Οι όροι, προϋποθέσεις και τεχνικές προδιαγραφές για την εγκατάσταση σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων καθορίζονται για πρώτη φορά στη χώρα μας με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που δημοσιεύθηκε εχθές. Θεσμοθετούνται προδιαγραφές για σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στο σύνολο του οδικού δικτύου, αστικού, υπεραστικού και εθνικού, καθώς και σε χώρους στάθμευσης δημοσίων και ιδιωτικών κτηρίων.

Μέχρι σήμερα, η ηλεκτροκίνηση στη χώρας μας βρίσκεται σε εμβρυακή φάση. Μια από τις προϋποθέσεις για την αύξηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης είναι φυσικά η χωροθέτηση και ανάπτυξη σημείων φόρτισης. Συνολικά στις μεταφορές η ηλεκτροκίνηση ανέρχεται στην Ελλάδα στο 0,5% και συνδέεται σχεδόν αποκλειστικά με τα μέσα σταθερής τροχιάς, ενώ οριακά ξεκολλάει από το μηδέν το ποσοστό των οχημάτων που είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητα.

Το 2016 κυκλοφορούσαν 397 ηλεκτρικά οχήματα, κυρίως σε δημοτικές υπηρεσίες καθαριότητας, ενώ έχουν καταγραφεί μόνο 3 εγκεκριμένες, δημοσίως προσβάσιμες, εγκαταστάσεις συσκευών φόρτισης. Παρά τους φιλόδοξους ευρωπαϊκούς στόχους, το Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής για τα εναλλακτικά καύσιμα προβλέπει μόλις 15.000 ηλεκτρικά οχήματα στην Ελλάδα μέχρι το 2030.

Ένεση τόνωσης για τα ποσοστά της ηλεκτροκίνησης αναμένεται να δώσει ο διαγωνισμός για τα συνολικά 750 λεωφορεία για την ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Το μείγμα της προμήθειας των νέων λεωφορείων περιλαμβάνει 190 απλά ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία 12m, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 130, ήτοι, σύνολο 320. Το ίδιο τρίτο τμήμα της σύμβασης περιλαμβάνει ως προς τα παρελκόμενα 90 σταθερούς φορτιστές βραδείας φόρτισης, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 130, ήτοι σύνολο 320, 13 κινητούς φορτιστές βραδείας φόρτισης, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 9, ήτοι σύνολο 22 και 19 ταχυφορτιστές, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 13, ήτοι σύνολο 32.

Πώς ορίζονται τα ηλεκτροκίνητα οχήματα

Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΚΥΑ, ως  ηλεκτροκίνητα  οχήματα νοούνται  τα  αυτοκίνητα και  τα μοτοποδήλατα, μοτοσικλέτες, τρίκυκλα και ελαφρά τετράκυκλα οχήματα των κατωτέρω κατηγοριών που είναι είτε αμιγώς ηλεκτρικά, είτε υβριδικά εξωτερικής φόρτισης, είτε υβριδικά οχήματα κυψέλης καυσίμου.

Με την ΚΥΑ καθορίζονται ακόμη νέες τεχνικές προδιαγραφές σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα και Κανονισμούς, στην κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2014/94/ΕΕ για την «Ανάπτυξη Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων». Ταυτόχρονα, απλοποιείται η διαδικασία αδειοδότησης εγκατάστασης των υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Πανευρωπαϊκή πληροφόρηση των χρηστών για τα δημόσια σημεία φόρτισης

Προβλέπεται μεταξύ άλλων και η δημιουργία «Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων» του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπου θα καταγράφονται και οι πληροφορίες (ηλεκτρονικό μητρώο) για τις υποδομές φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων. Το ηλεκτρονικό μητρώο της πλατφόρμας θα είναι διαλειτουργικό με τα υπόλοιπα ηλεκτρονικά μητρώα των υπολοίπων κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Μέσω αυτής θα δίνεται η δυνατότητα πληροφόρησης των πολιτών όλων των ευρωπαϊκών χωρών για τη διαθεσιμότητα των σημείων φόρτισης σε κάθε γεωγραφική περιοχή, καθώς και τεχνικές (χρόνος φόρτισης κτλ) ή εμπορικές (κόστος ενέργειας) πληροφορίες σχετικά με το κάθε σημείο φόρτισης. Στο πλαίσιο ανάπτυξης του διαλειτουργικού μητρώου, βρίσκεται σε εξέλιξη το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «Data Collection», στο οποίο η χώρα μας συμμετέχει και εκπροσωπείται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, και ο στόχος είναι η ενιαία κωδικοποίηση των ηλεκτρονικών συστημάτων όλων των ευρωπαϊκών χωρών.