Δομικές αλλαγές στον πυρήνα του ΕΣΥ για τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών Υγείας, επενδύοντας στα σύγχρονα «εργαλεία» της ψηφιακής εποχής, δρομολογούνται από το υπουργείο Υγείας που βρίσκεται σε «ανοιχτή γραμμή» με το Μαξίμου.

Το σχέδιο ριζικής αναδιοργάνωσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες είναι πολυεπίπεδο, όπως άλλωστε και οι «αδυναμίες» και οι «αγκυλώσεις» του. Και παρότι οξύμωρο, είναι γεγονός ότι η πανδημία που προκάλεσε ο SARS-CoV-2 ξεσκέπασε τα κενά, τις παραλείψεις, τα παρωχημένα συστήματα και τις ανάγκες του δημόσιου συστήματος θέτοντάς το παράλληλα σε πρώτο πλάνο.

Στο πλαίσιό αυτό η ανάπτυξη κλινών Μονάδων Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) και Αυξημένης Φροντίδας (ΜΑΦ), η αξιολόγηση και η διακυβέρνηση του ΕΣΥ με γνώμονα την ποιοτική ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των πολιτών, οι συμπράξεις με τον Ιδιωτικό Τομέα (ΣΔΙΤ) αγοράζοντας υπηρεσίες χωρίς το κράτος να παίρνει το ρίσκο μιας δαπανηρής επένδυσης, ο μετασχηματισμός της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και ο νέος υγειονομικός χάρτης αποτελούν πέντε βασικούς άξονες του σχεδίου που έχει καταρτιστεί.

Υπάρχει όμως και ένας έκτος, που επενδύει στο μέλλον της ηλεκτρονικής υγείας, δίνοντας ώθηση στην καινοτομία. Στόχος είναι η δημιουργία ενός Εθνικού Ιατρικού Φακέλου, ώστε όλες οι απαραίτητες πληροφορίες που αφορούν την κατάσταση υγείας του πολίτη (νοσηλείες, γνωματεύσεις, απεικονιστικές και εργαστηριακές εξετάσεις, συνταγογραφήσεις κ.ο.κ.) να τον «ακολουθούν».

Η αποτελεσματικότητα του σύγχρονου αυτού ψηφιακού συστήματος-«γίγαντα» θα είναι αμφίδρομη: αφενός θα καθοδηγεί και θα διευκολύνει τον ωφελούμενο στην επαφή του με το σύστημα Υγείας (π.χ. μέσω του application myHealth το κλείσιμο ραντεβού θα γίνεται ηλεκτρονικά, όπως και η πλοήγηση στο σύστημα). Παράλληλα όμως θα αποτελεί «παράθυρο» πρόσβασης στα δεδομένα του για τους θεράποντες ιατρούς ώστε να έχουν στη διάθεσή τους το πλήρες ιατρικό ιστορικό, καταργώντας τους σκονισμένους φακέλους και τις κούτες που… αραχνιάζουν αναξιοποίητοι σε σκοτεινά υπόγεια.

Εθνικός κόμβος

Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο βήμα έχει γίνει με την ενεργοποίηση του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας (ΑΗΦΥ), ενώ το επόμενο αποφασιστικό βήμα είναι να ενισχυθεί και μέσω νομοθετικών παρεμβάσεων να αποδεσμευθεί από τον Οικογενειακό Γιατρό.

Επόμενος στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας Εθνικός Κόμβος Ψηφιακής Υγείας που θα αποτελεί το «ψηφιακό σταυροδρόμι» όλων των δομών – σε αυτόν θα… συναντώνται τα πληροφοριακά συστήματα των νοσοκομείων, τα λογισμικά των ιδιωτών γιατρών, τα συστήματα των εργαστηριακών και διαγνωστικών κέντρων, ο ΕΟΠΥΥ, το κεντρικό αποθετήριο ιατρικών εικόνων κ.ο.κ. – εξοικονομώντας πόρους και χρόνο.

Η λειτουργία της πολύτιμης αυτή «τράπεζας» έχει δύο βασικές προϋποθέσεις: την κυβερνοασφάλεια και την ιδιωτικότητα των δεδομένων.

Εν μέσω πανδημίας έγινε άλλωστε σαφές ότι η χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών ήταν η μόνη ασφαλής οδός για την προσβασιμότητα των πολιτών στο σύστημα Υγείας. Τρανταχτό παράδειγμα, η ενεργοποίηση της άυλης συνταγής που βελτίωσε την καθημερινότητα των πολιτών, ειδικά των χρονίως πασχόντων, καθώς εξυπηρετούνται εξ αποστάσεως στην εποχή του αναγκαίου «cocooning».

Αντίστοιχα, καταγράφηκε ένα ακόμη ψηφιακό «άλμα» με την τηλεϊατρική και την τηλεσυμβουλευτική, ώστε να επιτευχθεί αποσυμφόρηση στα νοσοκομεία και τις μονάδες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας σε μία κρίσιμη υγειονομικά περίοδο.

Tα πλεονεκτήματα του ψηφιακού μετασχηματισμού στην Υγεία καταγράφονται ήδη σε πολλές χώρες της ΕΕ. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, αυξάνεται θεαματικά η ικανοποίηση των ασθενών (95%) από τον μετασχηματισμό μιας νοσηλευτικής μονάδας σε «έξυπνο» νοσοκομείο, μειώνεται δραματικά το κόστος (έως 70%) των υπηρεσιών υγείας εξ αποστάσεως συγκριτικά με το μέσο κόστος μια τυπικής ιατρικής συνεδρίας, ενώ βελτιώνεται κατά 23% η αντιμετώπιση ασθενών στα επείγοντα με την εφαρμογή τηλεϊατρικής.