Ολοκληρώθηκαν χθες στην Αλεξάνδρεια τα Καβάφεια 2019, που διοργάνωσε το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού (ΕΙΠ), από την 1 ως τις 3 Οκτωβρίου. Η έναρξη των Καβαφείων έγινε στην Όπερα του Καΐρου με την απονομή των διεθνών λογοτεχνικών βραβείων Καβάφη στους Άχμεντ Μπεχίτ (ποίησης), Ετιντάλ Οσμάν (πεζογραφίας) και Γιούσεφ Ναφάλ (δοκιμίου) και συναυλία με τους Κώστα Θωμαΐδη, Ρίτα Αντωνοπούλου και Τάκη Φαραζή στο πιάνο ενώ το αιγυπτιακό συγκρότημα του Χάλεντ Σαμς ερμήνευσε για πρώτη φορά μελοποιημένη στα αιγυπτιακά αραβικά την «Ιθάκη» και τις «Φωνές» του Καβάφη (μελοποίηση Κώστας Γανωτής, με τον Χάικ Γιαζιτζιάν στο ούτι και τον Νίκο Καλαντζάκο στα πλήκτρα).

Στο επίκεντρο των εκδηλώσεων ήταν διεθνές συμπόσιο που πραγματοποιήθηκε στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας με θέμα «Καβάφης: Πόλη, πολιτική, πολιτισμός» στο οποίο συμμετείχαν Έλληνες και ξένοι συγγραφείς και πανεπιστημιακοί.

Αρθρωμένο σε πέντε θεματικές ενότητες, συνέδριο κάλυψε θέματα για την πόλη και τον πολιτισμό (Αναστάσης Βιστωνίτης: Κ.Π. Καβάφης: Ποιητής της αγοράς και του μουσείου, Μπρους Ρόμπινς: Χωρίς βαρβάρους, Μέι Χαουάς: Γιατί θυμόμαστε τον Καβάφη;), την πόλη και την πολιτική (Μαρία Μπολέτση: Ίσως δεν έφθασεν ακόμη ο καιρός: Ξαναδιαβάζοντας τον πολιτικό Καβάφη πρωθύστερα, Παντελής Μπουκάλας: Η πολιτική χρήση της καβαφικής ποίησης, Δημήτρης Παπανικολάου: Ανθρωπότυποι και χρονάνθρωποι. Ο Καβάφης και η ηθική της πολιτειότητας, Αλαά Χάλεντ: Τα φαντάσματα του Καβάφη), για όψεις του Καβάφη (Κατερίνα Ηλιοπούλου: Ο Καβάφης και οι γενιές του μέλλοντος. Η βιωματική σχέση των παιδιών με την ποίηση του Καβάφη μέσα από την καλλιτεχνική δημιουργία, Παναγιώτης Ιωαννίδης: Ο Καβάφης ανησυχεί για την υγεία του Σεγκόπουλου – δοκιμή επιστολογραφικής επιδημιολογίας, Ντοαά Σαλάμα: Εθνικό εναντίον φαντασιακού: Αισθητική ιθαγένεια στον Καβάφη, Σάχαρ Χαμούντα: Μελετώντας τον Καβάφη σε αιγυπτιακό πανεπιστήμιο), για τον Καβάφη και την κριτική (Άμρο Άλι: Θραύσματα της Αλεξάνδρειας του Καβάφη, Φοίβη Γιαννίση: Ο Τιθωνός στην πόλη, Μαρία Κακαβούλια: Οι γυναίκες στα ποιήματα του Καβάφη: Στερεότυπα και ανατροπές, Ιμάντ Αμπού Σάλεχ: Ένας ποιητής που φλερτάρει με την ανυπαρξία). Το συνέδριο έκλεισε με στρογγυλή τράπεζα με το θέμα «Ποίηση και πόλη», με τους Στάθη Γουργουρή, Μαρία Μπολέτση, Μπρους Ρόμπινς, Μέι Χαουάς, Γιώργο Χουλιάρα και συντονισμό του Κωνσταντίνου Τσουκαλά.

Στο πλαίσιο των Καβαφείων λειτούργησε η έκθεση φωτογραφίας «Κρυφή μνήμη – Το Αβερώφειο Γυμνάσιο της Αλεξάνδρειας» της Μαρίας Στέφωση.