Ενδιαφέρον να μιμηθούν την πρωτοβουλία του δήμου Θεσσαλονίκης να αγοράσει και να παραχωρήσει 50 λεωφορεία στον ΟΑΣΘ δείχνουν ήδη όμοροι δήμοι ζητώντας να ενημερωθούν για τις διαδικασίες που απαιτούνται προκειμένου να προχωρήσουν σε αντίστοιχες πρωτοβουλίες. Στόχος είναι η ενίσχυση των δρομολογίων του ΟΑΣΘ στις γειτονιές της πόλης, εντός των ορίων κάθε δήμου, δεδομένου ότι τα λεωφορεία παραμένουν το μοναδικό μαζικό μέσο μετακίνησης στη Θεσσαλονίκη. Το ενδιαφέρον και άλλων Δημάρχων έχει φουντώσει, φέρνοντας χαμόγελα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τον Οργανισμό που ενθαρρύνουν αντίστοιχα συνεργατικά σχήματα.

Σε γενικές γραμμές, ο δήμος Θεσσαλονίκης πρόκειται να προχωρήσει με ίδιους πόρους στην αγορά έως και 50 μεταχειρισμένων λεωφορείων, ηλικίας 8-10 ετών, από την πόλη της Λειψίας, τα οποία και θα παραχωρήσει προς χρήση στον ΟΑΣΘ. Ο δήμος δηλαδή διατηρεί την κυριότητα των οχημάτων. Το χρησιδάνειο προς τον ΟΑΣΘ, που διαθέτει την τεχνογνωσία και το ανθρώπινο δυναμικό για να εκτελέσει τα δρομολόγια, αλλά και για τη συντήρηση των οχημάτων, θα έχει διάρκεια ως τις 31.12.2022, ημερομηνία παύσης λειτουργίας για τον υπό εκκαθάριση Οργανισμό.

Αν και η ιδέα διαμορφώθηκε από τον περασμένο Σεπτέμβριο, κατά την επίσκεψη του Δημάρχου Θεσσαλονίκης, κ. Κώστα Ζέρβα στο Βερολίνο, η πρόταση από τον αδελφοποιημένο δήμο της Λειψίας, έφτασε πριν 5 περίπου μήνες. Περιλαμβάνει 50 λεωφορεία του ίδιου κατασκευαστή, τα οποία και θα επιθεωρήσει από κοντά στο αμέσως επόμενο διάστημα ομάδα ειδικών από τον ΟΑΣΘ και τον Δήμο Θεσσαλονίκης. Το κόστος κάθε λεωφορείου εκτιμάται περί τις 11.500 ευρώ, πρέπει όμως να συνυπολογιστούν τα ανταλλακτικά που πιθανώς τα συνοδεύουν, καθώς και τα έξοδα μεταφοράς τους.

Στο πλαίσιο των ΠΝΠ που εκδόθηκαν εν μέσω της κρίσης του κορωνοϊού, δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ στις 2 Μαΐου η εξής πρόβλεψη, που άναψε το πράσινο φως για την παραχώρηση των λεωφορείων: «Εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άμεσος κίνδυνος διασποράς κορωνοϊού COVID-19, η έλλειψη του οποίου βεβαιώνεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας, και πάντως για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει τους τέσσερις μήνες από την έναρξη ισχύος της παρούσας (1η Μαΐου), οι ΟΤΑ α’ βαθμού και οι επιχειρήσεις τους μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις προμήθειας οχημάτων, ανταλλακτικών και υπηρεσιών συντήρησης, ειδικώς για την εκτέλεση αστικού συγκοινωνιακού έργου, εκτελούμενου από τον οικείο δήμο ή την επιχείρηση».

Αυτό αφήνει ανοιχτό ένα χρονικό περιθώριο ως το τέλος Αυγούστου ώστε κι άλλοι δήμοι να προχωρήσουν τις εσωτερικές διαδικασίες που απαιτούνται.

Ο στόχος για τα 500 λεωφορεία

Η ενίσχυση και αναβάθμιση του ΟΑΣΘ αποτελεί από την πρώτη ημέρα στοίχημα της ηγεσίας του Υπουργείου, που βρήκε στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης μόλις 212 λεωφορεία. Εκπονώντας ένα σχέδιο κρίσης, έφτασε

«Μέσα σε έναν χρόνο θα μπορούμε να έχουμε 500 λεωφορεία. Ικανός αριθμός να αντιμετωπίσει τις ανάγκες της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της χώρας» ειπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής διαβεβαιώνοντας πως «δεν θα σταματήσουμε εκεί. Μέσα στον Σεπτέμβριο, θα κάνουμε τον διαγωνισμό, που θα γίνει σε τρεις φάσεις, και μέσα σε 24 μήνες θα έχουμε καινούργια λεωφορεία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα».

Ο διαγωνισμός για τα 180 λεωφορεία

Βγήκε εντωμεταξύ στον αέρα ο διαγωνισμός του ΟΑΣΘ για την προμήθεια κατ’ ελάχιστον 180 λεωφορείων, με προϋπολογισμό 16,2 εκατ. ευρώ, τα οποία θα μπορούσαν να φτάσουν και τα 450 οχήματα εκτοξεύοντας τον συνολικό προϋπολογισμό στα 55 εκατ. ευρώ. Αντικείμενο του διαγωνισμού αποτελεί η παροχή υπηρεσιών μίσθωσης ντιζελοκίνητων αρθρωτών (με ρυμουλκό) και κανονικών (διαξονικών) αστικών λεωφορείων από τον ΟΑΣΘ.

Σε πρώτη φάση, ο ΟΑΣΘ θα μισθώσει 180 λεωφορεία, κατηγορίας euro 5. Το 50% των οχημάτων που θα μισθωθούν θα πρέπει να παραδοθούν εντός 60 ημερών κατά το μέγιστο, από την υπογραφή της σύμβασης, και το υπόλοιπο 50% εντός 120 ημερών το μέγιστο, από την υπογραφή της σύμβασης. Στόχος είναι η ουσιαστική ενίσχυση του στόλου του Οργανισμού, μέχρι τον Σεπτέμβριο- Οκτώβριο, οπότε και βγαίνουν εκτός στόλου λόγω παλαιότητας 90 οχήματα του Οργανισμού.

Προβλέπονται δε και 3 περιπτώσεις προαίρεσης, που μπορούν να ενεργοποιηθούν είτε ξεχωριστά η κάθε μια, είτε ανά ζεύγη, είτε και οι τρεις. Συγκεκριμένα: (1) Αύξηση του αριθμού των μισθωμένων λεωφορείων έως και 2,5 φορές του ελάχιστου αριθμού (δηλαδή μέχρι 450 λεωφορεία), (2) Χρονική επέκταση της σύμβασης (της οποίας η διάρκεια είναι 30 μήνες) για 15 επιπλέον μήνες και (3) Αύξηση του οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης.