Αυξητικές τάσεις στα επίπεδα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των ταξινομηθέντων αυτοκινήτων διαπιστώνει έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αφορούν επεξεργασμένα δεδομένα του 2018, σύμφωνα με τα οποία, οι εκπομπές CO2 έχουν αυξηθεί κατά 2 γρ./χλμ. σε 120,8 γρ./χλμ. κατά μέσο όρο έναντι του 2017, οπότε και όπως τονίζεται υπήρξε επίσης αύξηση.

«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να βελτιώσουν την αποδοτικότητα των στόλων τους και να επιταχύνουν την μετάβαση σε οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών ρύπων» σημειώνει η Κομισιόν σε σχετική ανακοίνωση που εκδόθηκε και η οποία θα μπορούσε να εκληφθεί και ως απάντηση στις πιέσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών για αναστολή των νέων αυστηρότερων προδιαγραφών για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα με αφορμή και τη νέα δεινή συγκυρία και το ασφυκτικό πλαίσιο που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού.

Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Ιανουαρίου 2020 οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποχρεούνται να υπακούσουν στο όριο των 95 γρ./χλμ. διοξειδίου του άνθρακα το οποίο ισχύει για το σύνολο των πωληθέντων.

Σε σχέση με τις «διαπιστωμένες» εκπομπές του 2018 αυτό σημαίνει ουσιαστικά ότι σε μια διετία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες καλούνται να μειώσουν τα επίπεδα CO2 των στόλων τους κατά 27%. Σε διαφορετική περίπτωση, καλούνται να καταβάλλουν τεράστια πρόστιμα τα οποία ανέρχονται σε 95 ευρώ  ανά γραμμάριο υπέρβασης κάθε πωληθέντος αυτοκινήτου, μέθοδος υπολογισμού ο οποίος σε «βιομηχανική κλίμακα» οδηγεί σε πρόστιμα δισεκατομμυρίων για τους παραβάτες.

Σε ό,τι αφορά την ερμηνεία για τις αυξητικές τάσεις των επιπέδων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων κατά το 2018, αποδίδεται στην αύξηση της απήχησης των βενζινοκίνητων οχημάτων έναντι των πιο αποδοτικών diesel, αλλά και την αλλαγή στις συνήθειες του καταναλωτικού κοινού και την στροφή του προς μεγαλύτερα, βενζινοκίνητα οχήματα όπως τα SUV τα οποία τη συγκεκριμένη χρονιά κατέγραψαν μερίδιο αγοράς 35% έναντι 29% το 2017.

Παράλληλα, όπως σημειώνει η Κομισιόν «οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα εκπροσωπούσαν μόλις το 2% της αγοράς κατά το 2018 έναντι 1,5% το 2017».

Συνολικά το μείγμα πωλήσεων καινούριων αυτοκινήτων κατά το 2018 αντιστοιχούσε σε βενζινοκίνητα σε ποσοστό 60% και σε 36% σε πετρελαιοκίνητα οχήματα. Επίσης, σύμφωνα με τα ευρήματα της έκθεσης της Κομισιόν, κατά την ίδια χρονιά αυξήθηκε για πρώτη φορά στα χρονικά και ο μέσος όρος εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα ο οποίος ανήλθε σε 157,9 γρ./χλμ.