Κατάρρευση των εσόδων στο 4% για τον Απρίλιο έφερε η πανδημία του κορωνοϊού στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Στη φάση του  lockdown έτρεξαν στο δίκτυο μόλις 56 δρομολόγια από τα συνολικά 417 αρχικώς προγραμματισμένα. Το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας θα ανοίξει μεν με την άφιξη του πρώτου πλήρως ανασκευασμένου τρένου το ερχόμενο φθινόπωρο, από εκεί και πέρα όμως τα υπόλοιπα 5 τρένα θα πάνε 6 μήνες πίσω, δεδομένου ότι τα εργοστάσια στην Ιταλία παρέμειναν κλειστά.

Τα παραπάνω ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κ. Φίλιππος Τσαλίδης, κατά τη διάρκεια ηλεκτρονικής ενημέρωσης εκπροσώπων του τύπου. Όπως υπογράμμισε μάλιστα, αναμένεται το σύνολο του εμπροσθοβαρούς επενδυτικού προγράμματος του ιταλικού Ομίλου FSI, στον οποίο ανήκει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, να καθυστερήσει λόγω της πανδημικής κρίσης.

Αναμένεται αίτημα για αποζημιώσεις 

Όσον αφορά τη διεκδίκηση αποζημιώσεων, ο κ. Τσαλίδης επισήμανε ότι «η εταιρεία θα κάνει όποια ενέργεια κριθεί απαραίτητη, στο πλαίσιο του ότι είναι μία από τις πληττόμενες επιχειρήσεις», επιφιλασσόμενη να διεκδικήσει τα απολεσθέντα έσοδα. Εξάλλου, όπως εξήγησε από την αρχή της κρίσης, έχουν γνωστοποιηθεί στο αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η πτώση της επιβατικής κίνησης, ο περιορισμός των δρομολογίων και η μείωση των εσόδων, καθώς πρόκειται για γεγονός ανωτέρας βίας.

Ακόμη, τόνισε ότι δεν υπάρχουν «άγονες γραμμές» μόνο στον σιδηρόδρομο, αλλά και σε ακτοπλοΐα και αεροπλοΐα. «Επαφύεται στην κυβέρνηση ποια μέτρα θα λάβει για τον κλάδο των μεταφορών. Πιστεύω ότι όποια απόφαση ληφθεί θα πρέπει να είναι οριζόντια για όλο τον κλάδο» υπογράμμισε ο κ. Τσαλίδης.

Επενδύσεις και άγονες γραμμές

Ερωτηθείς για τις επενδύσεις που έχει υλοποιήσει η ιδιωτική εταιρεία στον ελληνικό σιδηρόδρομο, ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έκανε λόγο για 50 εκατ. ευρώ στο τροχαίο υλικό (τρένα ATR) και ακόμη 16 εκατ. ευρώ στο μηχανοστάσιο της Θεσσαλονίκης. Υπογράμμισε δε ότι το υφιστάμενο πρόγραμμα, που λήγει στο τέλος του 2020, δεν είναι συνδεδεμένο με επενδύσεις. Αυτή η δέσμευση θα ισχύσει στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας 15ετούς διάρκειας για τις ΥΓΟΣ, στην οποία προβλέπεται η ετήσια αποζημίωση των 50 εκατ. που ισχύει και σήμερα.

Όπως επισήμανε, μέχρι σήμερα, οι επενδύσεις της εταιρείας εξαρτώνται απόλυτα από την πορεία των έργων εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου. «Επί του παρόντος, έχουμε χωρητικότητα στο Αθήνα-Θεσσαλονίκη για 5 ημερήσια ζεύγη τρένων, 1 ζεύγος για το βράδυ και 2 εμπορικά ζεύγη. Και αύριο να έχουμε το υβριδικό τρένο σε ποιο δίκτυο να το βάλουμε να τρέξει; Θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2023 τα έργα που έχουν προγραμματιστεί;» αναρωτήθηκε.

Για τη σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Αίγιο, ο κ. Τσαλίδης ανέφερε ότι είναι δυνατόν να ανοίξει πριν το καλοκαίρι. Μέχρι στιγμής, οι δοκιμές δεν έχουν ολοκληρωθεί, καθώς αναμένται η πιστοποίηση μίας ακόμα σήραγγας και μετά θα αποφασιστεί η λειτουργία της νέας γραμμής.

Όσο δε για τα τέλη χρήσης δικτύου του ΟΣΕ, εκτίμησε ότι σε αυτή τη φάση, η μείωση των τρενοχιλιομέτρων είναι τέτοια που δεν δικαιολογεί αύξηση των τελών.

Η επίπτωση του COVID19 και οι εργαζόμενοι

Μιλώντας αναλυτικά για τα έσοδα, αφού περιέγραψε ένα πολύ καλό πρώτο δίμηνο για το 2020, με συνολικά αυξητική τάση για τα επιβατικά δρομολόγια, μετά την Καθαρά Δευτέρα η μείωση ήταν εμφανής. Στα μέσα Μαρτίου, τα έσοδα μειώθηκαν κατά 65%, ενώ τον Απρίλιο βυθίστηκαν κατά 96%.

Ακόμα, ο κ. Τσαλίδης τόνισε, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου, ότι καμία σύμβαση εργαζομένου δεν έχει ανασταλεί, ούτε υιοθετήθηκε εκ περιτροπής εργασία. Όσον αφορά τη μη ανανέωση συμβάσεων στην τεχνική βάση, η οποία ξεσήκωσε αντιδράσεις από τα σωματεία σιδηροδρομικών που έκαναν λόγο για απολύσεις εν μέσω κορωνοϊού, την απέδωσε στην αναδιοργάνωση της τεχνικής βάσης. Αφησε μάλιστα ανοιχτό το παράθυρο να αναθεωρηθεί η απόφαση όταν «η χώρα και η εταιρεία επανέλθουν στην κανονικότητα».

Σε πλήρη λειτουργία ο Προαστιακός – Σε αναμονή κυβερνητικών αποφάσεων για το τρένο

Από σήμερα, Δευτέρα 4 Μαΐου 2020, τα δρομολόγια του Προαστιακού σιδηροδρόμου επανήλθαν σε πλήρη λειτουργία, αλλά με νέο σύστημα εισιτηρίων, το οποίο επιτρέπει τον έλεγχο της συμφόρησης στους συρμούς, καθώς είναι συνδεδεμένο με το κάθε τρένο. Πρόκειται για ένα εργαλείο που επιτρέπει στην εταιρεία να έχει εικόνα real time για την πληρότητα ως 50% των συρμών.

Όσον αφορά δε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ περιμένει τις σχετικές οδηγίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για την απελευθέρωση στις μετακινήσεις ανάμεσα στις Περιφέρειες της χώρας από τις 18 Μαϊου.

Τονίζοντας ότι το τρένο παραμένει βασικός ανταγωνιστής του αεροπλάνου, ο κ. Τσαλίδης επισήμανε ότι πρόκειται για το μοναδικό μέσο μετακίνησης που εξασφαλίζει τη συνεχή ροή φρέσκου αέρα, κατά τουλάχ

Όπως εξήγησε, από την πρώτη ημέρα λήφθηκαν μέτρα προστασίας σε συνεργασία με τον ΕΟΔΥ, την κυβέρνηση, τη Διεθνή Ενωση Σιδηροδρόμων και τις Βρυξέλλες. Μάλιστα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πήρε τα εύσημα και από τη Διεθνή Ένωση Σιδηροδρόμων για την καλή εφαρμογή των μέτρων ασφλαείας των επιβατών και του προσωπικού της.