Πριν από λίγες ημέρες πλωτά και εναέρια μέσα του Λιμενικού Σώματος – Ελληνική Ακτοφυλακή συμμετείχαν σε ευρεία επιχείρηση ανοικτά της Λέσβου για την ακινητοποίηση ταχυπλόου το οποίο μετέφερε ναρκωτικά από την Αλβανία προς την Τουρκία.

Οι βατραχάνθρωποι της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών του Λ.Σ. που επέβαιναν σε ελικόπτερο του Σώματος στόχευσαν το ταχύπλοο και αν και ήταν η καταδίωξη σε εξέλίξη κατάφεραν με βολές χειρουργικής ακρίβειας να θέσουν εκτός λειτουργίας τις μηχανές και ακολούθως οι συνάδελφοι τους στα πλωτά σκάφη να ακινητοποιήσουν τους τρεις επιβαίνοντες με προτεταμένα τα όπλα τους.

Το «Βήμα» συνομίλησε με αφορμή το περιστατικό αυτό με τον διοικητή της Υπηρεσίας Εναερίων Μέσων του Λ.Σ. τον Πλοίαρχο κ. Χρήστο Καστάνη ο οποίος ανέφερε ότι και αυτή η επιχείρηση ήταν αποτέλεσμα συντονισμένης δουλειάς και είναι προϊόν διαρκούς συνεκπαίδευσης των πληρωμάτων των ελικοπτέρων με τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ., συζητήσεων και προβληματισμών.

«Όταν το πλήρωμα του ελικοπτέρου φεύγει για να επιχειρήσει ξέρει ότι πολλές φορές θα έρθει σε απόσταση αναπνοής από ανθρώπους που μπορεί να είναι οπλισμένοι. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει τα επίπεδα ασφαλείας να είναι στο μέγιστο, θα πρέπει η συνεργασία με τις δυνάμεις επιφανείας αλλά ενδεχομένως και τις εναέριες δυνάμεις που μας ακολουθούν να είναι σε απόλυτο συγχρονισμό» σημείωσε ο κ. Καστάνης.

Η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων του Λιμενικού Σώματος σε δυο χρόνια κλείνει 40 χρόνια «ζωής». Δημιουργήθηκε το 1981 με την απόκτηση δυο μονοκινητήριων αεροσκαφών και το 2004 λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων μπήκαν τα νέα μέλη της οικογένειας, έξι ελικόπτερα τύπου Dauphin. Σήμερα χωρίζεται σε δυο τμήματα. Την Μοίρα Αεροσκαφών που έχει ως έδρα το αεροδρόμιο της Δεκέλειας και την Μοίρα Ελικοπτέρων που έχει ως «βάση» τις εγκαταστάσεις του Πολεμικού Ναυτικού στον Μαραθώνα.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο κ. Καστάνης, «επειδή τα πληρώματα προέρχονται κυρίως από την Ναυτιλία διακατέχονται και από την ναυτοσύνη αλλά και ως μέλη της ευρύτερης αεροπορικής οικογένειας και από την αεροπορική νοοτροπία. Αυτός ο συνδυασμός για εμένα είναι ό,τι καλύτερο για τις επιχειρήσεις που κάνουμε στο θαλάσσιο περιβάλλον. Δηλαδή στο πεδίο και όταν έρχονται αντιμέτωποι με δύσκολες καταστάσεις να μπορούν τα πληρώματα να συνεννοηθούν και με τις ναυτικές και με τις αεροπορικές δυνάμεις γιατί οι επιχειρήσεις που κάνουμε είναι σύνθετες και συνδυασμένες.» Τα πληρώματα των αεροσκαφών χρησιμοποιούνται κυρίως για επιτήρηση των θαλασσίων περιοχών και αποτελούν ουσιαστικά τα «μάτια» από αέρως των συναδέλφων τους στα πλωτά σκάφη καθώς τους δίνουν με ακρίβεια οδηγίες για τα σημεία που πρέπει να επιχειρήσουν.

Ως προς την αποστολή της Υπηρεσίας τα πληρώματα των εναέριων μέσων μπορούν να συμμετάσχουν είτε σε επιχειρήσεις καταστολής εγκληματικών οργανώσεων, είτε σε επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης όπως για μετανάστες, σε ενδεχόμενες μεταφορές ασθενών, για την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος, για τον έλεγχο της παράνομης αλιείας κ.α.

Βαθιά χαραγμένες στη μνήμη τους οι σκηνές στο ανατολικό Αιγαίο το 2015 κατά τη διάρκεια της προσφυγικής κρίσης με πολλαπλές αποστολές. Πάντα για αυτούς ήταν σημαντικό να ενημερώνονται από τους λιμενικούς που ήταν στα πλωτά ότι περισυνελλέγησαν με ασφάλεια όσοι είχαν εντοπιστεί στη θάλασσα και μεταφέρονταν στο πλησιέστερο νησί.

Κομβικός είναι όμως και ο ρόλος των τεχνικών που εργάζονται ακόμα και εκτός ωραρίου για να εξασφαλίσουν πως τα εναέρια μέσα του Λ.Σ. είναι επιχειρησιακά έτοιμα ανά πάσα ώρα και στιγμή. Ο κ. Καστάνης τονίζει ότι η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων διαθέτει ένα οργανωμένο τεχνικό επιτελείο που μπορεί να κάνει επιθεωρήσεις ακόμα και εργοστασιακού επιπέδου. Αυτό σημαίνει, όπως λέει, ότι είναι ένα σημαντικό στοιχείο στην μονάδα είτε βρίσκεται στη βάση της είτε επιχειρεί σε μεταστάθμευση σε άλλο αεροδρόμιο να μπορεί να επιθεωρεί και να συντηρεί τα ελικόπτερα χωρίς παρουσία άλλων ιδιωτικών συνεργείων.