Αποτελεί κοινό τόπο ότι η πανδημία του κορωνοϊού είναι η μεγαλύτερη απειλή των τελευταίων δεκαετιών, με ανυπολόγιστες επιπτώσεις στα πεδία της δημόσιας υγείας, της κοινωνίας και της οικονομίας. Κάθε κρίση, ωστόσο, είναι ευκαιρία για αλλαγή, και αναδεικνύεται τώρα πιο έντονα από ποτέ η ευκαιρία να προετοιμαστούμε κατάλληλα για τον νέο κόσμο που έρχεται, καθώς η επόμενη μέρα και η επιστροφή σε μια νέα κανονικότητα θα το απαιτήσουν.

Οι επιχειρήσεις είχαν και έχουν σημαντικό ρόλο να διαδραματίσουν τόσο κατά την περίοδο της πανδημίας, ενώ αντίστοιχα θα έχουν και στην πορεία ανάκαμψης που θα ακολουθήσει. Για τον λόγο αυτόν, από την έναρξη της υγειονομικής κρίσης μέχρι σήμερα, στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία επιχειρήσαμε να απαντήσουμε στην πρόκληση δυναμικά, επενδύοντας στο τετράπτυχο: προσαρμοστικότητα, εξωστρέφεια, βιωσιμότητα και στήριξη του πρωτογενούς τομέα και της μεταποίησης. Αυτός ήταν ο τρόπος που επιλέξαμε να αποκτήσουμε ενεργό ρόλο στη συνολική προσπάθεια επανεκκίνησης.

Σε αυτή την πρωτόγνωρη απειλή, η διαφύλαξη της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων, αλλά και των συνεργατών μας, αποτέλεσε προτεραιότητα για εμάς. Παράλληλα, όμως, με γνώμονα τις αρχές της βιωσιμότητας, διατηρήσαμε τις υφιστάμενες συνεργασίες με θετικό αντίκτυπο για την περιφερειακή ανάπτυξη και το περιβάλλον, προχωρώντας παράλληλα σε καινούργιες, ενώ απαντήσαμε θετικά στην ύφεση και στη συρρίκνωση της εσωτερικής αγοράς, δίνοντας βαρύτητα στην ανάπτυξη εξωστρέφειας και την αναζήτηση νέων ευκαιριών επιχειρηματικής ανάπτυξης.

Παρότι το 2020 ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς για τη ζυθοποιία, τον Μάρτιο το σκηνικό άλλαξε ριζικά. Lockdown, κλειστά εστιατόρια και μπαρ και μειωμένη κίνηση στον τουρισμό, οδηγούν τον κλάδο της μπίρας σε σημαντική πτώση για το 2020.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία έμεινε πιστή στη δέσμευσή της για στήριξη της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας, διατηρώντας, σχεδόν στο ακέραιο, το επενδυτικό της σχέδιο και διασφαλίζοντας συνολικά την αλυσίδα αξίας της μπίρας στην Ελλάδα.

Σημαντικός πυλώνας ανάπτυξης παραμένουν για ακόμη μία χρονιά οι εξαγωγές, οι οποίες αυξήθηκαν φέτος σε σχέση με το 2019, αντιπροσωπεύοντας πλέον περισσότερο από το 10% του συνολικού μας τζίρου, χάρη στη διείσδυση σε νέες αγορές σε συμφωνία με τον μητρικό όμιλο της HEINEKEN. Η συνεργασία αυτή αποτελεί αναμφίβολα έμπρακτη στήριξη στις δυνατότητες της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας να παράγει προϊόντα με υψηλές προδιαγραφές ποιότητας.

Στο πλαίσιο της διεύρυνσης της επιχειρηματικής μας δραστηριότητας, προχωρήσαμε σε κινήσεις προσδοκώμενης υψηλής ανταποδοτικότητας και προστιθέμενης αξίας. Ειδικότερα, προχωρήσαμε σε συμφωνία με την Bacardi Hellas για τη διανομή των προϊόντων της στην Ελλάδα από τον Απρίλιο. Πρόκειται για μια, μοναδική στο δίκτυο της HEINEKEN, διεύρυνση χαρτοφυλακίου με οινοπνευματώδη, μέσα από την οποία αξιοποιούμε το δίκτυό μας για να φέρουμε ακόμα περισσότερες επιλογές και προϊόντα στους πελάτες μας, προσφέροντας μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία στους συνεργάτες μας μετά από μια χρονιά στην οποία αντιμετώπισαν τεράστιες δυσκολίες στη λειτουργία τους.

Παράλληλα, το σχέδιό μας για βιώσιμη ανάπτυξη παραμένει ενεργό, με δράσεις και προγράμματα που αφορούν το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα και την υπεύθυνη κατανάλωση, καθώς και το κομμάτι της στήριξης της ελληνικής πρωτογενούς παραγωγής. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του Προγράμματος Συμβολαιακής Καλλιέργειας βυνοποιήσιμου κριθαριού που υλοποιούμε εδώ και 13 χρόνια, το 2020 αποφασίσαμε να επενδύσουμε για μία ακόμα φορά δυναμικά και να απορροφήσουμε το σύνολο της παραγωγής από τους αγρότες, παρά τις σημαντικά μειωμένες ανάγκες που προέκυψαν λόγω της πανδημίας, εντατικοποιώντας, ταυτόχρονα, τις προσπάθειες συμφωνιών με αγορές του εξωτερικού για εξαγωγές βύνης κριθαριού. Πρόσφατα, μάλιστα, υπογράψαμε και τα νέα συμβόλαια με τους καλλιεργητές για τη σοδειά του 2021. Την ίδια στιγμή, ιδιαίτερη έμφαση δίνουμε σε πρωτοβουλίες Κοινωνικής Ευθύνης. Μια σημαντική δράση που μόλις ξεκινάμε, σε συνεργασία με την επιστημονική ομάδα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι η παρουσίαση μιας ολοκληρωμένης πρότασης για τη Διαχείριση Υδατικών Πόρων. Στόχος, η ανάδειξη και η αντιμετώπιση της λειψυδρίας και της κακής διαχείρισης του νερού, σε πρώτη φάση πιλοτικά στην περιφέρεια της Θεσσαλίας. Την ίδια στιγμή, προς την κατεύθυνση της υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ, μέσω συνεργασίας με την Ενωση Bartenders Ελλάδος και την ΜΚΟ Νηφάλιοι-Στην Υγειά μας, θα προχωρήσουμε στην πραγματοποίηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων σε μέλη της Ενωσης με θέμα την υπεύθυνη διάθεση αλκοόλ.

Μακροπρόθεσμα, για να διατηρήσει μια επιχείρηση το οποιοδήποτε συγκριτικό πλεονέκτημά της, θα πρέπει να παραμείνει ανθεκτική και να προσαρμόζεται με επιτυχία στις αλλαγές ενός ραγδαία μεταβαλλόμενου περιβάλλοντος. «Το μέλλον ανήκει σε αυτούς που το προετοιμάζουν», και στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία επιδιώκουμε να είμαστε ανάμεσα σε αυτούς.

Ο κ. Αλέξανδρος Δανιηλίδης είναι διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας.