Η ανάπτυξη του yachting προϋποθέτει σταθερό φορολογικό και νομοθετικό πλαίσιο. Αυτό επισημαίνουν φορείς του κλάδου που έχοντας ως βάση την επιτυχημένη χρονιά του 2018 εκφράζουν την αισιοδοξία τους και για το 2019 μετά και την τροποποίηση της υπουργικής εγκυκλίου σχετικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη διενέργεια δραστηριότητας των τουριστικών σκαφών, κυρίως στην ανοικτή θάλασσα, και την απαλλαγή τους από τον ΦΠΑ.

Το περιεχόμενο της συγκεκριμένης απόφασης ξεκαθάρισε μια σειρά από σημαντικά ζητήματα, όπως ο φόρος στο ναυλοσύμφωνο. Εκπρόσωποι του κλάδου εκφράζουν αισιοδοξία ότι ο κλάδος και εφέτος θα κινηθεί ανοδικά. Παράλληλα το διάστημα 10-13 Μαΐου 2019 θα διεξαχθεί το 18ο East Med Yacht Show στη Μαρίνα Ζέας που προσελκύει εκατοντάδες επισκέπτες και πολλά εντυπωσιακά σκάφη αναψυχής.

Για τις προσδοκίες για το 2019  «Το Βήμα» συνομίλησε με τον πρόεδρο της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού κ. Αντώνη Στελλιάτο ο οποίος τιμήθηκε με το βραβείο Treasures of Greek Tourism 2018.

Εξαιρετική χρονιά

Ο κ. Στελλιάτος χαρακτήρισε το 2018 μια εξαιρετική χρονιά όσον αφορά τις ναυλώσεις όλων των ειδών σκαφών και μία από τις καλύτερες των τελευταίων ετών, και αυτό οφείλεται στην αύξηση του τουρισμού σε συνδυασμό με την αντιμετώπιση των παράνομων ναυλώσεων από την πλευρά του Λιμενικού Σώματος, ενώ σημείωσε πως η σταδιακή αύξηση ξεκίνησε το 2017. Παράλληλα ζήτησε να αντιμετωπιστεί η γραφειοκρατία και να απλουστευθούν οι διαδικασίες έκδοσης αδειών των ξένων σκαφών, για να δραστηριοποιούνται νόμιμα στην Ελλάδα. Επιπλέον τόνισε πως ο ελληνικός τουρισμός είναι εθνική υπόθεση και θα πρέπει να υπάρχει συναίνεση όλων των κομμάτων για να αποτελέσει το 2019 χρονιά νέων ρεκόρ στον τουρισμό. Γιατί να νοικιάσει όμως κάποιος ένα επαγγελματικό σκάφος αναψυχής και να ανακαλύψει τις ομορφιές των ελληνικών νησιών; Ο πρόεδρος των πλοιοκτητών ανέφερε πως έτσι δίνεται η δυνατότητα σε κάποιον μαζί με την παρέα του να επισκεφθεί πέντε ή ακόμα και έξι νησιά ανάλογα με το είδος του σκάφους, ενώ όταν το σκάφος είναι ιστιοπλοϊκό ή καταμαράν είναι πολύ φθηνότερο από ένα ξενοδοχείο πέντε αστέρων.

Διευκολύνσεις

Υπενθύμισε ακόμη πως υπάρχουν ανταγωνίστριες χώρες με μηδενικό ΦΠΑ στα ναυλοσύμφωνα, όπως η Τουρκία, η Αλβανία, που αρχίζει να εμφανίζεται στο προσκήνιο, και το Μαυροβούνιο, ενώ η Κροατία έχει 6,5%.

Ο κ. Στελλιάτος τόνισε πως η Ελλάδα είναι χρυσοφόρα χώρα για τον θαλάσσιο τουρισμό και θα πρέπει το κράτος να παρέχει περισσότερες διευκολύνσεις προς τους πλοιοκτήτες και να μην αλλάζουν διαρκώς οι σχετικοί νόμοι. Σημειώνεται ότι στα τέλη Οκτωβρίου 2018 διεξήχθη στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος το Παγκόσμιο Συνέδριο Μαρινών που έγινε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Χαρακτηριστική ήταν η φράση που ακούστηκε κατά τη διάρκεια των εργασιών του συνεδρίου βάσει της οποίας «εάν η Ελλάδα αποφασίσει να «παντρευτεί» τον θαλάσσιο τουρισμό δεν χρειάζεται κανείς να πάει κάπου αλλού».

Στο συνέδριο, μεταξύ άλλων, ο διευθύνων σύμβουλος της Safe Harbor Marinas Baxter Underwood αποκάλυψε ότι έχουν πελάτες που θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα με τα μεγάλα yachts που διαθέτουν. «Εχουμε κάνει συζητήσεις για τη Μεσόγειο και η αγορά μάς σπρώχνει προς την περιοχή. Υπάρχουν ιδιοκτήτες μεγάλων yachts στις ΗΠΑ που θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα».

Για τις μαρίνες

Η Μεσόγειος είναι μία από τις δημοφιλέστερες περιοχές για θαλάσσιο τουρισμό, σύμφωνα με τον Oscar Siches, CMM, εμπειρογνώμονα μαρινών, πρώην ιδρυτή και διευθυντή του Global Marina Institute της Ισπανίας. Ο κ. Siches επεσήμανε από το βήμα του συνεδρίου ότι στη Σκανδιναβία και στην Ολλανδία είναι φιλικό το περιβάλλον για την ανάπτυξη των μαρινών. Για τη Γαλλία και την Ιταλία σημείωσε ότι καταγράφεται  αυξανόμενη πίεση από το κράτος προς τις εταιρείες εκμετάλλευσης μαρινών. Για παράδειγμα, τόνισε ότι στην Αντίμπ, στη Γαλλία, έγινε διαγωνισμός για τη μαρίνα, πήγαν 10 εταιρείες, ξόδεψαν χρήματα, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Και ενώ στην Ισπανία, στη Μεσόγειο, υπογράμμισε ο κ. Oscar Siches, υπήρξε πισωγύρισμα, στην Ελλάδα η κατάσταση θυμίζει κινούμενη άμμο. «Μια πανέμορφη «μεσήλικη», που έχει πάρει «διαζύγιο» κάνα δυο φορές, αλλά θέλει να «ξαναπαντρευτεί» τον χώρο του yachting. Ξοδεύει πάρα πολλά για νέο «νυφικό», αλλά στην «πόρτα της εκκλησίας» κάνει πίσω» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Υψηλός οικονομικός αντίκτυπος

Σε μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων σημειώνεται ότι η συνολική οικονομική επίδραση από τις πωλήσεις σκαφών, μηχανών, αξεσουάρ και θαλάσσιου εξοπλισμού σκαφών είναι 17,2 εκατ. ευρώ, ενώ τον μεγαλύτερο συντελεστή αποτελούν οι πωλήσεις των μηχανοκίνητων σκαφών με εσωτερική μηχανή αξίας 7,7 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν η κατηγορία των αξεσουάρ και του θαλάσσιου εξοπλισμού με συνεισφορά 5 εκατ. ευρώ και οι πωλήσεις φουσκωτών σκαφών με 3,4 εκατ. ευρώ. Σχετικά με τις δαπάνες ιδιοκτησίας και χρήσης σκαφών έρευνα του Πανεπιστημίου Πειραιώς έδειξε ότι η ετήσια δαπάνη ανά σκάφος (ανελαστικά και ελαστικά έξοδα) ανέρχεται σε 34.307 ευρώ.

Ακόμα εναλλακτικά, πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι σύμφωνα με στατιστικές που πηγάζουν κυρίως από την Ισπανία οι δαπάνες (ελαστικά + ανελαστικά έξοδα) ανά σκάφος στην Ευρώπη κυμαίνονται από 5 έως 12 φορές το κόστος ελλιμενισμού σε ευρώ (5 φορές για τα μικρότερα σκάφη, 12 για τα μεγαλύτερα σκάφη). Πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι τα συνολικά έσοδα του ελλιμενισμού ξεπερνούν τα 75 εκατ. ευρώ. Εάν λοιπόν πάρουμε ως μέσο όρο δαπανών τα 8 ευρώ ανά σκάφος ανά 1 ευρώ κόστους ελλιμενισμού, βάσει των ισπανικών μελετών, προκύπτει σύνολο δαπανών 75 x 8 =  600 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον, και στις δύο μεθόδους θα πρέπει να υπολογιστούν οι δαπάνες και άλλων πλαστικών σκαφών, συμπεριλαμβανομένων και σκαφών με εξωλέμβια μηχανή, κύρια έξοδα των οποίων αποτελούν τα καύσιμα και κάποια συντήρηση, με εκτιμώμενη αξία περίπου 25 εκατ. ευρώ.

Επιπροσθέτως, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, οι συνολικές θέσεις ελλιμενισμού στην Ελλάδα προσφέρουν 550 άμεσα εργαζομένους στις μαρίνες.