμάζονται να διασχίσουν τη Διώρυγα παίρνουν σειρά για να μπουν σε κομβόι. Σταθμεύουν, λοιπόν, έξω από τη Διώρυγα και περιμένουν να πάρουν τη σειρά τους από τις αρμόδιες αρχές. Συνήθως, πάντως, τα κρουαζιερόπλοια προηγούνται.

«Ουρά» από πλοία έξω από τη Διώρυγα του Σουέζ

«Αν έχω τις μηχανές στο φουλ και τις σταματήσω, το κρουαζιερόπλοιο χρειάζεται περίπου 15 λεπτά – ή 1,75 μίλια – για να σταματήσει», λέει ο Μπάθγκεϊτ.

Υπάρχει όμως κι επείγον μηχανισμός για να σταματήσει το πλοίο. «Έτσι χρειάζεται μόνο πέντε λεπτά ή 3/4 του μιλίου για να σταματήσει. Για το μέγεθος του πλοίου είναι αξιοθαύμαστο».

Οι «πιλότοι» και η «Τροχαία» του Σουέζ

Eπίσης, πριν περάσει οποιοδήποτε πλοίο στο κανάλι, ανεβαίνει πάνω του τουλάχιστον ένας «πιλότος» από τις Αρχές της Διώρυγας του Σουέζ. Οι «πιλότοι» αυτοί ξέρουν τη Διώρυγα σαν την παλάμη του χεριού τους και ουσιαστικά αναλαμβάνουν αυτοί να καθοδηγήσουν το καράβι. Βέβαια, ο καπετάνιος παραμένει ο κύριος υπεύθυνος.

Οι «πιλότοι» του Σουέζ γνωρίζουν τέλεια την τοπογραφία, τα ρεύματα, το βάθος του νερού, το πλάτος του καναλιού και επικοινωνούν μέσω ασυρμάτου, καθοδηγώντας τους καπετάνιους. Είναι δηλαδή σαν τον πύργο ελέγχου που υπάρχει σε κάθε αεροδρόμιο.

Παράλληλα, υπάρχει και η «Τροχαία» του Σουέζ που ελέγχουν την κίνηση των πλοίων και προσέχουν να μη δημιουργηθεί… μποτιλιάρισμα. Διαθέτει δηλαδή ένα μεγάλο ραντάρ και ελέγχει τις κινήσεις όλων των πλοίων.

Υπάρχουν επίσης και ρυμουλκά πλοία που έχουν βοηθητικό ρόλο και καθοδηγούν τα μεγαλύτερα πλοία μέσα από τη Διώρυγα.