Η διετής αναμονή για μία εξέταση ρουτίνας σε δημόσιο νοσοκομείο αποκαλύπτει με τον πλέον τραγικό τρόπο τις χρόνιες παθογένειες του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Και παρότι η τεράστια λίστα αναμονής στο Νοσοκομείο Χανίων – που απασχόλησε έντονα την κοινή γνώμη – αποτελεί ενδεχομένως την πλέον υπερβολική εκδοχή της πραγματικότητας, οι πολύμηνες καθυστερήσεις δεν αποτελούν εξαίρεση.

Σε κάθε περίπτωση, όταν η ασθενής στα Χανιά επιχείρησε το προηγούμενο Σαββατοκύριακο να κλείσει ραντεβού στη Γαστρεντερολογικό Ιατρείο και ανακάλυψε ότι το αμέσως διαθέσιμο είναι το 2022, αρχικά θεώρησε ότι πρόκειται για τυπογραφικό λάθος.

Επειτα εντοπίστηκε αρμοδίως το… σφάλμα, που δεν ήταν άλλο από την παραδειγματική ολιγωρία στην πλήρωση των τραγικών κενών σε ιατρικό προσωπικό. Τελικοί αποδέκτες εν τούτοις είναι (πάντα) οι ασθενείς, που παγιδεύονται στις λίστες της ταλαιπωρίας ή αναγκάζονται να απευθυνθούν στον ιδιωτικό τομέα.

Είναι ενδεικτικό ότι από τον Μάρτιο του 2016 έως και τον Νοέμβριο του 2017, στη συγκεκριμένη λίστα, είχαν «στριμωχθεί» 2.373 ασθενείς. Μοιραία, για τους επόμενους δέκα μήνες οι αρμόδιοι σταμάτησαν να την ενημερώνουν, με αποτέλεσμα τον Αύγουστο του επόμενου έτους να αριθμεί 1.229 ραντεβού. Παρ’ όλα αυτά ο χρόνος αναμονής δεν συρρικνώθηκε, με αποτέλεσμα το 2019 η κατάσταση να παραμένει εξίσου τραγική.

Κλείνοντας ραντεβού…

Υπό τα δεδομένα αυτά τα αντανακλαστικά του υπουργού Υγείας Βασίλη Κικίλια μπορεί να δείχνουν εγρήγορση, εν τούτοις οι αποφάσεις για την άμεση κάλυψη των κενών δεν παύουν να λειτουργούν «πυροσβεστικά», δεδομένων των ελλείψεων που αποδυναμώνουν καθημερινά τη λειτουργία του ΕΣΥ.

«Το Βήμα» προσπάθησε να κλείσει ραντεβού μέσω της τηλεφωνικής γραμμής «1535» στις κλινικές αρκετών νοσοκομείων την Τρίτη 4 Φεβρουαρίου. Σε αρκετές περιπτώσεις τα νοσοκομεία είχαν ενημερώσει το σύστημα για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα με αποτέλεσμα τα ραντεβού να έχουν «κλείσει» από νωρίς και το σύστημα να ενημερώνει για παράδειγμα όπως συνέβη με το Ενδοκρινολογικό Τμήμα του Γενικού αντικαρκινικού νοσοκομείου Αθηνών «Αγιος Σάββας» ότι «δεν υπάρχουν διαθέσιμα ραντεβού για το υπόλοιπο Φεβρουαρίου. Από την 1η Μαρτίου τα επόμενα».

Σε άλλες περιπτώσεις βέβαια το σύστημα προκαλεί σύγχυση στον πολίτη καθώς στην αρχή το ηχογραφημένο μήνυμα αναφέρει ότι «δεν κλείνονται ραντεβού από το σύστημα» και στη συνέχεια αναφέρει ότι «δεν υπάρχουν ραντεβού μέχρι τις 31 Μαΐου 2020». Αυτό συνέβη στην προσπάθειά μας να κλείσουμε ραντεβού στο Ενδοκρινολογικό Τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Αττικής Σισμανόγλειο – «Αμαλία Φλέμινγκ».

Το παράλογο της υπόθεσης συνέβη στο Γενικό Κρατικό Νίκαιας καθώς στην προσπάθειά μας να κλείσουμε ραντεβού στο Καρδιολογικό, στο Οφθαλμολογικό και στο Γαστρεντερολογικό Τμήμα το ηχογραφημένο μήνυμα μας ενημέρωνε ότι «για ραντεβού θα πρέπει να καλέσετε μετά το πρώτο 15ήμερο του Ιουνίου», ενώ στη συνέχεια ένα δεύτερο μήνυμα ενημερώνει ότι «δεν υπάρχουν διαθέσιμα ραντεβού μέχρι τις 31 Μαρτίου» και πως το νοσοκομείο δεν έχει ενημερώσει με νέο πρόγραμμα.

Το Top 10 της αναμονής

Παρότι σε αρκετές περιπτώσεις το πρώτο διαθέσιμο ραντεβού ήταν ακόμη και την ίδια εβδομάδα (Οφθαλμολογικό Γενικό Β’ Ιπποκρατείου: 7 Φεβρουαρίου) ή μέσα στον μήνα (Παθολογικό Ευαγγελισμού: 25 Φεβρουαρίου 2020), δεν λείπουν και οι περιπτώσεις που ο ασθενής θα πρέπει να περιμένει είτε μέχρι τον Μάρτιο και τον Ιούνιο στην καλύτερη περίπτωση, είτε μέχρι τον Νοέμβριο, οπότε είναι το πρώτο διαθέσιμο ραντεβού στο Γαστρεντερολογικό Τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Αθηνών «Γεώργιος Γεννηματάς».

Τα σχέδια και ο… χρόνος

Η ηγεσία του υπουργείου Υγείας αναγνωρίζει το πρόβλημα των αναμονών στο ΕΣΥ, δρομολογώντας στο πλαίσιο της ψηφιακής μετάβασης να δημιουργήσει μία εξελιγμένη τεχνολογικά πλατφόρμα ηλεκτρονικών ραντεβού.

Οπως σημειώνει στο «Βήμα» ο γενικός γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας της οδού Αριστοτέλους Γιάννης Κωτσιόπουλος, «ήδη επεξεργαζόμαστε ένα σχέδιο για ηλεκτρονικά ραντεβού, όμως απέχουμε ακόμη χρονικά από την εφαρμογή του. Η απουσία μιας ενιαίας πλατφόρμας μέσω της οποίας ο ασθενής θα είχε τη δυνατότητα να εντοπίσει το ταχύτερο και το κοντινότερο διαθέσιμο ραντεβού δημιουργεί μία πολύπλοκη κατάσταση. Στόχος μας συνεπώς είναι να ενοποιήσουμε όλα τα ραντεβού, ώστε ο πολίτης να έχει πρόσβαση στην πληροφορία και στη δυνατότητα επιλογής με βάση τα κριτήριά του – π.χ. την ταχύτερη εξυπηρέτησή του ή την προτίμηση σε μία συγκεκριμένη κλινική».

Το κέρδος της λειτουργίας ενός ψηφιακού συστήματος στο οποίο θα «κουμπώσουν» όλες οι δημόσιες δομές (πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας) θα είναι διπλό, καθώς εκτός από την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών θα αποτελέσει την πλέον αξιόπιστη πηγή της πολιτικής ηγεσίας για τον εντοπισμό των κλινικών ή των τμημάτων με τις μεγαλύτερες αναμονές. Εν τω μεταξύ, ανάσα στη λειτουργία των κλινικών αναμένεται να δώσει και η πρόσληψη 930 γιατρών – σε θέσεις όπου υπάρχει επιτακτική ανάγκη.

Και καθώς ο κ. Κικίλιας αναγνωρίζει τις επιτατικές ανάγκες σε προσωπικό, προανήγγειλε ότι οι προσλήψεις των γιατρών θα γίνουν μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, παρακάμπτοντας έτσι τη γραφειοκρατία με στόχο την άμεση τοποθέτηση των γιατρών στο ΕΣΥ.